Blivit lurad på köp, säljaren svarar ej

Många som inte förstår begreppet källkritik.
det är svårt här att runda källan att köparen är missnöjd, och för en gångs skull synes ha god anledning att vara det. detta till skillnad från diverse andra liknande trådar vi haft. som sagt har dessa ofta ett klart kverulantinslag, men det gäller knappast här.

att säljaren sedan stoppar huvudet i sanden är inte precis meriterande för denne. överhuvudtaget värd att undvika skulle jag säga. bara det värt en outning som jag ser det.

en reservationlös pudling från säljaren vore på sin plats. och om köparen så önskar, ett returköp.

Här har någon sålt ett par hjul som är helt paj och annonserat dem som att vara i nyskick. Säljaren har gjort sig oanträffbar. Alla fattar ju att det här är fel och så sitter en massa folk här och hittar på ursäkter för säljaren och skuldbelägger köparen. Lite som att påstå att någon som blir rånad får skylla sig själv för att han gick omkring med plånboken synlig. Visst, säljaren kanske är bortrest, död, aldrig kollar sin lur eller någon annan av alla ursäkter ni värkt fram, men mest troligt är ju att han vet om att han sålt ett bar skithjul och inte vill ta ansvar. Det här är fel, punkt slut.
Är/var hjulen schyssta eller i nyskick? Eller helt paj? "Alla" fattar inte riktigt.

Ska vi döma folk på sannolikhet hamnar vi på ett riktigt otrevligt ställe.
I detta fallet när säljaren sticker huvudet i sanden får vi visa vår sympati till köparen tills motsatsen är bevisad.

Tror du själv på att säljaren är död eller i rymden som det spekuleras om? Sannolikheten är på promille nivå!
Tycker du det är ok att sälja skit?

Screenshot_20230507_150824_Chrome~2.jpg

I detta fallet när säljaren sticker huvudet i sanden får vi visa vår sympati till köparen tills motsatsen är bevisad.

Tror du själv på att säljaren är död eller i rymden som det spekuleras om? Sannolikheten är på promille nivå!
Att låta känslorna styra och använda "till motsatsen är bevisad"-argumentet är inget för mig. Efter att ha hängt på Happy i över 15 år har jag lärt mig att hålla mig neutral tills alla fakta har kommit fram.

Får "vi"? "Vi" vet inte vad som hänt. Ska "vi" utse en syndabock innan alla fakta är på bordet? Jag tror ingenting. Det är spekulation. Spekulation och gissningar är inget jag sysslar med. Tycker du det är okej att döma folk utan bevis? Ska "vi" döma folk utifrån sannolikhet?

Hej alla,
Tack för ert engangemang än en gång. Även om det är ”roligt” om nån inte svarar på sms, eller att jag som köpare, valde den kommunikationsvägen, då är kommunikationen dokumenterat iaf och det framstår att säljaren inte vill bemöta mig skriftligt, även om hen skulle ba säga ”dra åt skogen”. Jag har ringt också för kännedom men gissa vad? Inget svar..Sen nån skrev att jag ska åka dit och knacka på dörren..Detta är verkligen långsökt. Så jag som köparen anser att jag har gjort allt jag kan och som ni tipsar så väljer jag att gå vidare i livet.

Min avsikt var verkligen att fråga om det skulle kunna göras nåt mer från forumet eller från webbsidan övh men jag fick svar på frågan, och eventuellt varna. Jag läste i äldre trådar att folk kom ut bara med användarenamn. Jag har inte gjort nåt sånt efter hänvisning av moderatorn.

F.k : I annonsen stod att hjulen var i bra skick, och att de knappt användes, kan vi enas att bra skick för ett hjulpar är ingen skadad axel och ingen vobblande body? Det hoppas jag.. Vare sig säljaren kände till det eller inte så ändras inte innehållet , en sak kan vara i bra skick eller i dåligt skick .
Jag hoppas att vi lägger en punkt här och hoppar vidare på andra roligare diskussioner.
Tack

Skittrist såklart, men jag tror du gör det rätta. Att ägna tid åt något som förmodligen inte leder någonstans är inte lika roligt som att cykla.

Hej alla,
Tack för ert engangemang än en gång. Även om det är ”roligt” om nån inte svarar på sms, eller att jag som köpare, valde den kommunikationsvägen, då är kommunikationen dokumenterat iaf och det framstår att säljaren inte vill bemöta mig skriftligt, även om hen skulle ba säga ”dra åt skogen”. Jag har ringt också för kännedom men gissa vad? Inget svar..Sen nån skrev att jag ska åka dit och knacka på dörren..Detta är verkligen långsökt. Så jag som köparen anser att jag har gjort allt jag kan och som ni tipsar så väljer jag att gå vidare i livet.

Min avsikt var verkligen att fråga om det skulle kunna göras nåt mer från forumet eller från webbsidan övh men jag fick svar på frågan, och eventuellt varna. Jag läste i äldre trådar att folk kom ut bara med användarenamn. Jag har inte gjort nåt sånt efter hänvisning av moderatorn.

F.k : I annonsen stod att hjulen var i bra skick, och att de knappt användes, kan vi enas att bra skick för ett hjulpar är ingen skadad axel och ingen vobblande body? Det hoppas jag.. Vare sig säljaren kände till det eller inte så ändras inte innehållet , en sak kan vara i bra skick eller i dåligt skick .
Jag hoppas att vi lägger en punkt här och hoppar vidare på andra roligare diskussioner.
Tack
En dålig affär är en dålig affär. Det är sällan kul. Av princip vill man ju att det ska gå schysst till. Det är inte det jag opponerar mig mot. Du fick känna på hjulen (vilket känns bättre än om försäljaren lovat att de var i bra skick och skickat nåt som varit klappslut). Att inte svara tycker jag är dåligt. Varför försäljaren inte svarar vet jag inte. Kanske finns det anledning, kanske inte. Hoppas iaf att nästa affär går bättre.

En affär är bara en bra affär om BÅDA är nöjda. Säljaren har fått hyggligt betalt och köparen har fått det som utlovades eller rättare sagt värde för sina pengar. Om bara en av dem är nöjd har inte en bra affär åstadkommits. Lycka till i fortsättningen!

Tillbaka
Topp