Blir jag blåst eller?

Veedoo

Medlem
Blir jag blåst eller?
Hej,

Jag behöver ha växlarna inställda och bägge hjulen riktade då dem är något sneda. Ringde för att se vad priset på ett sådant jobb är och fick då svaret att det blir 350kr per hjul alltså 700 för att rikta hjulen. För att ställa in växlarna fick jag svaret "ett par hundalappar". Kommer troligtvis hamna runt 1000kr för jobbet.

Låter detta rimligt eller försöker man blåsa mig?

Blir jag blåst eller?
350 kr i riktning per hjul låter i mina ögon som vettig prislapp, om något lite billigt.
Några hundralappar för växeljustering låter även det vettigt, kan ju innebära bara lite skruvande men även justering av växelöra.

Blir jag blåst eller?
Det låter rimligt.
Cykelmekar skall också ha mat på bordet.
Ser ut att stämma väl med priserna min verkstad tar, så det verkar rimligt.
Rakt och bra svar av meken. Väl använda slantar. Riktning av hjulen gör skillnad. Gissningsvis lämnar inte heller en cykelmek. saker ogjorda som han märker heller.
350 kr i riktning per hjul låter i mina ögon som vettig prislapp, om något lite billigt.
Några hundralappar för växeljustering låter även det vettigt, kan ju innebära bara lite skruvande men även justering av växelöra.
Gott, då vet jag. Blir första besöket på en cykelverkstad för mig så hade ingen som helst aning om hur priserna ser ut.

Blir jag blåst eller?
ibland blir det ju knas...speciellt om det är billiga eller snea grejor
Gör det själv (ofta ute på fältet direkt efter vurpan), ALDRIG längre än 10 min!!!
Kanske tillkommer liten efterjustering hemma (5 min). 15 mi - 700kr. Nej tack!!!
P.S. och jag är ingen proffs!!! Glömmer alltid VILKET skruv ska jag justera och börjar ofta med fel skruv, då räknar vi extra tid. Killar på verkstan vet direkt VAD ska de göra, så MAX 15 min.

Däremot rikta hjul låter nästan för billigt!!! 😅

Senast ändrad:
Blir jag blåst eller?
Växeljustering kan ju innebära allt från att man måste skruva ett varv på ställskruven till att hela drivlinan är slut och måste bytas ut. Priserna ovan är helt rimliga, men om en cykel har två skeva hjul och växlar som inte funkar så är tyvärr chansen rätt hög att det inte är mycket annat som funkar bra på den heller. Hur sliten är kedjan? När byttes vajrar och höljen? I vilket skick är bromsklossar? Osv...

Blir jag blåst eller?
Växeljustering kan ju innebära allt från att man måste skruva ett varv på ställskruven till att hela drivlinan är slut och måste bytas ut. Priserna ovan är ju helt rimliga, men om en cykel har två skeva hjul och växlar som inte funkar så är tyvärr chansen rätt hög att det inte är mycket annat som funkar bra på den heller. Hur sliten är kedjan? När byttes vajrar och höljen? I vilket skick är bromsklossar? Osv...
Cykeln är helt ny så det ska inte vara några konstigheter, allt är och ser nytt ut. Hjulen är inte mycket sneda men jag vill gärna se den snurra rakt, irriterar mig annars. Växlarna ska bara behöva ställas in så att det inte klickar.

Blir jag blåst eller?
Cykeln är helt ny så det ska inte vara några konstigheter, allt är och ser nytt ut. Hjulen är inte mycket sneda men jag vill gärna se den snurra rakt, irriterar mig annars. Växlarna ska bara behöva ställas in så att det inte klickar.
Är du helt säker på att det är hjulen som slår, så det inte är däcken som sitter lite snett på fälgen?
Om den är helt ny så kanske butiken där du köpt den justera in sakerna som du inte är nöjd med?

Blir jag blåst eller?
Är du helt säker på att det är hjulen som slår, så det inte är däcken som sitter lite snett på fälgen?
Om den är helt ny så kanske butiken där du köpt den justera in sakerna som du inte är nöjd med?
Det är hjulen för bromspadden snurrar snett dem med i samma takt och håll.
Jag gjorde misstaget att jag köpte online och ifrån en butik som inte finns någonstans i närheten. Lär ju bli ordentligt arg om det skulle visa sig att det är fel på själva delarna och lär göra en tråd här om butiken.

Sändningen var långt ifrån förtroendeingivande, dem skickade i ett gigantiskt paket som var ämnat för en ebike av helt annat märke till exempel.

Blir jag blåst eller?
Tycker personligen, att priserna är SJUKT höga i Sverige (cykelservice)! Konstigt är, att alla förhandlar med mig (jag är byggare) innan jag börjar prata om priser, men ni lämnar sina cyklar och är beredda betala VAD de bara kräver.
Har lärt mig FÖRHANDLA (mina kunder har lärt mig ärligt sagt:ROFLMAO:)!
Och det brukar funka! Fasta priser har vi bara på Systemet (därför är sällan deras kund).😅

Blir jag blåst eller?
Det är hjulen för bromspadden snurrar snett dem med i samma takt och håll.
Jag gjorde misstaget att jag köpte online och ifrån en butik som inte finns någonstans i närheten. Lär ju bli ordentligt arg om det skulle visa sig att det är fel på själva delarna och lär göra en tråd här om butiken.

Sändningen var långt ifrån förtroendeingivande, dem skickade i ett gigantiskt paket som var ämnat för en ebike av helt annat märke till exempel.
Har du inte nån cykelkunnig kompis?

Blir jag blåst eller?
Haha det är lugnt, cyklar inte bara till Lund, utan också till närliggande kommuner. Bara man har TYSK öl i garaget! Om vi dricker 5-8 per skalle, kanske vi också riktar dina hjul :ROFLMAO:
Jag dricker bara vin tyvärr haha. Tänker att det får bli verkstan för att i fall att det skulle vara något riktigt fel på cykeln så har något att gå till säljaren med. Om jag själv eller någon mekar med den så kan dem kanske påstå att man haft sönder den.

Blir jag blåst eller?
Poska priser

Przegląd podstawowy - 125 zł

• regulacja przerzutek i regulacja hamulców
• kontrola połączeń śrubowych
• kasowanie luzów sterów
• kontrola ciśnienia w oponach
• smarowanie łańcucha

Senast ändrad:
Blir jag blåst eller?
Grundläggande inspektion - PLN 125

• växeljustering och bromsjustering
• kontroll av skruvförband
• radera roderspel
• däcktryckskontroll
• kedjesmörjning

"125 zł in sek" ger 335 kr.

Och:
1732561650895.png

Med en medelårsinkomst på mindre än en tredjedel, så kan man tänka som så att det motsvarar 335*3 = 1005 kr?

Blir jag blåst eller?
AVERAGE INCOME ger bara halva sanningen. Sen kommer det HUR dyrt är att leva här och där 😉
Bröd köper du varje dag, bromsarna justerar 1 gång/2 år.
Men du har rätt: det går INTE att titta bara rakt på priser i Sverige och Polen 👍

Blir jag blåst eller?
Efter att lämnat in ett hjul på riktning och fick tillbaka den i snudd på värre skick så bestämde jag mig att testa själv, så för att citera qvarne2 två så stämde "Det är ju gratis att göra själv och går snabbare än att åka dit. ;)"

Dessutom blev den rakare. =)

Blir jag blåst eller?
Klassisk rikta hjul, de kollar med ena och blundar för andra ögat och justerar lite hejvilt på nipplarna istället för att göra ett ordentligt jobb och använda rätt verktyg för att mäta upp varje eker individuellt och spänna åt till rätt moment.

Så trött på verkstäder som säljer tjänster och inte levererar :)

Blir jag blåst eller?
Har monterat skärmar på min gravel, och märkte att bromsklossar (fram) är SLUT (CAMPA EKAR)!
15 min. jobb, med att hitta klossar i garaget och sen justera. Jag bjuder mig själv på öl ikväll!!!

Blir jag blåst eller?
Efter att lämnat in ett hjul på riktning och fick tillbaka den i snudd på värre skick så bestämde jag mig att testa själv, så för att citera qvarne2 två så stämde "Det är ju gratis att göra själv och går snabbare än att åka dit. ;)"

Dessutom blev den rakare. =)
Klassisk rikta hjul, de kollar med ena och blundar för andra ögat och justerar lite hejvilt på nipplarna istället för att göra ett ordentligt jobb och använda rätt verktyg för att mäta upp varje eker individuellt och spänna åt till rätt moment.

Så trött på verkstäder som säljer tjänster och inte levererar :)
Jag har förtroende för den här verkstan. Så fort jag klev in och började prata med en av de anställda så märkte jag att dem vet vad dem pratar om, engagerade är dem.
Jättefin verkstad också, sån där old school känsla om det. Verkade ha fina cyklar till salu med.

Plockar upp cykeln imorgon så snabba är dem också. Det enda som kan förstöra dem nu i mina ögon är om priset visar sig vara högre. Då blir man besviken.

Jag lär dock försöka lösa framtida problem själv, vill gärna lära mig.

Blir jag blåst eller?
Jag lär dock försöka lösa framtida problem själv, vill gärna lära mig.

Gå till disken, luta huvudet något och slå hård i hans näsan med pannan. En bruten näsa gör ganska mycket ont och man blöder också. Direkt efter, säg att du betalar 50% och fråga om det är OK. Du kan gärna närma dig igen till hans ansikte. Jag tror att de flesta kommer att säga OK. Glöm inte kvitto!!!

Jag kan lära dig om du vill. Kan cykla ikväll till dig, så vi kan träna i ditt garage.

Tillbaka
Topp