Blöda bromsar - men tappade broms ocket - vad gör man

• Trådstartare Trådstartare CHs
  • Start datum Start datum

CHs

Medlem
Skulle idag blöda bromsarna för första gången på min cykel. gjorde det hela enligt filmen nedan.

Det jag dock inte gjorde var att använda bleedblock utan satte in lite hårt papper istället.

Alla steg i processen gick bra, men när jag skulle börja bromsa efter alla steg fanns det inte längre något tryck, gjorde om alla steg, men fick samma resultat. Till slut såg jag att de läckte från själva bromsocket, till slut ramlade bromsocket ut.

Någon med tips på hur jag sätter tillbaka bromsocket?

Andra fråga, måste man ha bleedblock när man ska göra enligt filmen ovan? Frågade MTB store och de sa att det behövs inte bara man har nått som håller isär bromsbeläggen

Antar att du menar att kolvarna trycktes ut?

I sådana fall är jag rädd att det bara är till att slanta upp för ett nytt ok. Läropengar.

Du måste ha något som inte under några omständigheter kan komprimeras. Det är mycket kraft där nere.

Kolven, som nog är ordet du söker, är bara att trycka tillbaka igen.

Break piston heter det, de vita ni ser i bilden nedan.

Tänker att dessa måste man kunna sätta tillbaka på något sätt?

Bilagor

• Skärmavbild 2019-06-26 kl. 22.42.51.png
    Skärmavbild 2019-06-26 kl. 22.42.51.png
    306 KB · Besök: 177
Kolv på svenska.

Jag hade tryckt tillbaka den bara. Väl rengjord. Jag har gjort exakt det en gång. Visst den dör väl snabbare men skönt att inte byta direkt

Något speciellt man ska tänka när man sätter tillbaka kolven? eller är det bara och montera ned till dess beståndsdelar enligt ovan och sätta in den igen?

Peta in den samma väg som den kom ut bara. Antingen funkar det eller så är du körd. Eller så ger du upp direkt och är körd.

CHs sa:
Något speciellt man ska tänka när man sätter tillbaka kolven? eller är det bara och montera ned till dess beståndsdelar enligt ovan och sätta in den igen?

Bara trycka dit, försiktigt med o-ringen. Sen använder du något i trä eller plast att hålla isär kolvarna med sen luftar du igen.

Bara o peta ihop allt igen och lufta. Hoppas du hade nånting under när du mekade, inte kul att städa upp olja. Kan tipsa om att lägga plast underst för att hindra olja att komma på golvet och tidningspapper över så att det sugs upp lite ifall det rinner. T-röd på hushållspapper är kanon att torka bort stänk med.

CHs sa:
Break piston heter det, de vita ni ser i bilden nedan.

Tänker att dessa måste man kunna sätta tillbaka på något sätt?

Brake = broms
Break = bryta, gå sönder

Bara att trycka in. Det som är känsligt är packningen. Se till att göra ordentligt rent så den inte får glida genom smuts. Var försiktig när du sätter ihop den så packningen inte repas eller kläms.

Använd en träbit, gammal bromsskiva, kökskniv eller något sånt mellan oken så de stannar kvar och lufta sedan bromsarna. Inte blöda. Blöda passar inte ens. Skulle man blöda en flaska vin? Blöda elementen hemma? På engelska heter det bleed.

Räkna med att det blir mycket luft att få ut. Men det käcka är att du kan ta bort allt och inte ens måste göra det med oken på cykeln.

Ingen olja får hamna på skivorna eller på bromsklossarna (brake pads på engelska)

Lycka till, det kommer gå bra!

velovin sa:
Antar att du menar att kolvarna trycktes ut?

I sådana fall är jag rädd att det bara är till att slanta upp för ett nytt ok. Läropengar.

Eeeh.... nej.

Självklart är det bara att rengöra allt och trycka tillbaka kolven. Smörj först lite lätt med bromsvätska så inte tätningen fastnar och deformeras när du trycker in kolven.

Mitt "bleed block". Funkar bra i all sin enkelhet! :-)

Bilagor

• 20190608_121350.jpg
    20190608_121350.jpg
    198.7 KB · Besök: 173
Rattnalle sa:
Jag har drivor med såna där block hemma, de verkar föröka sig. Hur har ni lyckats undvika det?

Gissar att man köper en cykel med monterade bromsar och ingen påse med pryttlar.
Ingen mamma och pappa, ingen förökning.

Bleed brake = lufta broms
Bleed block = luftningsblock
Brake caliper = bromsok
Brake piston = bromskolv
...

Kan även tillägga att bromsvätska INTE är en olja

Lycka till med mekeriet, lägg på lite bromsvätska på oringen så får du in den lite lättare

jonte987 sa:
Rattnalle sa:
Jag har drivor med såna där block hemma, de verkar föröka sig. Hur har ni lyckats undvika det?

Gissar att man köper en cykel med monterade bromsar och ingen påse med pryttlar.
Ingen mamma och pappa, ingen förökning.
Så kan det förstås vara. Men även postordercyklar kommer väl med block i för att det inte ska hända nåt i posten. Butikscyklar som redan är monterade klarar sig flestås utan.

Dagens bästa!

"blöda en flaska vin?"

Annars är det väl mest gamla landsvägscyklister som är rädd för att blöda pga skivbromsar? =)

Rattnalle sa:
Men även postordercyklar kommer väl med block i för att det inte ska hända nåt i posten.
Nej, de levereras nog i stort sett uteslutande med belägg monterade och en tunn distans mellan dessa. Precis som när man köper nya bromsar i retailförpackning.

Gick bra å få in "Brake piston = bromskolv" så nu verkar de fungera ok igen.

Dock sitter den andra bromskolven fast lite verkar det som, de rör sig inte symmetriskt. Någon med bra instruktioner hur man "böjer" till där?

CHs sa:
Gick bra å få in "Brake piston = bromskolv" så nu verkar de fungera ok igen.

Dock sitter den andra bromskolven fast lite verkar det som, de rör sig inte symmetriskt. Någon med bra instruktioner hur man "böjer" till där?

Tillbaka
Topp