Blir sämre med åren, trots regelbunden träning

Som många sagt ovan. Om man kör samma träning hela tiden händer inget. Man ligger kvar på samma nivå. Som minskar med åren. Skall man bli bättre behövs mer och framförallt korrektare träning. Allt detta förutsatt att det inte finns några medicinska begränsningar.

Intressant att du upplevde en förbättring utan astmamedicinen. Norska skidlandslaget har nog avvikande erfarenheter i den frågan. Utan att ens ha astma.

Har ca 40 slag i vilopuls och toppar på omkring 170 vid maxbelastning. Under mina träningsrundor snittar jag på 140 slag under 1½h.
Det betyder väl att du går mer eller mindre på max hela tiden?

Jag är ungefär lika gammal och har liknande pulszoner. Min kropp ger nedgående trender om jag tränar så hårt längre än 2 veckor.

Prova att vila 1-2 veckor och börja därefter med lugnare pass kring 120-125 puls. Det går att krydda lugna pass med tex 5x intervaller om <1 minut för att bygga teknik och styrka.

Som många sagt ovan. Om man kör samma träning hela tiden händer inget. Man ligger kvar på samma nivå. Som minskar med åren. Skall man bli bättre behövs mer och framförallt korrektare träning. Allt detta förutsatt att det inte finns några medicinska begränsningar.

Intressant att du upplevde en förbättring utan astmamedicinen. Norska skidlandslaget har nog avvikande erfarenheter i den frågan. Utan att ens ha astma.
Körde idag igen, utan astmamedicin och det fungerade inte bra.... rejält jobbigt att få luft och klassiskt tjutande luftrör.

Jag ska lägga till lugna pass med några intervaller och prova större variation i träningen. Men jag ska även följa upp med läkarkontroll där de får se över astmamedicineringen, blodtryckskontroll (arbetsprov) och fråga om testosteronnivåerna kan inverka.

Det betyder väl att du går mer eller mindre på max hela tiden?

Jag är ungefär lika gammal och har liknande pulszoner. Min kropp ger nedgående trender om jag tränar så hårt längre än 2 veckor.

Prova att vila 1-2 veckor och börja därefter med lugnare pass kring 120-125 puls. Det går att krydda lugna pass med tex 5x intervaller om <1 minut för att bygga teknik och styrka.

Ska prova dessa förslagen! Vila är inte riktigt min grej :-)

Mountainbike är ju i sig oftast lite av intervaller men det är just det jag skulle satsa på dvs intervaller. Jag cykelpendlar 2 mil per veckodag och typ 1-2 ggr / vecka står jag upp i uppförsbackarna och spättar på så låren är slut vid 4-5 st rödlysen då jag kan vila. Det har hjälpt mig och min mtb-cykling mycket. Sen tycker jag du ska testa rödbetsjuice. Det tar några dagar innan effekten kickar in men drick 2 dl som frukostjuice varje dag. Efter en vecka kommer cyklingen förhoppningsvis kännas liiite lättare. Viktigt att du inte spottar närmsta timmarna efter intag för det är via saliven "miraklet" sker. Jag tycker varumärket pfanner är godast och snällare mot magen. Sen efter ett par veckor kan man ha några veckors uppehåll osv

Mountainbike är ju i sig oftast lite av intervaller men det är just det jag skulle satsa på dvs intervaller. Jag cykelpendlar 2 mil per veckodag och typ 1-2 ggr / vecka står jag upp i uppförsbackarna och spättar på så låren är slut vid 4-5 st rödlysen då jag kan vila. Det har hjälpt mig och min mtb-cykling mycket. Sen tycker jag du ska testa rödbetsjuice. Det tar några dagar innan effekten kickar in men drick 2 dl som frukostjuice varje dag. Efter en vecka kommer cyklingen förhoppningsvis kännas liiite lättare. Viktigt att du inte spottar närmsta timmarna efter intag för det är via saliven "miraklet" sker. Jag tycker varumärket pfanner är godast och snällare mot magen. Sen efter ett par veckor kan man ha några veckors uppehåll osv
Rödbetsjuice alltså! Vad gör den för förbättring? Jag är inte sarkastisk utan intresserad.

Körde idag igen, utan astmamedicin och det fungerade inte bra.... rejält jobbigt att få luft och klassiskt tjutande luftrör.

Jag ska lägga till lugna pass med några intervaller och prova större variation i träningen. Men jag ska även följa upp med läkarkontroll där de får se över astmamedicineringen, blodtryckskontroll (arbetsprov) och fråga om testosteronnivåerna kan inverka.
Du bör nog inte köra fler än två pass i veckan i zon 4, resten i zon 2.

Fyller 56 i slutet av juli och upplever att jag inte är lika explosiv som tidigare, och styrkan...ja., den är väl inte lika som tidigare, men uthålligheten är inte speciellt mycket sämre. Kanske beror på att jag gillar att gneta på, det går inte fort, men jag kan hålla på länge.
Har genomgått ablation av hjärtat pga förmaksflimmer och försöker hitta mitt "lagom". Det är svårt...jag vill ju mer än jag förmår.
Jag har accepterat att jag inte blir starkare, snabbare, explosivare längre, utan tvärtom.
Har tränat sedan jag var 12 år gammal...som långsam motionär.
Trivs ganska bra med tillvaron, men det är nog det så här det ska vara för mig i alla fall. Jag är ju gubbe...,

Två BS saker:
- att zon 3 inte ger något om man är vältränad. Allt beror på hur, när och varför man tillämpar zon 3 träning (förutsatt 5+ zonsystem).

- att rödbetsjuice är automagiskt. Det finns absolut viss evidens för att det kan vara hälsofrämjande i vissa avseenden men vid prestation har det kommit mer och mer evidens för att effekterna är hyfsat begränsade och ju mer vältränad man är desto mindre blir effekten.
Finns rätt mycket annat att slipa på innan rödbetsjuice blir en parameter som flyttar prestationsnivån nämnvärt annat än på placebonivå långsiktigt.

Men som med allt, testa gärna själv och bedöm.

Två BS saker:
- att zon 3 inte ger något om man är vältränad. Allt beror på hur, när och varför man tillämpar zon 3 träning (förutsatt 5+ zonsystem).

- att rödbetsjuice är automagiskt. Det finns absolut viss evidens för att det kan vara hälsofrämjande i vissa avseenden men vid prestation har det kommit mer och mer evidens för att effekterna är hyfsat begränsade och ju mer vältränad man är desto mindre blir effekten.
Finns rätt mycket annat att slipa på innan rödbetsjuice blir en parameter som flyttar prestationsnivån nämnvärt annat än på placebonivå långsiktigt.

Men som med allt, testa gärna själv och bedöm.
Jag har för mig att de "senaste" rönen pratar om en ökad syreupptagningsförmåga på typ 2%. Jag har som sagt cykelpendlat ett tag och brukar bränna på helt ok när jag känner gör det. Upplever att jag får mindre mjölksyra dvs om jag står upp och trycker på i en uppförsbacke så infinner sig mjölksyrakaoset längre fram på sträckan. Och det är inte placebo. Men det är ingen mirakelkur utan liksom kreatin så ger det en marginell edge. Men just utifrån piggare lår upplever jag skillnad. Som du säger - testa. Och för er andra så får ni själva googla jag orkar inte summera

På tal om teorier tror jag att allt snack om hur fel det är att ligga för mycket i vissa zoner hit eller dit är totalt överdrivet. Ska man bli så bra som absolut möjligt är något upplägg troligen bäst. Men för alla oss andra finns det många vägar att välja och jag tror mycket det handlar om en totalbelastning. Ska man bli bättre måste man träna mer eller hårdare på något sätt. Fler timmar eller fler hårda pass t.ex bör ge en ökad stimulans och chans till förbättringar.

På tal om teorier tror jag att allt snack om hur fel det är att ligga för mycket i vissa zoner hit eller dit är totalt överdrivet. Ska man bli så bra som absolut möjligt är något upplägg troligen bäst. Men för alla oss andra finns det många vägar att välja och jag tror mycket det handlar om en totalbelastning. Ska man bli bättre måste man träna mer eller hårdare på något sätt. Fler timmar eller fler hårda pass t.ex bör ge en ökad stimulans och chans till förbättringar.
Men om du inte hinner återhämta dig ordentligt mellan hårda pass så blir det ju inte så bra.

Fungerar inte riktigt när man blir äldre. Jag märker tydligt att man snabbare måste hålla ner på totala träningsdosen. Kör man mycket så hinner inte kroppskrället återhämta sig.

Fungerar inte riktigt när man blir äldre. Jag märker tydligt att man snabbare måste hålla ner på totala träningsdosen. Kör man mycket så hinner inte kroppskrället återhämta sig.
5 dar i veckan så det beror nog på hur ens kropp är uppbyggd med muskelmassa allt sitter inte bara i benen.

Eller hålla nere intensiteten eller träna olika / andra saker / träningsformer. Hela 80/20 paradigmet grundar sig ju i att eliten för att köra på den nivå dem gör behöver extrem volym, för att kunna hantera den volymen behöver merparten av träningen vara "relativt lugn". Vad lugnt betyder konkret skiljer sig rätt dramatiskt åt mellan en vanlig motionär och t.ex. Pogacar :)

håller med @fiskarn, folk vill ha "enkla råd" om vad som är rätt och fel men fysiologi är inte så enkelt. Vi behöver överbelasta, vi behöver återhämta, vi behöver variera osv. och våra behov varierar från period till period, ålder, livssituation och en massa andra parametrar som de flesta inte tar hänsyn till i sin programmering, att ta då göra ett stort nummer av % tid hit eller dit av olika zoner, som i de flesta är baserade på ett antagande om zondistribution snarare än faktiskt uppmätta zoner genom t.ex. laktattest blir liksom lite larvigt.

spoiler, inte ens med zoner definerade utifrån ett laktattest kommer det bli 100% "rätt" eftersom zonerna kan ligga olika beroende på dagsform.

Jag har för mig att de "senaste" rönen pratar om en ökad syreupptagningsförmåga på typ 2%. Jag har som sagt cykelpendlat ett tag och brukar bränna på helt ok när jag känner gör det. Upplever att jag får mindre mjölksyra dvs om jag står upp och trycker på i en uppförsbacke så infinner sig mjölksyrakaoset längre fram på sträckan. Och det är inte placebo. Men det är ingen mirakelkur utan liksom kreatin så ger det en marginell edge. Men just utifrån piggare lår upplever jag skillnad. Som du säger - testa. Och för er andra så får ni själva googla jag orkar inte summera
jepp, upp till 2% är ish vad man sett i olika studier och mindre / 0 effekt på mer vältränade individer. På senare tid har det kommit fler och fler studier som inte visat någon effekt alls också.
Så vi snacka potentiellt, väldigt mycket marginal gains. En motionär med en ftp på 250 w kan då se fram emot kanske eventuellt uppåt 5w extra :) (väldigt slaskigt sagt).

Lustigt att du upplever att du får effekt på just stående kortare insatser (antar att du inte har långa klättringar på din pendling), aktuella studier visar på ingen effekt vid korta primärt anaeroba insatser

Effekter på 30s och 60s sprint

läste en annan studie med high intensity intervaller typ crossfit/ cirkelträning häromdagen och inte heller där kunde man se någon effekt.

Tvärtom har ju nyttan mer framhållits vid längre aeroba insatser men som sagt mycket av den nyare forskningen visar på ingen effekt eller väldigt väldigt marginell effekt.

Hur som haver, nitrat är intressant, finns ju även i ruccola osv. och det finns också andra aspekter som kan vara positiva ur ett hälsoperspektiv som blodtryck mm.

Tror det kommer behövas en hel del mer forskning på området innan vi kan säga det med säkerhet ger något / inte ger något:)

Kreatin har man ju forskat på i "en evighet", likväl är man bara och nosar på en massa andra nya områden där man tror kreatin eventuellt kan ha positiva effekter, t.ex. hjärnhälsa på äldre, vid hjärnskakningar respektive hjärnans utveckling hos ungdomar.

Men rödbetsjuice är rätt riskfritt, i värsta fall bränner man lite pengar och kissar rött så klart man ska prova om man är nyfiken men det finns rätt mycket annat att "göra rätt" först som kommer ge större positiv effekt på träningen.

Men om du inte hinner återhämta dig ordentligt mellan hårda pass så blir det ju inte så bra.

Nej? Men det går fortfarande att göra på massa olika sätt. Man kan träna halvhårt 3 gånger i veckan eller lugnt 5 gånger och hårt en gång. Man kan köra 1 timme eller 4 timmar per pass. Allt beror på.

jepp, upp till 2% är ish vad man sett i olika studier och mindre / 0 effekt på mer vältränade individer. På senare tid har det kommit fler och fler studier som inte visat någon effekt alls också.
Så vi snacka potentiellt, väldigt mycket marginal gains. En motionär med en ftp på 250 w kan då se fram emot kanske eventuellt uppåt 5w extra :) (väldigt slaskigt sagt).

Lustigt att du upplever att du får effekt på just stående kortare insatser (antar att du inte har långa klättringar på din pendling), aktuella studier visar på ingen effekt vid korta primärt anaeroba insatser

Effekter på 30s och 60s sprint

läste en annan studie med high intensity intervaller typ crossfit/ cirkelträning häromdagen och inte heller där kunde man se någon effekt.

Tvärtom har ju nyttan mer framhållits vid längre aeroba insatser men som sagt mycket av den nyare forskningen visar på ingen effekt eller väldigt väldigt marginell effekt.

Hur som haver, nitrat är intressant, finns ju även i ruccola osv. och det finns också andra aspekter som kan vara positiva ur ett hälsoperspektiv som blodtryck mm.

Tror det kommer behövas en hel del mer forskning på området innan vi kan säga det med säkerhet ger något / inte ger något:)

Kreatin har man ju forskat på i "en evighet", likväl är man bara och nosar på en massa andra nya områden där man tror kreatin eventuellt kan ha positiva effekter, t.ex. hjärnhälsa på äldre, vid hjärnskakningar respektive hjärnans utveckling hos ungdomar.

Men rödbetsjuice är rätt riskfritt, i värsta fall bränner man lite pengar och kissar rött så klart man ska prova om man är nyfiken men det finns rätt mycket annat att "göra rätt" först som kommer ge större positiv effekt på träningen.
Som sagt väldigt små, om några, gains. Jag tycker mig känna en liten effekt både på pendling och mtb. Lite, lite piggare lår - kan inte beskriva det bättre. För de som vill testa så tryck i er 3 dl per dag under 7-10 dagar och avsluta denna period med en sträcka ni tagit tid på många gånger och klunka sista dosen 2 timmar innan start. Dock upplever jag större mängder rödbetsjuice som en smula laxerande. Magen brukar börja knorra 30-60 min efter intag så det kan ju vara värt att ta med i planeringen.

Som sagt väldigt små, om några, gains. Jag tycker mig känna en liten effekt både på pendling och mtb. Lite, lite piggare lår - kan inte beskriva det bättre. För de som vill testa så tryck i er 3 dl per dag under 7-10 dagar och avsluta denna period med en sträcka ni tagit tid på många gånger och klunka sista dosen 2 timmar innan start. Dock upplever jag större mängder rödbetsjuice som en smula laxerande. Magen brukar börja knorra 30-60 min efter intag så det kan ju vara värt att ta med i planeringen.

Å andra sidan, man cyklar väl aldrig så snabbt som när man är på väg att skita på sig.

Nån effekt saliven låter helt orimligt. Den lilla mängden, som innehåller spottsekret och amylas. Och varför skulle den evt aktiva substansen vara bättre när den sväljs andra gången? Om du kan belägga detta så är det ok förstås.

Nån effekt saliven låter helt orimligt. Den lilla mängden, som innehåller spottsekret och amylas. Och varför skulle den evt aktiva substansen vara bättre när den sväljs andra gången? Om du kan belägga detta så är det ok förstås.

Inte någon förbättring jämfört med vad? När jag läser ovan ser det ut som att träning i zon 3 inte medför några positiva effekter och det kan väl omöjligt stämma?
Om du läser Nils van der Poels träningsdagbok, eller om den iaf, så tydliggörs dessa resonemang. Det är självklart bra att träna av ett flertal skäl, men förbättring är något annat än positiva effekter med att träna. Det är lätt att hamna i mellanmjölkssegmentet (zon 3) och trots många timmar varje vecka så blir det inte någon tydlig utveckling/ förbättring. Van der Poel ägnade merparten av träningstimmarna i zon 1-2, Maffetonemetoden. https://www.dn.se/sverige/darfor-behover-du-en-grundkondition-och-sa-gor-du/

Är i liknande ålder och tränar regelbundet, vad jag hade gjort om jag vore TS är att ta tag i allergin, har haft ansträngningsastma och allergi sen barnsben, sen jag fick bukt med allergin(allergenspecifik immunterapi) så behöver jag nästan aldrig astmamedicin. Mina PEF-värden är stabila året om.
Sen så tror jag att tipsen om lugnare långpass och hårdare intervaller är effektivt.

Om du läser Nils van der Poels träningsdagbok, eller om den iaf, så tydliggörs dessa resonemang. Det är självklart bra att träna av ett flertal skäl, men förbättring är något annat än positiva effekter med att träna. Det är lätt att hamna i mellanmjölkssegmentet (zon 3) och trots många timmar varje vecka så blir det inte någon tydlig utveckling/ förbättring. Van der Poel ägnade merparten av träningstimmarna i zon 1-2, Maffetonemetoden. https://www.dn.se/sverige/darfor-behover-du-en-grundkondition-och-sa-gor-du/
Att en typ av träning är optimal (för ett visst mål) betyder ju inte att annan typ av träning inte ger någon förbättring. För ett par veckor sedan var jag i Italien och körde ett antal backar. Klättringar på 60-90 minuter och jag låg till största del i övre halvan av pulszon 3. Att dom rundorna inte skulle ha gjort mig starkare köper jag inte.

Vill höra vad ni, Happy-doktorer, har för ideer om mitt tillstånd!

Jag är ca 56år och har cyklat regelbundet de senaste 15 åren (ca 4-6 pass/vecka under säsong och spinning under vinterhalvåret). De som jag haft mig med ut och introducerat i MTB-cyklingens värld har alla blivit bättre än mig, eller rättare sagt så orkar de mer än mig ganska snart.

Det är precis som en motor utan vridmoment, jag tappar orken så fort det går uppför och det känns som om jag drar på mig mjölksyra direkt. Jag hänger ändå i och köra mina 1½h, men det är inte roligt när orken tryter så som den gör. Jag upplever att det kanske är astmamedicinen som fungerar dåligt, för det känns som om det är svårt att få syre, men det kan lika gärna vara hjärtat. Det är under de senaste 10 åren som jag har upplevt att konditionen blir sämre och sämre, medan under de första åren blev den bättre och bättre.

Jag har astma som jag medicinerar mot med vanlig inhalator och jag har pollenallergi som jag äter desloratadin regelbundet under 6 månader. Ligger lite högt i blodtryck, 135/85 i vila och under arbetsprov så kunde man se att mitt blodtryck stack iväg direkt vid cyklingens start. Skjöt iväg upp till 220 men stannade där och sedan kom pulsen sakta ikapp, detta skulle jag hålla koll på, men de sa att jag var som en vältränad brandman konditionsmässigt (cyklade länge).
Självklart kan åldern spela in här, men jag jämför mig mot andra jämnåriga och då tycker jag att jag borde vara i bättre form.

I övrigt tror jag att jag är frisk....

Har ni några förslag till vad jag ska börja med och låter det som om det är rätt att börja med astman eller ska man även kolla blodtrycket under belastning?
Vill höra vad ni, Happy-doktorer, har för ideer om mitt tillstånd!

Jag är ca 56år och har cyklat regelbundet de senaste 15 åren (ca 4-6 pass/vecka under säsong och spinning under vinterhalvåret). De som jag haft mig med ut och introducerat i MTB-cyklingens värld har alla blivit bättre än mig, eller rättare sagt så orkar de mer än mig ganska snart.

Det är precis som en motor utan vridmoment, jag tappar orken så fort det går uppför och det känns som om jag drar på mig mjölksyra direkt. Jag hänger ändå i och köra mina 1½h, men det är inte roligt när orken tryter så som den gör. Jag upplever att det kanske är astmamedicinen som fungerar dåligt, för det känns som om det är svårt att få syre, men det kan lika gärna vara hjärtat. Det är under de senaste 10 åren som jag har upplevt att konditionen blir sämre och sämre, medan under de första åren blev den bättre och bättre.

Jag har astma som jag medicinerar mot med vanlig inhalator och jag har pollenallergi som jag äter desloratadin regelbundet under 6 månader. Ligger lite högt i blodtryck, 135/85 i vila och under arbetsprov så kunde man se att mitt blodtryck stack iväg direkt vid cyklingens start. Skjöt iväg upp till 220 men stannade där och sedan kom pulsen sakta ikapp, detta skulle jag hålla koll på, men de sa att jag var som en vältränad brandman konditionsmässigt (cyklade länge).
Självklart kan åldern spela in här, men jag jämför mig mot andra jämnåriga och då tycker jag att jag borde vara i bättre form.

I övrigt tror jag att jag är frisk....

Har ni några förslag till vad jag ska börja med och låter det som om det är rätt att börja med astman eller ska man även kolla blodtrycket under belastning?
Jag har ingen astma, utan allergi och samtliga MTB ”nissar” jag kör med ligger i din ålder eller mer. Jag orkade inte heller med och upplevde det hela ungefär som du. Löste det dock mycket enkelt. ”Vilade” mig i form på gymmet med 30 min uppvärmnings löpning på löpband, därefter styrketräning för ben och hela kroppen i ca 1 vecka utan cykling. Det var tufft att inte cykla på en vecka men veckan efter undrade alla var jag fick energin ifrån. Vi körde 7 mil MTB och jag hade ork och kände inga svårigheter alls. Ta en sväng till gymmet och ”vila” dig i form. Kan hjälpa.

Det kan också va en skillnad på van der Poel och TS. Har man tid att träna 25-30 h i veckan är hans upplägg säkert skitbra. Annars är det inte självklart att det är optimalt. Eller ens speciellt bra skulle jag påstå.

Nvdp är elit inom sin gren, och för att kunna konkurrera på den nivån krävs sjukliga mängder av träning och en kropp som tål träningen och svarar på den.
Att det blir väldigt mycket z2 träning beror återigen till stor del på att det hade varit ohållbart att köra den volymen i högre zoner för att stressen blivit för stor och adaptionerna skulle utebli / utvecklingen stagnerar.

En motionär som tränar säg 6 timmar fördelat på 3-4 pass i veckan kommer absolut få gains på z3 träning eftersom det kommer finnas gott om tid till återhämtning emellan.

Tar du grenar som Ironman sker väldigt mycket av cyklingen i just zon 3 under tävling för i synnerhet motionärer. Man blir som bekant bra på det man tränar så det finns en väldigt bra anledning att lägga en hel del tid i zon 3 för att träna på race pace i takt med att man närmar sig eventet.

Rätt sak på rätt tidpunkt, för rätt målsättning.

En lite kort uppdatering, efter flera besök hos läkaren kan man ganska snabbt konstatera hypertoni. Har legat väldigt högt i blodtryck, runt 180/100 sittande och med snabb reaktion vid minsta belastning. Fick medicin på direkten och redan efter 3 dagar kunde jag cykla mer normalt och utan att bli helt slut vid minsta uppförsbacke. Igår genomförde jag ett arbets-EKG och det var kanske mer oroande, mitt blodtryck bara fortsatte uppåt och efter ca 10 minuter avbröt läkaren för då hade jag kommit över 280 i det systoliska trycket och han sa att de ville inte belasta hjärtat mer än nödvändigt. Pulsen var 150 slag och jämfört med det arbetsprov som jag gjorde för ca 5 år sedan är detta 25% sämre.
Men inget fel på EKG i alla fall och alla blodprover såg bra ut.

Men nu vet jag i alla fall att det är blodtrycket som är problemet och inte astman.

Fortsättning följer och tack för samtliga intressanta inlägg! :-)

En lite kort uppdatering, efter flera besök hos läkaren kan man ganska snabbt konstatera hypertoni. Har legat väldigt högt i blodtryck, runt 180/100 sittande och med snabb reaktion vid minsta belastning. Fick medicin på direkten och redan efter 3 dagar kunde jag cykla mer normalt och utan att bli helt slut vid minsta uppförsbacke. Igår genomförde jag ett arbets-EKG och det var kanske mer oroande, mitt blodtryck bara fortsatte uppåt och efter ca 10 minuter avbröt läkaren för då hade jag kommit över 280 i det systoliska trycket och han sa att de ville inte belasta hjärtat mer än nödvändigt. Pulsen var 150 slag och jämfört med det arbetsprov som jag gjorde för ca 5 år sedan är detta 25% sämre.
Men inget fel på EKG i alla fall och alla blodprover såg bra ut.

Men nu vet jag i alla fall att det är blodtrycket som är problemet och inte astman.

Fortsättning följer och tack för samtliga intressanta inlägg! :-)
Skönt att det löste sig. En påminnelse till alla om att om något känns fel ska man få det undersökt, ordentligt.

Var noga med att påpeka att du tränar aktivt när du ska medicineras, det finns mediciner som är mindre bra om man vill kunna få upp pulsen bland annat. Ofta brukar man kombinera då effekten ibland är "1+1=3" så att säga, och med lägre doser minskar biverkningarna.

Jag har gått från att springa 2-3 gånger i veckan i "zon 4" till att springa 7 gånger i veckan, 80/20 z2/z3 och kvalitet i form av tröskelfart och intervaller, z4 och lite z5. Återhämtar mig fortare, håller mig skadefri och formen blir bara bättre och bättre. Men det går ju åt mer tid helt klart. Springer antagligen mera i z4 på en vecka än jag gjorde förut :-)

Hoppas att det ordnar sig! Hypertoni är mer ett mätvärde, än en utredd diagnos med orsaksbild. Hoppas du inte lägger av helt med träningen!

Hoppas att det ordnar sig! Hypertoni är mer ett mätvärde, än en utredd diagnos med orsaksbild. Hoppas du inte lägger av helt med träningen!
Tack, jo det är oklart vad den beror på men jag kan gissa på att stressat liv under de senaste 25 åren spelar en stor roll här.

Nej träningen fortsätter jag med! Blev ändå tydligt vilken betydelse den ändå har, när jag presterade halvdant och fick avbryta arbetsprovet. Då låg jag ändå på 110% av förväntad kapacitet för min ålder. Man faller från en betydligt högre nivå och har bättre förutsättningar än vad man kanske hade haft som en otränad person. Körde 32km ikväll och det kändes mycket bättre! Den medicin som jag tar ska inte sänka pulsen, utan är enbart för blodtrycket.

Senast ändrad:
När jag fick hjärtproblem fick jag först betablockerare men det var ett elände, eftersom det inte gick att få upp pulsen till rimlig nivå. Som tur är fick jag bättre piller som tillät mig att träna vettigare.

Stress är så vagt... Jag inbillar mig att din kropp har varit högpresterande väldigt och kanske alltför länge. Se till att du lägger cirka 10 % av din träning på nedvarvning och stretching. - Gå inte från ett till ett annat utan rast emellan. Cykling behöver inte så mycket uppvärmning. Annars kan 10 % vikas åt det hållet också.
Nedvarvning och stretching ingår i träningen, som en viktig del, så det är inget att förbise.

Det beror en hel jäkla massa på din totala träningsmängd också. Rent generellt sett så är nog problematiken snarare tvärtom, folk tränar för lite och brister i kontinuitet/regelbundenhet samt disciplin. Att en del över 50 får bra resultat är kanske inte så konstigt om de för första gången i sitt liv börjat träna mycket. Finns en jäkla massa bra motionärer mellan ca 40-70 i Sverige, den saken är klar.

Happy är ju extremt spretigt mellan olika typer av idrottare. Det finns allt från brutalt starka elitsnubbar (typ veteran sm nivå) här till mera poetiskt lagda "må bra personer" som inte bryr sig så mycket om prestationen.

Elittränande motionärer eller triathleter tex tvingas mer eller mindre till att periodisera sin träning, det kommer sig naturligt, annars går det helt enkelt inte att träna så förbannat mycket som de gör. Det kan bli lite konstigt när en "mys-motionär" som kanske tränar 2-4 ggr/vecka börjar jämföra deras träningsprogram med sådana individer och börja snacka om behovet av periodisering.

Kan också bero lite på var i sin träning man ligger, hur länge man tränat etc. Säg att man tränat regelbundet samt disciplinerat i säg 3 år, byggt upp en bra grund men sedan märker att man stagnerat och kanske även börjat tappa, ja, då är det absolut vits att se över sin träning. Min poäng här är att tiden tills du når stagnering kan vara ganska lång även om du ej tränar helt optimalt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp