Blivande gubbe köper mysracer och behöver hjälp

Foss

Aktiv medlem
Jag spontansålde min Pinta förra veckan och "behöver" nu köpa en ny landsvägshoj. Jag fick lite egentid idag så jag kompletterade mina tidigare nätbaserade studier med liter IRL-studier av utbudet.

Jag har trivts bra med Pintan men vill nu ha Kålfiber efter att ha kört en sådan en vecka på mallis ifjol. Jag kommer att cykla en del men inte supermycket. Den kommer att få gå i trainer under mars och sedan träningsmil inför Vättern och ev. en olympisk triathlon sen får den förmodligen flytta in i trainern igen.

De modeller jag titta på är Giant Defy, Scott Solace 30, Canyon Endurance (men den har för lång leveranstid) och sen har jag sneglat lite åt Specialized men kan inte påstå att jag riktigt tittat. Jag vill alltså ha en komfortabel racer med minst 25mm däck, jag vill INTE ha en cyklocross. Är det någon mer cykel jag bör titta på?

Just nu står Scott högst upp på listan. Jag kan inget om geometrier och sånt men det finns ju många här inne som kan det, kan ni utifrån bifogad geometritabell berätta något om cykelns egenskaper? Är det något speciellt att ta hänsyn till med Scotten, både med avseende på geometri och annat?

Budgeten är 15000:-

Bilagor

• geoscott.JPG
    geoscott.JPG
    46.9 KB · Besök: 28
Köpte mig en sån här härom året.
Ganska mysig, och väldigt rolig. Finns från typ 16 lax.

Bilagor

• ultimate-cf-sl-9_c1078.jpg
    ultimate-cf-sl-9_c1078.jpg
    152 KB · Besök: 46
15 bananer och kolfibercykel rimmar dåligt om du inte kollar på eastway, radon, canyon osv.

Cyklarna har blivit dyra tyvärr.

Jag är kanske inte gubbe än, men komfort gillar jag. Jag satsade på crescent giga förra året. Under en kampanj ramlade den in klart under 15 kkr. Klarar nog inte riktigt det nu. Ändå värd att kolla upp om du frågar mig :)

Konkret sa:
15 bananer och kolfibercykel rimmar dåligt om du inte kollar på eastway, radon, canyon osv.

Cyklarna har blivit dyra tyvärr.

Ånej, har man bara tålamod och letar lite så finns de...

Felt Z5 Komfort/Endurance

http://www.wiggle.se/felt-z5-2016/

Bara på med lite bättre hjul (28-ekrade hjul i all ära) ;)

Eller Cube's motsvarande modell

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attain-gtc-carbon-n-red-480472/wg_id-111

Tyvärr är det väl lite fel tidpunkt att köpa cykel. De flesta reor är över och 2016-modellerna ligger högt i pris för den kommande säsongen.

Hyrde en Solace 30 med värstinghjul i somras och till alpcykling fungerade den alldeles utmärkt. Vågar inte uttala mig om annan cykling och inte heller om det finns andra cyklar som ger mer pang för pengen.

2015 års modell finns på rea hos Cykloteket för 17 200 kr. Bor du i Stockholmsområdet så borde det kunna vara intressant, då de har livstids servicegaranti och en i mitt tycke bra verkstad (Norrtull och Västberga, övriga har jag ingen erfarenhet av).

Givetvis finns ju rea cyklar men skall man köpa från listpris så rimmar det dåligt. Men visst nishiki osv finns ju.

Vem sa att han inte kikar på rea?

För mig är det självklart när jag ska köpa dyra saker som jag inte är i akut behov av. Listpris är väl bara ett maxpris ;) det betalar jag inte gärna!

Kört på Giant TCR 2 Composite i snart 4 år, är väldigt nöjd men den. Tacksam sittställning, hade inga problem att ta mig runt VR trotts en del ryggproblem sedan tidigare. För mig räcker 105 serien väl, den nya 5800 serien är dessutom 11 delad vilket är framtidssäkert.

Tack för alla fina förslag, jag har kollat närmare på dom och fastnade lite för en Eddy Merckx men efter att ha läst en recension på nätet verkar det inte vara vad jag är ute efter. Dom höjde ramen till skyarna men sa även att den inte hade någon komfort (se länkar längre ned). Dom på Pcyklopat menade att Eddy Merckx EMX-1 var en komfortracer (vilket recesionerna motsäger). Jag är ju en helt vanlig svenne-banan med kontorsjobb och alla krämpor det medför så jag tänker att EMX-1 kanske är komfortabel för en som är van att åka på "riktiga racers" men den kanske blir för extremt för mig. Kollade även på de fjolårsmodeller av BMC och Merida som Pcylopat hade till bra pris inom budget men det avfärdade han jag pratade med direkt då det tydligen inte var några komfortramar.

Har även tittat på Giant Defy 2 adv. med skivbromsar men snåltarmen gör att jag inte vill köpa den trots att den ryms inom budget då priset på fjolårsmodellerna har gått upp av någon outgrundlig anledning.

Jag kanske blir gladast av en svenne-banan-medleklass-scott ändå. Men Eddy Merckx är ju ett sexigare märke.

http://www.bikeradar.com/road/gear/...review-eddy-merckx-bikes-emx-1-peloton-46710/
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/review-merckx-emx-1-15-49079/

Kan tilläggas att den scott jag tittar på är en fjolårsmodell och ryms inom budget.

Foss sa:
Tack för alla fina förslag, jag har kollat närmare på dom och fastnade lite för en Eddy Merckx men efter att ha läst en recension på nätet verkar det inte vara vad jag är ute efter. Dom höjde ramen till skyarna men sa även att den inte hade någon komfort (se länkar längre ned). Dom på Pcyklopat menade att Eddy Merckx EMX-1 var en komfortracer (vilket recesionerna motsäger). Jag är ju en helt vanlig svenne-banan med kontorsjobb och alla krämpor det medför så jag tänker att EMX-1 kanske är komfortabel för en som är van att åka på "riktiga racers" men den kanske blir för extremt för mig...
Det där kan jag reda ut. Komfortracer kan betyda två olika saker. Vissa använder det för att beskriva en cykel med högt styrhuvud, andra använder det för att beskriva en cykel med mjuk ram.
EMX-1:an är en komfortracer enligt den första definitionen (högt styrhuvud), enligt den andra definitionen skulle jag beskriva den som mellanmjölk (jag valde bort den för att jag tyckte att den var för mjuk).

/49-årig kontorsråtta

Nu har valet kokat ner till att handla om en Scott Solace 30 av 2015 års modell eller en Canyon Endurance CF 7 eller 8. Det är ungefär samma pengar. Kan man prova Canyonen någonstans? Är det värt 1000:- i prisskillnad som är mellan modellen 7 och 8? Det jag sett skiljer är att den dyrare har någon specialsadelstolpe och andra hjul.

Canyon CF8 hade jag valt. Just för sadelstolpen (komfort) och hjulen (bättre). Men det är ju jag det :)

Tror inte du kan prova Canyon någonstans.

Det blev en Canyon Endurance CF 8. Det blir nog bra, får se hur lång leveranstiden är nu bara. Den fanns iaf på lager så jag hoppas inom en vecka men det är kanske väl optimistiskt?

Tillbaka
Topp