Blåst på blocket?

rogart

Aktiv medlem
Blåst på blocket?
Köpte ett par diskhjul på blocket av en kille.Han sa att han skulle skicka dom med bussgods som i tisdags och dom skulle komma fram på onsdagen.Har inte sett röken av några hjul än .Dum som jag var så betalade jag in pengar på hans konto innan jag fick skulle få hjulen .Har inget telefon nummer till honom. Har dock försökt att maila tre gånger utan att få något svar .Är det bara att vänta ett tag till eller och se om dom dyker upp ?.Killen är från Gävle och jag bor i Kalmar så det kanske tar lite tid med bussgods.

Blåst på blocket?
3. Ingen telefonkontakt eller (helst) verifierad uppgift om adress.

Visst, bussgods kan ta lite tid men är prisvärt vid större kollin. Bussgods grejar dessutom betalning vid uthämtning, vilket kanske varit att föredra :-S

Blåst på blocket?
Håller med Micke och tänkte precis skrivit de om betalning vid uthämtningen, då behövs ju inga garantier egentligen eftersom man betalar när man får det.

Jag hoppas dina hjul kommer fram nu iaf.

Blåst på blocket?
Har på sistone blivit lika behandlad av en medlem på forumet som har lovat och lovat, men några grejor kommer inte, skit trist ´men har ändå förhoppningen att grejorna dyker upp.

Jag har handlat många gånger utan att bli blåst, tur? kanske men det går att försöka få en bild av vem man handlar av, finns det ett riktigt telnr- bra, verkar personen vettig i telefonen?, är det massor av stavfel i annonsen, då drar jag öronen åt mig.

Lycka till med att få DINA grejor.

/Mats

Blåst på blocket?
Jag har genomfört två lyckade blocketköp. Det första var ett par däck, Conti Gravity, där jag betalade i förväg. Det gick jättebra och snabbt. Säljaren stod för frakten.

Den andra var det tvärtom med, säljaren skickade till mig och när jag fått styret, ett Easton Monkey riser carbon, betalade jag in pengarna. Anledningen till att det blev så var att vi bestämt träff tidigare när jag var på besök i Sthlm, då dök han inte upp och jag blev än mer försiktig. Frakten betalade säljaren även i detta fall eftersom han missat vårt möte i Sthlm.

Hur som helst så är det två tillfällen där vi kännt att vi kunnat lita på varandra. Innan jag gjorde affärerna kändes det bra att verifiera id genom att få telefonnummer, ringa det och kolla upp på Eniro.se. Då har man ju något att gå på om det skulle knasa sig. Internetgirot kan ju också vara en hjälp. Om än dyr..

Blåst på blocket?
Bussgods är ju annars apsnabbt. En dag från Uppsala till Lkpg, snabbare än Posten eftersom Bussgods aviserar via telefon direkt när dom fått paketet.

Blåst på blocket?
Försök få fram hans telenummer på www.eniro.se

Bussgods funkar väldigt bra och de flesta är trevliga! Ring och be dem kolla lite efter ditt paket, ovanligt med hjul?

Otrevligt med oseriösa säljare...FY!

Blåst på blocket?
Om du betalt in pengar på hans konto går det lätt att spåra mottagaren. Se till att spara er mejlkonversation. Mejl kan fungera som bevismaterial om du nu blivit lurad och måste polisanmäla "säljaren".
/elling

Blåst på blocket?
Som det skrivits tidigare så bör man använda bussgods efterkravs tjänst. Då är det säljaren som ligger ute med pengar (för frakt). SKulle godset komma bort så drabbas varken du eller säljaren, godset är nämligen försäkrat via bussgods.

Själv har jag dock vart med om att bli lite av "blåst" som säljare när jag skickde en gaffel via bussgods, med efterkrav. Köparen gav blanka fan i att hämta ut gafffeln.. jaha tänkte jag, 250:- minus.. jaja ingen större fara. Hade en ny köpare på g. Efter ca 30 dagar så skall paketet skickas tillbaka till mej.. paketet ligger kvar på Stockholms Central i ca 2 månader.. efter massor av mail och telefonsamtal så skickas gaffeln, men skickas fel. Efter ytterligare några veckor så börjar jag fundera på att skicka in en förlust anmälan, men då dyker gaffeln slutligen upp.

Jag förlorade förvisso inte så mycket pengar, men det var inte så där jätte latjo att sitta och vänta på att få in de pengar som jag hade förväntat mej när jag skickade iväg gaffeln.

Blåst på blocket?
Jag var med om en lustig snubbe som skulle köpa en gaffel av mig, vi kom överens om pris, att han skulle betala frakten mm.
Jag skickade gaffeln mot postförskott men när killen fick avi:n i posten så vägrade han hämta ut den. Han ringde då till mig och började att pruta, typ. han hämtade inte ut gaffeln om jag inte satte in 500 kr till honom.
Så den fick gå i retur till mig. finns riktiga rövhål där ute.

//A.J

Blåst på blocket?
FSR skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var med om en lustig snubbe som skulle köpa en
> gaffel av mig, vi kom överens om pris, att han
> skulle betala frakten mm.
> Jag skickade gaffeln mot postförskott men när
> killen fick avi:n i posten så vägrade han hämta ut
> den. Han ringde då till mig och började att pruta,
> typ. han hämtade inte ut gaffeln om jag inte satte
> in 500 kr till honom.
> Så den fick gå i retur till mig. finns riktiga
> rövhål där ute.
>
> //A.J

det låter allt annat än stabilt, vilken idiot

Blåst på blocket?
Jag använder PayPal - eller vad det heter - när jag handlar på blocket. Då får man ju ofta varan väldigt fort eftersom säljaren ju vill ha sina pengar så fort som möjligt.

Blåst på blocket?
jomper skrev:
> Det hjälper föga med identitet, kontonr osv.
> Polisen har inte tid med småbedrrgerier.

Säg inte det. Jag jobbar inom kriminalvården och har en del klienter som är dömda just för liknande brott. Fast det kanske bara är i småstäder som poliser anser sig ha tid med sådant.
/elling

Blåst på blocket?
Skönt att ni stöder mig och hoppas att hjulen dyker upp.Jag har försökt med eniro men tyvärr hade personen ett väldigt vanligt efternamn vill inte skriva här vilket. Ett sonnamn och det finns ju några att välja på plus hans för och efternamn inte fanns på eniro.om det inte dyker upp några hjul tänker jag polisanmäla det .Gör man det kan man få ut en del på hemförsäkringen Det fick en jobbar kompis till mig efter att han blivit lurad på en mobiltelefon .Den personen sitter nu i fängelse han hade lurat flera stycken .

Blåst på blocket?
Satte du in pengarna på ett bankkonto?

Om så är fallet kan du alltid gå in på banken och hävda att det blef fel konto nummer.

Han / Hon måste kunna påvisa att de väntade pengarna för att du inte skall få tillbaks dem.

Om banken vill veta vilket konto som du skulle sätta in pengarna till kan du ju alltid använda ngn kompis konto i samma bank

Blåst på blocket?
bank kontot ær registrerat på nån så kolla men nån på banken så får du adressen .. hitta på liten historia så kan du nog få adress uppgifter om konto ægaren ..

Blåst på blocket?
Fortfarande inga hjul jag blev nog blåst iallafall .Säger bara en sak passa er noga när ni handlar på blocket eller någon annanstans .Betala aldrig i förskott om ni inte känner personen och det handlar om mycket pengar .Se åtminstone till att ha ett telefonnummer eller en adress innan ni skickar in pengar .Jag har i allafall lärt mig något .

Blåst på blocket?
Balkanboy skrev:
> bank kontot ær registrerat på nån så kolla men nån
> på banken så får du adressen .. hitta på liten
> historia så kan du nog få adress uppgifter om
> konto ægaren ..

Lämnar banken ut uppgifter bara "sådär" ?
Har mina tvivel...

Blåst på blocket?
Har som flera ovan goda erfarenheter av Bussgods och deras efterkravstjänst, dock vet jag att det tar minst två dagar när man skickar över länsgränser annars går det på dagen.

Vad jag skulle göra är att ringa bussgods i Gävle och kolla om någon med det namnet har lämnat in något paket då vet du ju iaf om det är på väg, om inte så kan du ta till tunga artilleriet men normalt är det inga problem och Bussgods ringer eller sms.ar när paketet kommer men kolla med din hemma busstation för säkerhets skull, nyligen fick jag ett paket som låg utan att jag fått något besked och jag trodde det var borta (också blocket grejor) men det var bara att hämta ut, så kasta inte yxan i sjön ännu!!

Bosse

Blåst på blocket?
swerider skrev:
> Balkanboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bank kontot ær registrerat på nån så kolla men
> nån
> > på banken så får du adressen .. hitta på liten
> > historia så kan du nog få adress uppgifter om
> > konto ægaren ..
>
> Lämnar banken ut uppgifter bara "sådär" ?
> Har mina tvivel...

Det lär de inte göra. Däremot så kommer polisen åt uppgifterna efter att en anmälan är gjord.

Blåst på blocket?
Jag tycker att vi nitar upp sånna människor med rostiga nitar på en stekhet blåtbit

Blåst på blocket?
Du roger verkar ju inte alltför benägen att få tillbaka pengarna.
Det är hursomhelst så att misstagsbetalningar som huvudregel ska gå tillkaka. Ring till din bank och säg att det blev fel, de ska då ge dig tillbaka pengarna (finns undantag).
Om du vill förstå hur juridiken fungerar kan du väl söka lite på nätet.
Alternativt berättar du att betalningen var rätt men att du nu vill vägras känna till den pga bedrägeri, lite osäker på vad som då sker, ev. håller de inne betalning tills de utrett saken.

Blåst på blocket?
Visst vill jag ha mina pengar tillbaka men det är nog inte så lätt att man bara kan ringa till banken och säga att pengarna har blivit inbetalade på fel konto .Då måste banken ha ett medgivande från den personen som har det kontot att det går bra att betala tillbaka och det vill han/hon troligen inte.Annars vore det ju inga problem att köpa grejor på typ blocket betala via internet sedan när man fått grejorna ringa till banken be dom betala tillbaka pengarna .Tyvärr är det nog så att jag får känna mig blåst på dom pengarna och bryta ihop och gå vidare .Om jag gör en polisanmälan är det inte heller säkert att jag får tillbaka mina pengar .

Blåst på blocket?
Men det skadar ju inte att försöka Roger. Eller ska du låta bedrägaren få sista ordet och tycka att du är en torsk medans han garvar och bränner DINA pengar?
Ring banken, ring polisen, försök ta reda på vad killen heter, ring Blocket, det finns ju tusen grejer du kan göra.
/Johan

Blåst på blocket?
Självklart ska du inte ge upp så lätt, då kan han ju göra samma sak om och om igen. Även om det kanske inte leder någon vart den här gången så är det inte så kul att bli polisanmäld.

Har du inga kontaktuppgifter alls förutom kontonummer?

Blåst på blocket?
Ett tips är att ringa till banken och fråga om konto numret.
De får inte lämmna ut någon information men de brukar svara på om konto numret stämmer
överns med det namnet du har fått. På detta sätt får du ju koll på om namnet är falskt eller ej.

-Åke

Blåst på blocket?
Så nu var det polisanmält sen får vi se om det händer något . Man skall väl inte hoppas för mycket . Bara inte han med hjulen kommer hem med sina *Hells Angels* polare och slår in skallen på mig nu när han blivit polisanmäld.

Blåst på blocket?
Snacka att jag blev förvånad när polisen från Gävle ringde i går efter cirka ett halvår och sa att dom fått tag i den här killen som lurade mig .Jag fick killens telefonnummer så jag ringde honom igår kväll .Han sa att han skickat dom och var väldigt förvånad över att jag inte fått hjulen han skulle kolla upp det till fredag och ringa mig . Lite konstigt känns det att börja rota i det igen efter så lång tid eftersom jag nästan glömt bort det.

Blåst på blocket?
Mina bästa tips för att inte bli blåst...

Kräv ett nummer som går att verifiera via eniro. Gärna nummer till en fast telefon. Enbart mailkontakt duger inte.

Begär "egna" bilder av objektet om det är möjligt. (Vem har inte tillgång till nån form av digitalkamera idag???)

Om man fortfarande känner sig osäker så kan man använda sig av t ex blockets betalservice där man kan "hålla inne" med pengarna tills varan kommit.

Tradera känns dock säkrare med ett omdömessystem och registrerade användare...

Blåst på blocket?
rejser skrev:
> hur fungarar det om man kör typ på paypal, får
> varan och så, men struntar i att betala?

Du betalar innan. Han som säljer vill nog se pengarna inne på hans konto innan han skickar.
Man blir lite irreterad över att folk hela tiden uppmanas att betala efter att dom fått varan.
Men som säljare så kan man bli blåst också och då är det mer kört än tvärtom.
En köpare kan alltid hänvisa till kontoöverföring. Hur gör en säljare?
Sålde hydralskivbromsar till en kille som vägrade att sätta in pengar innan. Jag skickade bromsarna.
Tog evigheter innan jag fick pengar och jag skulle självklart inte skickat dom utan telefon nummer till killen. Ringde flera gånger och även hans mamma. Men till slut så fick jag betalt.
Dom hade problem att sätta in pengar på mitt konto och jag vet att många har haft det.
Men man trodde ett tag att man blivit blåst.

Blåst på blocket?
En sak som slår mig, är själva produkten, ett par diskhjul. Det är väl inte så vanligt att småskojare och fifflare hittar på något så ovanligt som ett par diskhjul.
Det rimmar lite mot att sa att han hade skickat dem. Jag har svårt att tro att om Hells-Angels skulle lura dig att just av alla prylar skulle välja diskhjul.

Min erfarenhet av Bussgods är att det kan gå väldigt fort eller långsamt helt oberoende av varifrån godset kommer.

Och nu kommer kärnfrågan som du kanske skrivit och jag missat.
- Du har vä kollat med bussgod. Det som kan falera hos dom enligt min erfarenhet är aviseringen. Om du inte har gjort det, kolla så att de inte ligger där. Och så att det inte finns fler bussgodsterminaler.

Med hopp om hjul till dig. Bengt

Tillbaka
Topp