Blästra själv?

Boldtaar

Medlem
Blästra själv?
Vad ska man tänka på när man ska blästra själv för första gången?

Jag kommer få tillgång till en blästringsmaskin i morgon och tänkte blästra min pendelcykel som är en 15 år gammal MTB med aluminium ram.

Blästra själv?
Nu är jag ingen blästermaster, men jag har blästrat lite grann.

Aluminium är väldigt mjukt. Det finns olika grovlekar och typer av blästersand (så vitt jag minns) se till att få rätt sort.
Tänk också på att skydda känsliga detaljer som tex gängor (för naturligtvis strippar du ju ramen helt). Blästern kan ta som f-n om man är ovan.

Provblästra på någon skitbit som du kan slänga sen. Då får du in känslan för hur nära och hur länge du skall blästa.

Lycka till!

Blästra själv?
Blästra inte en aluram med sand.

Blästra med glaskulor. Valnötsskal. Is. Bakpulver. Plastkulor eller något annat.

Sedan bör du ha i åtanke att blästring är ett av de sista stegen i en underbehandling. Du börjar förslagsvis med färgbortningsmedel. Våtslipning. Sedan punktblästring runt svetsfogar och ställen där du inte kommit åt.

Blästra själv?
Med bläster kan man ha anatomilektioner, blästra av lager för lager på en kroppsdel. Tillslut står man där med terminatorhand : )

Jag provblästrade en gång, i ett stort tält på flera hundra kvm. En sandklocka som tog flera ton sand och en hel dräkt med mask o friskluft tillkopplad. Man såg ut som jävulen själv, brutalt tryck i den blästern. Fick lust att blästra ner allt :D

Blästra själv?
ramen kommer jag strippa ner helt innan blästring.
Antar att man bör plugga igen skruvhål för att skydda gängor, hur gör man i så fall bäst med vevlagret?

Blästra själv?
antingen drar du i ett skräp-vevlager eller så trär du igenom en gängstång så att du kan täcka hålet med plåtbit/bricka och mutter el. dyl.

Tillbaka
Topp