Blocket: säker betalning (Bråttom!)

baby fat

Ny medlem
Jag ska förhoppningsvis sälja min hybrid på blocket om en dryg timme. Killen som ska köpa har tydligen dåliga erfarenheter sen tidigare (en kompis som blev rånad) och vill inte ta med sig kontanter. Han föreslår att han vi ska föra över pengar via telefon och sen kontrollera att hans saldo ändrats. Jag har ingen telefonservice själv men skulle gissa att han skulle kunna ändra det senare innan själva betalningen gått igenom och att jag inte kan se nåt på mitt saldo förrän tidigast måndag. Kan någon konfirmera detta?

Mitt förslag skulle ju vara att gå till en bankomat med mycket folk kring. Finns det något annat alternativ som är säkert för båda parter? Killen låter inte ett dugg skum på telefon utan som en typiskt snäll och ärlig kille och jag känner ingen oro att han skulle försöka blåsa mig. Jag brukar också uppfattas som allt annat än skräckinjagande. Tyvärr är det inget alternativ att vänta tills banken öppnar för jag sticker iväg på semester en vecka imorgon bitti.

Är det inte bara att gå till en dator med internetuppkoppling och föra över pengarna? bägge ser ju att pengarna lämnar kontot i så fall på väg mot mottagaren.

//Flingan

internetgirot eller det där me bankomat skulle ja då köra med. det där me mobil vetefan om jag skulle lita på själv.

ja menar, kolla att hans saldo ändrats? det är väll snarare du som i så fall från din mobil ska kunna kolla att ditt saldo ändrats. jag menar, han kan ju föra över pengar till sig själv, till annat konto o säga, kolla, mitt saldo har ändrats osv.

Tack för alla förslag! Internetgirot har jag också använt men problemet där blir ju att det också kräver att vi väntar tills på måndag som tidigast innan överföringen registrerats (väl?). OM det är så att det ploppar upp på mitt konto direkt är det ju inget problem. Telefon skulle vi ju kunna göra gemensamt med min telefon hemma eller internetöverföring. Jag tror dock inte mitt saldo ändras förrän på måndag och han då skulle kunna ändra under tiden. Som jag ser det får han lita på att jag inte tänker råna honom alt. ordna med nån som kan agera kurir åt mig på måndag. Hoppas det går vägen...

Nu är vi klara. Resultat: han ska fundera tills jag är hemma om en vecka. I så fall funkar det ju med Internetgirot. Tack för förslag igen.

Tillbaka
Topp