Blir skogstokig på ett klickande ljud!!

AndersJB

Aktiv medlem
Idag rann sinnet över.....har haft ett klickande ljud på exakt samma ställe under ett pedalvarv ett tag nu,nu växer det i skallen och vill inte cykla en meter till på skiten!!
Kommer när vänster vev är klockan 6,och höger klockan 12.....trampar man luft är det tyst,men minsta belastning kommer det.
Sittandes eller ståendes....samma ljud.
Är en Scott Genius,aluram och PF 41 DUB med GX vevar.

Har gjort följande för att hitta felet:
Första försöket var att ta isär,fetta in allt,dra klingan korrekt och ingen skillnad där...klick-klick-klick.
Isär igen,mätte lagerlägena,lite "sämre" presspassing på höger sida,loctita lagren,fetta in resten,isär med pedaler,tvätta och fetta in och då var det tyst några mil...sen klick-klick-klick.
Provade byta pedaler....samma skitljud var kvar.
Jävla skit,jaja....gamla lagret hade ju gått 170mil,kanske var slut??
så isär igen,i med nytt DUB-lager som loctitades,fetta in resten utav helvete och då var det tyst i kanske 10 mil,trodde segern var min men idag kom samma ljud igen.
Nu börjar det bli irriterande....isär igen,kontrollera ALLT på veven,fetta in och det var tyst i 5km....sen KLICK_KLICK_KLICK

Är Sram:s PF41 DUB så jäkla dåliga?
Nu är det ju små lager i DUB,och jag är ju semifet,men tycker att om lagerbanorna fått skador skulle det "skorra" mer,inte ett klick på EXAKT samma ställe

Börjar misstänka vevarmarna,har förvisso fått nån pedalstrike emellanåt,men ska väl palla det?
Funderar på om vänstra armen som är pressad på axeln kan ha blivit ett uns glapp?
Är ju bara 3 månader vevpartiet,så känns ju sådär att köpa ett nytt bara för att testa.

På vippen att åka ner till sjön och slänga i cykeljäveln,tålamodet tryter rejält nu,sitter bara och lyssnar efter klicket,tar udden av cyklingen helt klart.

Får väl beställa nytt dyrare vevlager av annat fabrikat och prova,men börjar ruttna på den veka konstruktionen på cyklar....

qma

Aktiv medlem
Är klingan sliten olika över varvet? Det kan lätt bli så att delen som pekar nedåt vid rull utför får mycket mer slitage pga. skitsprut och kedjedaller, vilket skulle kunna få sån effekt.

AndersJB

Aktiv medlem
Är klingan sliten olika över varvet? Det kan lätt bli så att delen som pekar nedåt vid rull utför får mycket mer slitage pga. skitsprut och kedjedaller, vilket skulle kunna få sån effekt.
Är helt ny klinga,bytte den när jag bytte vevlagren,även ny kedja samtidigt....

ambientzz

Aktiv medlem
Bara att testa en sak i taget...på fs-hojar finns det massor av roligheter som knäppa och jävlas. Kanske är nåt lager/bussning i sving/länkage/dämpare som spökar?
Annars är ju pf nåt som jag aldrig skulle våga. Bryter också ihop på missljud...

AndersJB

Aktiv medlem
Bara att testa en sak i taget...på fs-hojar finns det massor av roligheter som knäppa och jävlas. Kanske är nåt lager/bussning i sving/länkage/dämpare som spökar?
Annars är ju pf nåt som jag aldrig skulle våga. Bryter också ihop på missljud...
Mmm....ljudet växer ju i huvvet till slut!
Har bytt alla svinglager,tror,(hoppas) det inte är det.
Även kollat/rengjort/dragit sadelstolpen.
Ganska säker på vevlager/vev,men blir inte klok på vad!

OldBones

Aktiv medlem
Har förvisso loctitat och dragit dom riktigt,men börjat fundera på om klingan inte kläms åt riktigt ändå?

I både mitt och cykel-polarens fall var det en sliten gänga på en av klingbultarna som orsakade klickandet... Vi gick igenom hojarna på enskild komponents-nivå med rengöring, loctite, åtdragningsmoment samt bytte Vevlager... Ingen av oss misstänkte klingbultarna... Men i slutändan var det inget annat än just det 🤷‍♂️

Behöver inte vara det i just ditt fall men känner igen din beskrivning så fruktansvärt väl...

Har du kollat så det inte är en liten spricka i ramen runt vevpartiet?
Finns flera märken som erbjuder sprickindikator i sprayflaska (3-steg system), ex. Dinitrol, ESAB, CRC Crick m.m.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Fast om det blir temporärt bättre varje gång man pillar på BB?

Jag har själv haft problem med örat och pedaler. Pedaler var tydligt lager ras. Trodde först det var bb.
Örat var bara under belastning och inte heller det klickande

ooms

Aktiv medlem
Kolla skruvarna som fäster växelörat i ramen. Jag hade precis samma symptom, iofs på en LVG, och var helt säker det kom fr vevparti eller lager. Höll på att bli tokig tills jag läste om skruvarna som fäster växelörat. Mycket riktigt, en av de små skitarna (3 st i mitt fall) gick att dra åt ett kvarts varv. Sedan var det tyst.

AndersJB

Aktiv medlem
Tackar för mera uppslag!
Har snöat in på vevlagerområdet då det periodvis blir tyst när man grottat i det.
Har även bytt styrlager/noga dragit det,haft isär Reverben och kollat igenom den,även dubbelkollat sadelns åtdragning.
Hjullager bytta,kassett/ratchet kollad/rengjord/smord.
Sving/länkagelager som jag skrev också nybytta.
Spricktest kan jag göra,har sån sprickindikeringsvätska....kan faktiskt vara så,ena lagret har ju några hundradelars sämre presspassning?

Detta började nog egentligen efter våran tripp till Sälen/Rörbäcksnäs....fick några goa plattlandningar efter hopp/dropp,så därför börjar hjärnan fundera på vevarmarna som nästa ev bov.
Axeln som vänster vev sitter fast på,måste ju vara antingen pressad,eller gängad fast?
Och vid en ordentlig jäkla "överbelastning" kanske det "lossnar" lite?
Har faktiskt inte provat andra vevarmar,är ju ett enkelt test!

Jaja,får lugna ner mej,fundera och undersöka mer.

AndersJB

Aktiv medlem
Svårt att vara lugn när man har ett av de drygaste problemen man kan ha på en cykel
Hahaha...nä du!
När jag cyklade idag och det fortfarande lät började jag nästan lipa!
Kände bara för att slänga skiten i skogen och aldrig cykla mer.....fullkomligt HATAR glapp,missljud,oljeläckage och mekanik som inte löper lätt och fint.
Självklart kan man bara cykla vidare och skita i det....men jag VET att det inte ska vara där,alltså inte 100% korrekt funktion....då härsknar jag rejält.

Men även envis som synden,och inget mekaniskt ska vinna över mej,så kommer lösa detta så småningom....bara jobba på och utesluta bit för bit!

s

Aktiv medlem
...
Kommer när vänster vev är klockan 6,och höger klockan 12.....trampar man luft är det tyst,men minsta belastning kommer det.

Misstänker ett litet glapp i vevarmens infästning. Har du clip less-pedaler? Testa i så fall att trampa med ena foten urklickad några varv och växla sedan till andra foten. Blir det tyst med enfotstramp men återkommer när du använder båda så är det sannolikt det som är problemet.
Det som händer 6 och 12 är ju att kraften från pedalen växlar från att vara stor i rotationsriktningen till att bli en lite kraft åt andra hållet för den fot som är på väg upp och nu åker snålskjuts. Effekten blir att vevarmarna vrids mot varandra och växlar riktning två ggr per varv vilket kan ge missljud om det finns minsta antydan till glapp.

izar

Aktiv medlem
Gå även igenom Bodyn, gör rent och fetta in, jag har råkat ut för en body som klickade och knakade.

Känner igen mig i din beskrivning, jag höll på att bli galen av klickande som ej gav med sig. I mitt fall lokaliserade jag tillslut missljudet i ekrarna där dom korsar varandra. Droppade lite kedjeolja vid varje kryss och vips var det borta. Kändes lite onödigt att jag plockat ner cykeln ett antal ggr med facit i hand.

n3wton

Aktiv medlem
Känner igen mig i din beskrivning, jag höll på att bli galen av klickande som ej gav med sig. I mitt fall lokaliserade jag tillslut missljudet i ekrarna där dom korsar varandra. Droppade lite kedjeolja vid varje kryss och vips var det borta. Kändes lite onödigt att jag plockat ner cykeln ett antal ggr med facit i hand.
Detta har jag med råkat ut för. Jag misstänkte en massa olika saker men hittade det sen genom att låsa bakbromsen hårt och sitta på sadeln samtidigt som jag gungade cykeln fram och tillbaks, varpå man både hörde och kunde känna att ekrarna gnagde på varandra.

Antingen är det detta, eller någon annan av alla andra tusen felkällor på en cykel..😛 Kämpa!

Batavus

Aktiv medlem
Inte någon snabblänk i kedjan som klickat ur litet grand?
En tagg på en krans fram som pekar litet fel?
Tror inte på det, som du beskriver det, men du kanske kan få bort klicket genom att justera bakre växelvajern någon mm.

Masjevel

Aktiv medlem
Har också haft en sånt klickljud som det låter som om det kommer från vevpartiet. Efter att ha fettat om vevlagret 2ggr, senare bytt vevlagret, dragit åt alla klingbultar mm visade det sig vara en lös skruv i växelörat som orsakade ljudet.
Det är jättesvårt att höra var ljudet kommer ifrån.
Pedaler är också en klassiker men det har du redan uteslutit.

bearthefear

Aktiv medlem
Jag höll en gång (av många störande klickljud genom tiderna) på att bli helt galen på ett klickljud på pendlaren. Testade allt, men klickljudet bara fortsatte.
Det visade sig efter mycket om och men att det satt en skruv rakt in i däcket, vars skalle klickade mot asfalten en gång per varv. Skallen var så nersliten att den knappt syntes.
Inte alltid så intuitivt och inte alltid bra med tubeless!

AndersJB

Aktiv medlem
Gör som Masjevel och jag säger nu, kolla skruvarna till växelörat först. Det tar 2 minuter och kan spara en j-a massa jobb och pengar.
Ska kolla detta,ska inte säga det är helt osannolikt,men då det är ett distinkt klick på exakt samma ställe på vevarmen,oavsett växel eller fart,känns det långsökt.
Och växelörat kläms fast mellan hjul och ram när man drar åt hjulet.
Men underligare saker har hänt,så ska definitivt kolla ikväll! 👍

ooms

Aktiv medlem
Ska kolla detta,ska inte säga det är helt osannolikt,men då det är ett distinkt klick på exakt samma ställe på vevarmen,oavsett växel eller fart,känns det långsökt.
Och växelörat kläms fast mellan hjul och ram när man drar åt hjulet.
Men underligare saker har hänt,så ska definitivt kolla ikväll! 👍
Precis så det yttrade sig för mig. Jag var också helt övertygad det hade med vevpartiet att göra då det kom på precis samma ställe i pedalvarvet.

nesvop

Aktiv medlem
Hade liknande problem, det räckte för min del att smörja in utsidan av "thru-axle" genomföringen, vet absolut inte varför, men vågar inte ifrågasätta det...

Skogling

Aktiv medlem
Hade liknande problem, det räckte för min del att smörja in utsidan av "thru-axle" genomföringen, vet absolut inte varför, men vågar inte ifrågasätta det...

Det kan även vara så enkelt att du i samband med det drog fast den lite hårdare. Och på så vis fick tyst.

Min förra Trek, Superfly, mtb knakade från baken. Drog åt axeln med jämna mellanrum. Det blev tyst.

Batavus

Aktiv medlem
Druckit för mycket kaffe... Kan det vara så, att det som uppfattas som ett mer eller mindre enskilt och störande klick från ett ställe, i själva verket är en mängd för oss ohörbara rassel och klick från obestämbara ställen på cykeln. Svaga eller på en ohörbar frekvens.

AndersJB

Aktiv medlem
Hur har det gått för för dig ts? Är klickandet åtgärdat eller finns det en Scott att dragga efter i Vänern?
Haha...nä,finns inte i sjön!!
Har nog gått riktigt bra faktiskt.
Har misstänkt vevparti/vevlager hela tiden,och som skrevs ovan av mej bytte jag lager pga klickandet,blev tyst men ljudet kom tillbaks efter en liten sväng....

Gick igenom veven riktigt noga IGEN,hittade en anings sidospel,(kändes inget när man drog i det,men mätt med indikatorklocka var det någon tiondels mm),antagligen har det nya lagret "satt sej",och fått lite axialspel.
Gjorde rent allt,satte ihop och drog åt justermuttern tight,(SRAM:s plastmutter),och mätte = inget spel.

Har varit knäpptyst efter det,förvisso bara rullat 7 mil än,men verkar vara löst....ta i trä!!
Inget annat gjort,så ljudet kom helt klart från vevlagret.

Men har ett nytt Token vevlager liggandes just in case....beställde hem det så jag har en Plan B.:giggle:

Topp