Blir sämre med åren, trots regelbunden träning

Betalvägg, men rubriken och ingressen borde räcka för alla gubbskrällen som springer till naprapat o sjukgymnast stup i kvarten

Rent historiskt har jag alltid varit en periodare tyvärr, lite på och av när det gäller träning (kan gå flera år mellan). Det jag vet för mig är åtminstone att generellt har jag avsevärt mycket mindre problem med min kropp när jag tränar. Ryggen det kanske allra tydligaste exemplet på det för mig.

Något som kan störa mig något rent kopiöst är när andra har åsikter på hur mycket eller lite en person tränar eller vad som anses vara "lämpligt". Eller ännu mera komiskt, när någon ursäktar sin egen prestation i jämförelse med någon annan med att "Han eller hon tränar ju så mycket.". Svenskt jante så att det stänker om det (det är ju regelbunden träning som är utmaning nr 1 och som är verktyget till prestationen).

Vill man träna hårt som +50 tycker jag man kan få göra det?
Vill man inte träna hårt och mera sträva efter att må bra efter 50 är det helt ok också?

Lvg cykling är intressant ur en annan aspekt också, i att det är en halvt livsfarlig sport ? (kraschrisken samt trafiken etc) men samma sak här, man får väl bedöma om man anser det vara värt risken?

Kan det till och med vara "icke hälsosamt" att träna hårt som 50 plussare, säkert?

Frivilligt, vi kan/får göra som vi vill, som tur är.

Senast ändrad:
Av rubriken läser jag mest att man ska sluta gnälla. "Inte springa till naprapaten stup i kvarten". Låter väl ganska sunt.

Nja, hon säger ju inte att man ska sluta träna. Men att man måste inse de begränsningar åldern sätter.

Igen, det här måste få vara frivilligt, hur mycket eller lite man tränar (inget är ju fel, man väljer den väg som passar en själv och ens intressen). Sedan att åldern riskerar att ställa till det förr eller senare, det må så vara... ?

Usch vilket tråkigt förhållningssätt att man ska ge upp sina ambitioner bara för att man råkat bli +50.

Med detta sagt så är det väl dock ändå bra att man är medveten om riskerna om man nu väljer vägen att köra på riktigt hårt med sig själv. Rent logiskt förvånar det ju inte alls om det finns ökade risker med stenhård träning efter 50 (forskas väl en del i detta ämne). Men å andra sidan, livet är ju inte helt ofarligt ändå, oavsett om man tränar hårt eller ej.

Sorry, känns jag om raljerar nu igen och upprepar mig.

Vill höra vad ni, Happy-doktorer, har för ideer om mitt tillstånd!

Jag är ca 56år och har cyklat regelbundet de senaste 15 åren (ca 4-6 pass/vecka under säsong och spinning under vinterhalvåret). De som jag haft mig med ut och introducerat i MTB-cyklingens värld har alla blivit bättre än mig, eller rättare sagt så orkar de mer än mig ganska snart.

Det är precis som en motor utan vridmoment, jag tappar orken så fort det går uppför och det känns som om jag drar på mig mjölksyra direkt. Jag hänger ändå i och köra mina 1½h, men det är inte roligt när orken tryter så som den gör. Jag upplever att det kanske är astmamedicinen som fungerar dåligt, för det känns som om det är svårt att få syre, men det kan lika gärna vara hjärtat. Det är under de senaste 10 åren som jag har upplevt att konditionen blir sämre och sämre, medan under de första åren blev den bättre och bättre.

Jag har astma som jag medicinerar mot med vanlig inhalator och jag har pollenallergi som jag äter desloratadin regelbundet under 6 månader. Ligger lite högt i blodtryck, 135/85 i vila och under arbetsprov så kunde man se att mitt blodtryck stack iväg direkt vid cyklingens start. Skjöt iväg upp till 220 men stannade där och sedan kom pulsen sakta ikapp, detta skulle jag hålla koll på, men de sa att jag var som en vältränad brandman konditionsmässigt (cyklade länge).
Självklart kan åldern spela in här, men jag jämför mig mot andra jämnåriga och då tycker jag att jag borde vara i bättre form.

I övrigt tror jag att jag är frisk....

Har ni några förslag till vad jag ska börja med och låter det som om det är rätt att börja med astman eller ska man även kolla blodtrycket under belastning?
Jag tänker att du kanske borde se över kosten. Se till att optimera ditt näringsintag över en tid och se om det hjälper.

Hur görs det egentligen?
Gå med i en sekt, finns ju rätt många nu för tiden för just kosthållning etc, vad som anses vara rätt eller fel, ett jäkligt rörigt område nu för tiden tyvärr. ?
(Vet dock inte riktigt hur många av de som anser att kolhydrater är ett gift som tränar konditionsdiscipliner själva.)

Senast ändrad:
Usch vilket tråkigt förhållningssätt att man ska ge upp sina ambitioner bara för att man råkat bli +50.

Beror i 9 fall av 10 på personens eget perspektiv och oförmågan att tänka att andra är annorlunda.

Har stött på både och, föredrar sjukgymnaster som själva idrottar. Annars är det lätt att man får höra att man börjar bli gammal när man är 35 och borde kolla på TV istället.

Igen, det här måste få vara frivilligt, hur mycket eller lite man tränar (inget är ju fel, man väljer den väg som passar en själv och ens intressen). Sedan att åldern riskerar att ställa till det förr eller senare, det må så vara... ?

Med detta sagt så är det väl dock ändå bra att man är medveten om riskerna om man nu väljer vägen att köra på riktigt hårt med sig själv. Rent logiskt förvånar det ju inte alls om det finns ökade risker med stenhård träning efter 50 (forskas väl en del i detta ämne). Men å andra sidan, livet är ju inte helt ofarligt ändå, oavsett om man tränar hårt eller ej.

Sorry, känns jag om raljerar nu igen och upprepar mig.
Det enda hon säger egentligen är ju att om du får springa till naprapat och sjukgymnast stup i kvarten pga din hårda träning så gör du nåt fel, troligtvis tränar du hårdare än vad kroppen tål. Jag kan tycka att det är en ganska rimlig slutsats.

Men men, som väntat var det som att peta i en myrstack att posta den där artikeln här bland gubbarna ?

Finns extremt mycket information på nätet. Man får samla på sig kunskap och testa sig fram. För specifika råd krävs ju mer info och tid. Anlita någon duktig om man har lågt intresse/kunskap för kost och hälsa.
Information finns ju i överflöd och olika teorier. Men "optimera" är kanske inte väldigt enkelt. Sen tror jag inte kosten behöver va optimal heller, tillräckligt bra är nog tillräckligt bra för de flesta

Det enda hon säger egentligen är ju att om du får springa till naprapat och sjukgymnast stup i kvarten pga din hårda träning så gör du nåt fel, troligtvis tränar du hårdare än vad kroppen tål. Jag kan tycka att det är en ganska rimlig slutsats.

Så är det definitivt, och det gäller nog inte bara gubbar och gummor. Sen jag sänkte intensiteten och ökade volymen har jag varit helt skadefri.

Finns extremt mycket information på nätet. Man får samla på sig kunskap och testa sig fram. För specifika råd krävs ju mer info och tid. Anlita någon duktig om man har lågt intresse/kunskap för kost och hälsa.
Exakt, man får prova sig fram mellan "metoderna" och se vad som man passar bäst. Tex lchf, lclc, 800 kcal dieten, keto, atkins, gi-metoden, gi-rivstart, medelhavskost, 5:2 dieten, 16:8 dieten, periodisk fasta, paleo, vlcd, dukan, iso dieten, clean eating, olika veganvarianter och se vad som passar bäst.

Enkelt, jätteenkelt.
sarkatisk

Vill man träna hårt som +50 tycker jag man kan få göra det?
Absolut. Det jag känner är att hård träning inte ger de resultat jag vill ha. Hård träning funkar (för mig) sämre med åldern. Smart träning är smartare. Men, det känns ju ovant. Att vara smart istf hård. :) Det ÄR onekligen kul att ta ut sig. Men inte kul att dra på sig skador.
Vill man inte träna hårt och mera sträva efter att må bra efter 50 är det helt ok också?
Det är också okej. Naturligtvis.

Undrar om hon har skallror och handpålägning som vård .
Vi har gubbar på 80 år i klubben som springer minst 2-3gånger i veckan ca 7.5 km och dom mår bra av det.

Intressant diskussion!
Min take:
Det handlar inte om att träna så mycket som möjligt utan att träna som mycket som just din kropp klarar av att återhämta sig från!
Om vi tänker oss träningen som ett hus eller pyramid. Ju mer grund zon1 och 2 du tränar ju högre kan du bygga!
Om du inte har en stabil grund och tränar mycket i höga zoner kommer det rasa efter ett tag. Men det går absolut att få en kortsiktig effekt!
Ju äldre du blir ju viktigare blir styrketräning och rörlighet! Även om det är förbannat tråkigt!
Men tråkigast av allt är skador och överträning!

Exakt, man får prova sig fram mellan "metoderna" och se vad som man passar bäst. Tex lchf, lclc, 800 kcal dieten, keto, atkins, gi-metoden, gi-rivstart, medelhavskost, 5:2 dieten, 16:8 dieten, periodisk fasta, paleo, vlcd, dukan, iso dieten, clean eating, olika veganvarianter och se vad som passar bäst.

Enkelt, jätteenkelt.
sarkatisk
Håller inte med, "metoderna" är ju mest verktyg för att förenkla ätandet för folk på populationsskala och såklart inget man utgår från vid en seriöst kostupplägg att försöka optimera ens näringsintag.
Men om man som jag skrev, har/samlar kunskap om kost och näringslära är det rätt "lätt" att lista ut hur man äter näringsrikt och hälsosamt. Och ja, man kan desvärre behöva testa lite eftersom det verkar vara så individuellt vad som är hållbart för folk ur flera olika aspekter. Har man inte ork/kunskap blir det "svårt" och det är därför det finns proffs som man kan anlita.

Absolut. Det jag känner är att hård träning inte ger de resultat jag vill ha. Hård träning funkar (för mig) sämre med åldern. Smart träning är smartare. Men, det känns ju ovant. Att vara smart istf hård. :)

Jag är nog fredagstrött här, raljerade lite väl mycket, självklart har du rätt fast det här går att diskutera i evighet.

Smartheten här ligger väl i att kvalitetspassen ska vara "hårda"/tuffa men för att ha ork till att köra dem hårt är det ju "praktiskt" att ha tillräckligt med energi kvar för att utföra dem ? (dvs att man inte kört sig trött redan dagarna innan). Jag är ju själv urdålig på detta men försöker bli bättre.

Beror lite på hur man definierar "hård träning" också eller vad som passar en själv, inte helt enkelt. Kan säkert finnas en högre skaderisk med att köra max-max pass när man är +50.

Det jag själv tar med mig från denna tråd är väl det här om styrketräning och rörlighet för 50 plussare, det vore nog något men knäböj är ju typ den jobbigaste övningen på jordklotet. ? Att vara med på jobbets yoga pass tar också emot men vore säkert bra, de kommer bli helt chockade om jag dyker upp.

Senast ändrad:
Ja, jag tror det är vettigt att vara fysiskt aktiv även efter 35. Både för kropp och själ. Jag är 47 och har nog aldrig varit i bättre fysisk form än nu. Däremot borde jag cykla mer och springa mindre. :)
Har själv börjat springa en del efter en del års uppehåll, återstår att se hur detta går. Har väl inga illusioner om att det skulle vara bra för cyklingen (kanske tvärtom rent muskulärt) men bör vara bra för flåset (hjärta, lungor) samt att slimma ens kropp något lite mer (om man nu vill det...), trevligt med lite variation också (att springa är en skön träningsdisciplin).

Däremot så upplever jag att cykling är exceptionellt mycket mer skonsamt för min kropp än löpning, en kraftig skillnad. Jag verkar ha mycket svårt att få skador av cykling (hittills...)

Senast ändrad:
Håller inte med, "metoderna" är ju mest verktyg för att förenkla ätandet för folk på populationsskala och såklart inget man utgår från vid en seriöst kostupplägg att försöka optimera ens näringsintag.
Men om man som jag skrev, har/samlar kunskap om kost och näringslära är det rätt "lätt" att lista ut hur man äter näringsrikt och hälsosamt. Och ja, man kan desvärre behöva testa lite eftersom det verkar vara så individuellt vad som är hållbart för folk ur flera olika aspekter. Har man inte ork/kunskap blir det "svårt" och det är därför det finns proffs som man kan anlita.
Ja, under förutsättning att man hittar ett neutral kost-proffs som inte snöat in sig på en viss "diet-sekt" eller kanske fått för sig att kolhydrater är ett gift som bör undvikas. Jag skulle inte palla med sådant. Upplever det som att det här med kost och dieter är mera suspekt än någonsin tidigare eftersom det figurerar så otroligt många olika åsikter, teorier samt metoder just nu. Samt sist men inte minst den oändliga diskussionen om vad som är hälsosamt eller inte hälsosamt. Finns ju tom folk som undviker frukt nu för tiden, bara ett exempel men då har det börjat gå rätt långt.

Har själv börjat springa en del efter en del års uppehåll, återstår att se hur detta går. Har väl inga illusioner om att det skulle vara bra för cyklingen (kanske tvärtom rent muskulärt) men bör vara bra för flåset (hjärta, lungor) samt att slimma ens kropp något lite mer (om man nu vill det...), trevligt med lite variation också (att springa är en skön träningsdisciplin).

Däremot så upplever jag att cykling är exceptionellt mycket mer skonsamt för min kropp än löpning, en kraftig skillnad. Jag verkar ha mycket svårt att få skador av cykling (hittills...)
Man spenderar fler timmar med annat än cykling, så att vara bra på annat än cykling är knappast ett dåligt mål. Cykling är skonsamt, men härdar/stärker inte heller kroppen på samma sätt. Löpningens stötar både förstör och stärker. Svårt att hitta balansen ibland.

Ja, under förutsättning att man hittar ett neutral kost-proffs som inte snöat in sig på en viss "diet-sekt" eller kanske fått för sig att kolhydrater är ett gift som bör undvikas. Jag skulle inte palla med sådant. Upplever det som att det här med kost och dieter är mera suspekt än någonsin tidigare eftersom det figurerar så otroligt många olika åsikter, teorier samt metoder just nu. Samt sist men inte minst den oändliga diskussionen om vad som är hälsosamt eller inte hälsosamt. Finns ju tom folk som undviker frukt nu för tiden, bara ett exempel men då har det börjat gå rätt långt.

Sen beror det ju på vilket perspektiv man har också - är man en tränande individ är det bra om "experten" har koll på näringslära för prestation också. Tyvärr är kost nåt av det mest laddade man kan prata med folk och många har extremt fixa åsikter om saker och ting utan att ha ett uns av förståelse för kemin och processerna bakom och hur kroppen faktiskt bearbetar, tar hand om och använder de olika näringsämnena.

Sen beror det ju på vilket perspektiv man har också - är man en tränande individ är det bra om "experten" har koll på näringslära för prestation också. Tyvärr är kost nåt av det mest laddade man kan prata med folk och många har extremt fixa åsikter om saker och ting utan att ha ett uns av förståelse för kemin och processerna bakom och hur kroppen faktiskt bearbetar, tar hand om och använder de olika näringsämnena.
Så, vilken kost/metod ÄR bäst!? ;)

Det betyder väl att du går mer eller mindre på max hela tiden?

Jag är ungefär lika gammal och har liknande pulszoner. Min kropp ger nedgående trender om jag tränar så hårt längre än 2 veckor.

Prova att vila 1-2 veckor och börja därefter med lugnare pass kring 120-125 puls. Det går att krydda lugna pass med tex 5x intervaller om <1 minut för att bygga teknik och styrka.
Hur gör man intervaller ute på vägarna? Jag vågar inte gå maxpuls när det finns risk för bil/ bäver/ svampplockande tanter. Jag gör sånt på gymmet.

929292121_max.jpg

Hur gör man intervaller ute på vägarna? Jag vågar inte gå maxpuls när det finns risk för bil/ bäver/ svampplockande tanter. Jag gör sånt på gymmet.
Vägar som jag tycker är trevliga att zon2-cykla på funkar i allmänhet att köra intervaller på med lite planerande.

Visst lite svårare, man får anpassa intervall-tiden efter vägen. Blir snarare 2:50+5:12+3:45+5:55 istället för 4x4... Underlättar med en backe eller motvind om man vill att det ska vara lite mer motstånd.

Maxpuls använder man väl sällan i intervaller men kanske inte det du egentligen menar?

Ja, jag tror det är vettigt att vara fysiskt aktiv även efter 35. Både för kropp och själ. Jag är 47 och har nog aldrig varit i bättre fysisk form än nu. Däremot borde jag cykla mer och springa mindre. :)

På tal om att inte överträna när man blir äldre (jag är 62, och ett halvt!), du skrev något positivt om Garmins "träningsberedskap" i någon tråd om Garmin klocka har jag för mig? I vilket fall så tycker jag den stämmer rätt bra med när man ska ta det lugnt respektive träna hårt. Inte för att jag följer det slaviskt, men kollar vad klockan säger och känner efter. Antar att den också tar in åldern i kalkylerna.

På tal om att inte överträna när man blir äldre (jag är 62, och ett halvt!), du skrev något positivt om Garmins "träningsberedskap" i någon tråd om Garmin klocka har jag för mig? I vilket fall så tycker jag den stämmer rätt bra med när man ska ta det lugnt respektive träna hårt. Inte för att jag följer det slaviskt, men kollar vad klockan säger och känner efter. Antar att den också tar in åldern i kalkylerna.
Coros Polar Garmin alla dom klockorna tar med dom parametrar som du vill ha Personligen så kör jag med Coros då både Garmin och Polar har åkt i soptunnan.

Ja, löpning sliter definitivt mer än cykling. Det gäller att börja försiktigt med lugn jogg för att bygga upp hållbarhet i senor och ligament. För mig tog det 3 år av fjöstränig innan jag kunde börja löpträna "på riktigt".
Men nu kan jag köra hårda sprint- och vo2max intervaller utan att få några skadekänningar. ??

Ja, löpning sliter definitivt mer än cykling. Det gäller att börja försiktigt med lugn jogg för att bygga upp hållbarhet i senor och ligament. För mig tog det 3 år av fjöstränig innan jag kunde börja löpträna "på riktigt".
Men nu kan jag köra hårda sprint- och vo2max intervaller utan att få några skadekänningar. ??
Cykel förstör spring steget och det har med vevarms längden

Cykel förstör spring steget och det har med vevarms längden
Andreas Almgren, Sveriges bästa medeldistanslöpare, cyklar en del under uppbyggnadssäsongen. Han lär kör NvdPs träningsupplägg.
Efter gårdagens runda upptäckte jag att vi kört några gemensamma Stravasegment. Han hade kört närmare 150 km. Helt fel kan det ju inte vara.

Jag är en gammal gubbe som ibland springer till sjukgymnast stup i kvarten för att få övningar för min artros som dyker upp i fler o fler leder. Hjälper så att jag kan cykla o röra på mig så länge jag ligger i med mina hemövningar. Borde jag lägga av med det o invänta nästa hjärtinfarkt?

Andreas Almgren, Sveriges bästa medeldistanslöpare, cyklar en del under uppbyggnadssäsongen. Han lär kör NvdPs träningsupplägg.
Efter gårdagens runda upptäckte jag att vi kört några gemensamma Stravasegment. Han hade kört närmare 150 km. Helt fel kan det ju inte vara.
Beror på hur långa vevarmar man har men det kanske står på strava.

Hur vevarmslängden påverkar förstår jag inte, men cykling bygger feta vader som sabbar löpekonomin ganska mycket.

Hur vevarmslängden påverkar förstår jag inte, men cykling bygger feta vader som sabbar löpekonomin ganska mycket.
Ja så kanske det är.. Men för en motionär som är lite skadebenägen kanske det handlar om att springa 3 timmar per vecka eller springa 3 timmar kombinerat med 5 timmar cykling. Då tror jag det senare alternativet är bättre för löpformen.

Fundering: om nu feta vader sabbar löpekonomin, hur kommer det sig att styrketräning anses vara bra? Känns lite motsägelsefullt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp