Blir jag lurad?!

deaz

Medlem
Blir jag lurad?!
Hej,

Har hittat en superfin hoj via begcykel.se
När jag börjar skriva med honom så refererar han till denna sajten och säger att de skickar från Moskva.. Suspekt som fan och jag känner mig lite korkad som håller i..

Men är de nån som har erfarenhet eller råkat ut för nåt liknande själva?

https://cycleshubmarket.com/

Tack på förhand

Blir jag lurad?!
Har aldrig hört talas om sidan men den kan ju vara legit även om personen i moskva inte är det? Känns ju aldrig bra att göra affärer med personer du inte har en aning om var de befinner sig lr vad det är för typer utan ngn som helst typ av referenser..

Är dealen så bra så att du ändå vill chansa? Ja då ska du nog verkligen avstå :) det brukar iaf vara så d funkar.

Blir jag lurad?!
Flera cyklar på den sidan har orimligt låga priser och bilderna är inte tagna på samma sätt, det ser ut som någon googlat bilder.

Blir jag lurad?!
Vet inte hur mycket stålars det handlar om, men det är väldigt tråkigt att känna sig lurad. Cyklar kommer, cyklar går, låt inte en bra deal bära iväg med vettet.

Blir jag lurad?!
velovin sa:
Vet inte hur mycket stålars det handlar om, men det är väldigt tråkigt att känna sig lurad. Cyklar kommer, cyklar går, låt inte en bra deal bära iväg med vettet.
Ca 35k för en cykel som bör kosta minst 60.. Men nu har jag konstaterat att det är en bluff. Kan bara betala via banköverföring, och när jag frågar om spec så har han igen koll..

Nåväl! Nu vet vi att vi ska svartlista denna mannen och hans sajt.
Han kallar sig för Stefano Vinci.

Blir jag lurad?!
jag köpte till stort nöje en nästan oanvänd 55k 10kg fs 29a för 25k, privat i tyskland. och nästan alltid banköverföring där. har gjort ett gäng liknande köp.

och kompisen hjälptes till en årsgammal 69k scott sl för 29k, med en extra eagle-kassett. det var privat i sverige, direktöverlämning av hojen.

så själva prisnedsättningen är väl inte anledning till skepsis på den ryska siten.

men allt annat...

Blir jag lurad?!
Domännamnet verkar registrerat av en Henry Eze i Lagos, Nigeria... go figure.

https://who.is/whois/cycleshubmarket.com

Registrant Contact Information:
NameHenry Eze
OrganizationYHS
Address14,abiodun oshundiya street, moroga, meiran, lagos state.
CityAlagbado
State / ProvinceLagos
Postal Code101001
CountryNG
Phone+234.08148418511

Blir jag lurad?!
Kupa sa:

NameHenry Eze
OrganizationYHS
CityAlagbado
State / ProvinceLagos
Postal Code101001
CountryNG
Phone+234.08148418511
Bara att beställa alltså. Självklart att nigerianen sätter upp en rysk sajt för att skeppa cyklar. Dessutom har han ju namn efter ett känt pass - kan knappast bli säkrare än så.

Blir jag lurad?!
kais01 sa:
jag köpte till stort nöje en nästan oanvänd 55k 10kg fs 29a för 25k, privat i tyskland. och nästan alltid banköverföring där. har gjort ett gäng liknande köp.
...
så själva prisnedsättningen är väl inte anledning till skepsis på den ryska siten.

men allt annat...
Paypal och skickades cykeln?

+1 på del 2

Blir jag lurad?!
Kupa sa:

NameHenry Eze
OrganizationYHS
CityAlagbado
State / ProvinceLagos
Postal Code101001
CountryNG
Phone+234.08148418511
Hahaah!! Bra detektivarbete!!

Det finns alltså ingen risk ;)

Blir jag lurad?!
LDG sa:
kais01 sa:
...

men allt annat...
Paypal och skickades cykeln?

+1 på del 2

just den cykeln var nog banköverföring, minns inte säkert, men tyskarna har fram till för några år sedan en klar motvilja mot paypal. tittade i mailen, och hittade inga spår av paypaltransaktion. den köptes iaf på en privatannons på mtb-markt. förstås med hållhakar, som uppkoll av gatuadress på google street view, samtal på telefon, gedigen ebay-feedback på båda håll att inte vilja äventyra, och försäkrad frakt.

cykeln är drömbra.

faktiskt på en annan hoj fick jag dock en undring om inte någon på posten möjligen försökte blåsa mig. blev utan föregående avisering varslad att den skulle i retur, och skulle finnas i en annan stad med större terminal. kollade upp att den inte fanns där, och begav mig personligen till lokala ompackningsstationen som är ganska stor den med. förstås ingen hjälp av sändningsnummer i den situationen, men i och med paketets format gick hojen att hitta på plats i ett hörn på lagret. men den var alltså de facto försvunnen, och bara att ta med därifrån om det hade råkat finnas någon mindre nogräknad på plats. försäkring och paypal på den dock.

men allt gick bra.

apropå handla från öststater hade jag på nyårsafton en klocka på mig från (19)tjugotalet eftersom det var sådant tema på festen. den köpte jag från en herre som bygger om gamla fickur till armbandsur. han bor i kiev.

det gick bra det med:)

Blir jag lurad?!
Man ska inte ta åt sig av saker som sägs/skrivs på internet.

För att sno ett skämt/citat-som-jag-inte-minns av jag-tror-det-var-Anton-Magnusson: "Politiker blir upprörda över hat och trollande på internet och vill att det ska försvinna. Men vafan, vi var här först!"

Senast ändrad:
Blir jag lurad?!
deaz sa:
jofahjalm sa:
deaz sa:
Tack för bra svar. Visst jag förtjänar lite skit för att ens fråga om detta men kom igen

Du ducka ju kulan och allt är perfekt. Bara att sätta en fjäder i hatten.
Exakt, ingen idé med sura miner. Sätter härmed fjädern i hatten

du fick inte skit, du fick snarare kärlek:) ta emot och håll till godo!

bra när såna här säljställen kläs av. men som sagt, det är inte prisnivån i det här fallet som är problematiskt avslöjande i det här fallet, utan andra faktorer.

Tillbaka
Topp