leggo skrev:
-------------------------------------------------------
> rix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stervelo skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Värsta som finns? Jag har inte sett någon
> > > statistik på hur många olyckor och
> dödsfall
> > > epileptiker orsakar i trafiken men rattfyllon
> > är
> > > nog värre ändå, väl?
> >
> > I snitt så dör ungefär 100 personer(per år)
> > p.g.a. epileptiker i trafiken. Att de sen är
> > rätt dåliga på att köra i korsningar är ju
> > inte direkt ett plus.
>
> Det var väldigt många! Om jag minns rätt dör
> det ungefär 500 personer i trafiken varje år.
> Det skulle innebära att var femte dödsolycka är
> orsakad av epileptiker. Det låter lite väl
> häftigt!?
> Särskilt som antalet (aktiva) epileptiker enligt
> en uppgift jag hittade ska vara under 1%.
> (
http://www.fass.se/LIF/patientforum/patientforeni
> ngar_artikel.jsp?articleID=23495&DocTypeID=64)
> Ska de vara orsak till 20% av dödsolyckorna? Såg
> dock en annan
> uppgift(
http://sv.wikipedia.org/wiki/Epilepsi) att
> så många som 10% någon gång kan drabbas av
> epileptiskt anfall och då kanske siffran ovan
> stämmer bättre om den relateras till anfall. Man
> räknas dock inte som epileptiker för ett enstaka
> anfall. (www.epilepsi.se) Wikipediainformationen
> är dessutom anmäld för att innehålla
> felaktigheter.
>
> /Leif...
>
> Ps, Är själv inte epileptiker men ogillar att
> få fakta som verkar orimliga kastade i ansiktet
> utan att källan anges. Det blir lite svårt att
> kolla upp eller bemöta då. Är uppgiften riktig
> ber jag om ursäkt men var snäll och ange källan
> i fortsättningen.
Jag ÄR Epileptiker och gillar inte heller att få ostyrkta fakta kastade på mig som dessutom är felaktiga, det gör mig redigt förbannad!
Det som gäller för en person med diagnostiserad Epilepsi är att den inte får ha körkort eller köra något fordon som kräver körkort eller annan form av förarintyg, har en person körkort och får diagnosen EP så dras körkortet omedelbart in och det går inte att göra nytt förarprov för att få tillbaka det förrän man varit anfallsfri minst 2 år!
Med tanke på att en epileptiker inte får köra motorfordon så är det inte skärskilt sannolikt att var 5.e trafikdödad skulle ha koppling till EP om man inte i den statistiken tar med dem epileptiker som blir ihjälkörda av bilister som inte har EP men kör onyktra eller av andra orsaker inte är lämpliga som förare, sen kan dem ju också vara passagerare i en olycksbil men det är ju inte epileptikerns fel då heller!!
Den inställning som vissa medlemmar uppvisar i denna tråd och andra i samma ämne förut är en som man oftast hittar i länder som forna Sovjet, Forna Rumänien eller Kina där makfullkomliga tyranniska ledare förnekar förekomsten av handikappade och sjuka medborgare och låser in dessa på hemliga anstalter eller helt enkelt låter avliva dem, trodde inte vi hade såna människor i detta land och defenitivt inte här på Happy, men efter att ha läst inläggen ovan känns det inte lika Happy här längre och avsaknaden (utom från några få) av allmänt avståndstagande från såna uttalanden tyder ju på att det är en accepterad åsikt bland Happyiter vilket känns väldigt tråkigt.
Jag är medmänniska med samma människovärde som alla andra här, jag är cyklist som alla andra här, jag har min fulla rätt att existera i sammhället som alla andra här, jag har min fulla rätt att röra mig fritt i det samhället som alla andra här utan att behöva utsättas för onödiga risker orsakade av vissa personers olagliga agerande.
Detta trots att jag är epileptiker!
Detta ämne har ju varit uppe många gånger förut och varje gång så landar det på att egoistiska orsaker ligger som grund för att det ska anses fullt Ok att bryta mot lagen oavsett vilka konsekvenser det får för oskyldiga medmänniskor, och det är alltid samma medlemmar som för fram dessa argument trots att det faktiskt är olagligt att uppmana till lagbrott vilket man ju gör genom att uppmana cyklister att använda blinkande lysen så dessa medlemmar får nog anses vara kriminella.
Bosse, som nu ska fundera på om det är så Happy här längre att det är värt att hänga med framöver :-(