Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det korta svaret är: cykla mer.Vad ska du ha för dig över sommaren då?
Oerhört opraktiskt.Wow! Även om jag av praktiska skäl är svårt tvekis till en vit MTB så är det ju ordentligt snyggt! Har du nåt att säga om den där gaffeln? Och vad är det för styrstam på den vite?
Det hoppas jag också.Det låter mycket bättre att komma ut och cykla. Hoppas att sommaren blir fin!
Matt vit!??! Aj aj aj... Skall kolla Intend, det brukar vara svårt att hitta snygga styrstammar (och annat) som inte är svartlackade.Oerhört opraktiskt.
Var I stort sett omöjligt att hålla rent under bygget. Särskilt eftersom det var med matt finish också. Den nya ägaren ordnade dock lacken själv (cerakote) så han får stå sitt kast. Haha!
Gaffeln är intressant, helt klart. Cyklade bara runt kvarteret, så jag har ingen direkt feedback.
Styrstammen är från Intend.
Åh, wow! Vilka vyer! Sjukt mycket bättre än att ha ångest över ett garage. Du får mer än gärna berätta allt när du kommer hem igen!Ska ta mig an den här rutten

Funderade på att hålla den möjligheten öppen, men bestämde mig för att skippa det.Varför "DS split"? Vill du kunna köra rem?
| Gaffel | RockShox SID Ultimate |
| Styrstam | 5Dev Ti [40mm] |
| Styre | Namnlöst kolfiber, 15mm rise, kapat till 770mm bredd |
| Drivlina | Ingrid CRS-X 170mm m. 32t klinga + White Industries T47 BB + Absolute Black (18t) |
| Hjul | Curve Carbon Dirt Hoops 29" 30i, Onyx SS Boost, DT Swiss 350 Boost, Sapim CX-Ray |
| Däck | Vittoria Syerra 29 x 2.4" |
| Dropper | RaceFace Aeffect, 170mm + Wolf Tooth ReMote Pro |
| Bromsar | HOPE Tech 4 X2/X2 Flat Mount + SRAM Centreline skivor |
| Sadel | Syncros Belcarra |

Den vita ser rackarns Fin Ut!De två senaste (och sista för en tid framöver) byggena som lämnat verkstan.
Visa bilaga 586424
Visa bilaga 586425Visa bilaga 586426Visa bilaga 586427
Visa bilaga 586429Visa bilaga 586428
Visa bilaga 745973
Ok, såhär blev det till slut. Spenderade juldagen i verkstan på jobbet med att fila och slipa lödningar samt kapa skåran i sadelröret innan jag kunde börja bygga ihop hojen. De sista fem procenten tar alltid längre än väntat. Fingrarna värker fortfarande efter allt slipande.
Kommer köra såhär i ett par veckor tills min kollega har tid att lägga på lite färg (ja, jag vägrar att lämna den raw eller bara med klarlack). Det ger mig tid att köra in mig samt se till att den inte faller i bitar innan det läggs ner mer arbete på att göra den fin. Är ju trots allt första gången jag tillverkat en ram med så många 3D-printade bitar. Att löda "vanligt" stål till rostfritt kräver en del finess, och det finns alltd en risk att jag har klantat till en eller fler av lödningarna...
Komponentlistan blev rätt lyxig. När jag väl började planera bygget så blev det så att jag lade vantarna på så många fina delar jag kunde. Hjulen är lånehjul från jobbet. Det sista på listanvar bromsar. Hade i stort sett bestämt mig för att återanvända ett par 6 år gamla SRAM Guide-bromsar när jag blev anlitad att hjälpa till med ett brådskande jobb åt en möbeldesigner. Det uppdraget betalade precis så mycket jag behövde för att ha råd med Hope-bromsarna.
Gaffel RockShox SID Ultimate Styrstam 5Dev Ti [40mm] Styre Namnlöst kolfiber, 15mm rise, kapat till 770mm bredd Drivlina Ingrid CRS-X 170mm m. 32t klinga + White Industries T47 BB + Absolute Black (18t) Hjul Curve Carbon Dirt Hoops 29" 30i, Onyx SS Boost, DT Swiss 350 Boost, Sapim CX-Ray Däck Vittoria Syerra 29 x 2.4" Dropper RaceFace Aeffect, 170mm + Wolf Tooth ReMote Pro Bromsar HOPE Tech 4 X2/X2 Flat Mount + SRAM Centreline skivor Sadel Syncros Belcarra
Visa bilaga 745974
Visa bilaga 745972
Visa bilaga 745962Visa bilaga 745963Visa bilaga 745964Visa bilaga 745967Visa bilaga 745968Visa bilaga 745969Visa bilaga 745970Visa bilaga 745971Visa bilaga 745966Visa bilaga 745965
Helt rätt spår, RF är mer tillgängligt som 3D-print material. Det finns även möjlighet numera att printa i "Maraging Steel", men jag vet inte hur bra kvaliten. Maraging steel är samma typ av stål som Reynolds 953. Det är också dyrare än RF.Lägg av!! Otroligt.
Behöver du tänka på något speciellt när du blandar RF med stål, och varför just RF? Är det det lämpligaste materialet att printa i när det ska sammanfogas med stål?
Jo, priserna från firmorna i Kina är faktiskt överkomliga. Snabb service också!Om kostnaden för att printa är realistisk så öppnar ju det här otroliga möjligheter för den relativa hobbybyggaren.
Haha. Lite så var det.Galet fint byggt! Imponerande!
För att förstå saken rätt; du hade alltså en stam som behövde resten av delarna för att bli en cykel, och det här är resultatet? Fullt rimligt, imho!![]()
Det är en Tailfin Mini Cage - bra till att bära med sig verktyg eller andra prylar.Outar min okunnighet, vad är det?
Vågar man fråga vad dina printningar kostade? Vi gillar att debattera cykelindustrins möjligheter/svårigheter. Vi som inte kan svetsa menar jag.Helt rätt spår, RF är mer tillgängligt som 3D-print material. Det finns även möjlighet numera att printa i "Maraging Steel", men jag vet inte hur bra kvaliten. Maraging steel är samma typ av stål som Reynolds 953. Det är också dyrare än RF.
Den grad av RF jag valde (316L) har också bättre elasticitet, vilket kan vara en fördel med tanke på att det är fortfarande hyfsat okänt hur 3D-printat stål hanterar utmattning.
RF reagerar annorlunda vid upphettning och det är lättare att råka bränna flusset vid lödning om man inte är försiktig. Man måste använda lod med hög silverhalt för att de två metallerna, plus lodet, ska kunna bindas ihop ordentligt.
Jo, priserna från firmorna i Kina är faktiskt överkomliga. Snabb service också!
Kolla in Protosoon och IN3DTEC. De har bra system för kostnadsberäkning online.
Haha. Lite så var det.
Hade iofs planerat en hardtail ett tagm, men när jag fick stammen så blev den som en sporre att dra igång processen.
Det är en Tailfin Mini Cage - bra till att bära med sig verktyg eller andra prylar.
Jovisst.Vågar man fråga vad dina printningar kostade?
Stålande resultat, och en imponerande väg dit! Hoppas den funkar fint i skogen (eller vad man ni kallar terrängen i dina krokar)!
Förstår det som att du jobbar på Curve. Designar du cyklar för dem?Jovisst.
Dom kostade mig ca. 400 Trump-dollar i slutet på november (växelkursen har säkert hoppat runt lite sen dess).
Jo, om det är tillåtet och majoriteten tycker att det vore mer passande så kan jag göra det. Har lite svårt för att kalla det konst, så mitt förslag är att döpa om till "Blandad verkstadskreativitet" istället.kan du inte döpa om tråden till "Blandad verkstadskonst" eller "Blandat verkstadsarbete" eller något annat?
Tackar. Det är alltid en kul process. Ibland frustrerande och nervös. Men slutresultatet är nästan alltid värt det. särskilt när man får ha kul på hojen själv till slut.Stålande resultat, och en imponerande väg dit! Hoppas den funkar fint i skogen (eller vad man ni kallar terrängen i dina krokar)!
Ja, det stämmer bra. Hade turen att få jobb där som deltidsmekaniker för drygt 6 år sen. Med tiden så halkade jag in i produktutceklingsgruppen (vi är 3st). Design och allt CAD-arbete är en stor del av vad jag gör sedan några år tillbaks nu. Har en del kul projekt bakom mig och ännu fler framför mig. Givetvis så är hela teamet på 14 pers med på en kant men input kring hur vi borde utforma produkterna.Förstår det som att du jobbar på Curve. Designar du cyklar för dem?
Jo, om det är tillåtet och majoriteten tycker att det vore mer passande så kan jag göra det. Har lite svårt för att kalla det konst, så mitt förslag är att döpa om till "Blandad verkstadskreativitet" istället.
Då kör vi på det!Blandad verkstadskreativitet tycker jag är ett alldeles utmärkt namn.
Att blanda rostfritt stål med diverse andra typer av stål som t.ex de olika varianterna från Columbus är extremt vanligt både vid svetsning och lödning. Jag har aldrig hört att galvanisk korrosion skulle vara ett problem. Känner många rambyggare av varierande erfarenhet och det har aldrig kommit på tal, så det är inte något jag tänker på.Kommer du att göra något för att förhindra galvaniska strömmar mellan stål/syrafast stål?
(på insidan av ramen, den skulle lackas på utsidan)
Allmän korrosion och galvanisk korrosion
metallkompetens.se