MrSthlm
Aktiv medlem
Blir sämre med åren, trots regelbunden träning
Betalvägg, men rubriken och ingressen borde räcka för alla gubbskrällen som springer till naprapat o sjukgymnast stup i kvarten
![]()
”För många 50-åringar tränar som om de vore 25”
Det är ett faktum att kroppen blir äldre. Acceptera det och sluta spring till naprapaten eller sjukgymnasten i onödan. Det är läkaren Soheila Zhaeentans beska…www.di.se
Rent historiskt har jag alltid varit en periodare tyvärr, lite på och av när det gäller träning (kan gå flera år mellan). Det jag vet för mig är åtminstone att generellt har jag avsevärt mycket mindre problem med min kropp när jag tränar. Ryggen det kanske allra tydligaste exemplet på det för mig.
Något som kan störa mig något rent kopiöst är när andra har åsikter på hur mycket eller lite en person tränar eller vad som anses vara "lämpligt". Eller ännu mera komiskt, när någon ursäktar sin egen prestation i jämförelse med någon annan med att "Han eller hon tränar ju så mycket.". Svenskt jante så att det stänker om det (det är ju regelbunden träning som är utmaning nr 1 och som är verktyget till prestationen).
Vill man träna hårt som +50 tycker jag man kan få göra det?
Vill man inte träna hårt och mera sträva efter att må bra efter 50 är det helt ok också?
Lvg cykling är intressant ur en annan aspekt också, i att det är en halvt livsfarlig sport ? (kraschrisken samt trafiken etc) men samma sak här, man får väl bedöma om man anser det vara värt risken?
Kan det till och med vara "icke hälsosamt" att träna hårt som 50 plussare, säkert?
Frivilligt, vi kan/får göra som vi vill, som tur är.
Senast ändrad: