Bli kvitt imma på glajjerna.

jbphoto.se

Ny medlem
Jag stör mig på nu när det blivit kallare om morgnarna så får jag imma på glajjerna vid varje rödljusstopp, då jag cykelpendlar till jobbet. Sen tar det 5-10 sek innan den är borta igen och under den tiden är inte synfältet helt klart :/.

Jag har har ventilationshål i glasen men jag tycker inte det hjälper jättemycket. Finns det något medel eller liknande man kan behandla linsytorna med för att mängden imma ska minska?

Diskmedel brukar fungera rätt bra!
En droppe på varje "öga", smörj in hela glaset. Ta sedan en torr trasa/näsduk och torka rent, inte HELT rent men nästan. Det ska vara kvar en tunn tunn osynlig hinna.

pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Diskmedel brukar fungera rätt bra!
> En droppe på varje "öga", smörj in hela glaset.
> Ta sedan en torr trasa/näsduk och torka rent,
> inte HELT rent men nästan. Det ska vara kvar en
> tunn tunn osynlig hinna.

Är även ett bra knep till GoPro för att minska/minimera imma.

pwrdesign skrev:
> Diskmedel brukar fungera rätt bra!
> En droppe på varje "öga", smörj in hela glaset.
> Ta sedan en torr trasa/näsduk och torka rent,
> inte HELT rent men nästan. Det ska vara kvar en
> tunn tunn osynlig hinna.

Tack för tipset! Jag ska prova det :).

Roy Mance skrev:
> Köp "spott på flaska" i en dykbutik eller släng
> på sån här skit:
> http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengorin
> g/Rain-off-36983/

Jag köpte "spott på flaska" från ScubaPro när jag började dyka för 15 år sedan. Den har stått orörd sedan någon förklarade för mig att det gör rätt mycket ondare att få konstgjort än naturligt spott i ögonen när det läckt in vatten i masken ;-)
Testade den på pendlarglasögonen för några år sedan utan att märka någon skillnad.
Testa med diskmedel istället. Det skall jag göra själv - som det är nu diskar jag mina glasögon riktig rena med jämna mellanrum, vilket fungerar helt ok.

svalgis skrev:
> OP Drops är finfint och innehåller inga små
> kristaller som skadar glaset, till skillnad mot
> diskmedel.

kristaller i diskmedel....?
Ioförsig så rekomenderar optikerna att använda diskmedel och vatten för att göra ren brillorna... Hmmm

Det funkar dock inte att spotta på brillorna som man gör i en dykmask, det är tydligen något enzym i saliven som ger imskyddet och det enszymet måste vara fuktigt för att lira.

Kennet skrev:
> Reklam reklam reklam

Reggad 2013-01-18 14:53 och detta är det första inlägget. med tydlig upprepning.

Edit: citat raderat

Senast redigerad av en moderator:
Jag brukar peta ner dem när jag stannar till, och sen vänta med att peta upp dem tills jag ser att imman släppt. Enkelt och smidigt, och kräver inga vätskor.

Och jo, jag ser att tråden är gammal, men jag måste tvångsmässigt svara ändå! ;)

ApansBror skrev:
> svalgis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OP Drops är finfint och innehåller inga små
> > kristaller som skadar glaset, till skillnad mot
> > diskmedel.
>
>
> kristaller i diskmedel....?
> Ioförsig så rekomenderar optikerna att använda
> diskmedel och vatten för att göra ren
> brillorna... Hmmm

Huah, svarar väl i god tid då! Det med att diskmedel försvagar glaset är åtminstone relevant när man pratar om skyddsglas, vars egenskaper borde påminna om cykelglasögon mer än vanliga brillor tror jag? Å andra sidan, räknar man inte med att ta emot hagelskurar i ansiktet på sin cykeltur så gör det nog ingen praktisk skillnad för ändamålet ändå.

Testa hemma på spegeln i duschrummet, när imman lägger sig på spegeln så har man en utmärkt testplattform. Personligen så har mina tester pekat mot tvål. Dvs när man rakar sig i, alternativt efter duschen så är det absolut bästa hittils att smörja in spegeln med tvål och sen skölja av den med varmvatten. Men jag efterlyser ett parallellslalomtest där tvål möter diskmedel etc

Tillbaka
Topp