Blodpudding. Bra träningsmat?

poppig

Medlem
Jag har fått för mig att blodpudding är bra träningsmat. Äter det ganska ofta när jag inte har tid för "riktig" mat. Kan jag fortsätta äta min blodpudding eller blir det kanske bättre om jag kombinerar det med grönsaker eller ägg eller liknande?

Blodpudding, rotfrukter och annat grönt tillsammans med juice funkar fint för mig. Jag tävlar dock inte utan är glad motionär. Det finns lite andra tipps och råd om vad man bör äta innan en tävling för att fylla på kolhydratföråden, men när man tränar funkar nog vanlig vettig husmanskost. Kroppen kan dock reagera annorlunda om du radikalt ändrar din kost.

/Erik

Blodpudding ger bra med järn vilket är viktigt för alla konditionsidrottare. Ta lingon sylt till och lite vitkål så får du c-vitamin som hjälper dig att ta upp järnet, jag äter mycket blodpudding oxå... jag säger att det är den bästa träningsmaten

OdenXT skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom är det gott!

ja OM det är.
speciellt med vitkål och lingonsylt till.

fan vad sugen jag blev på lite nattmat.

En gång i tiden när jag bodde i korridor så hittade jag blodpudding för halva priset.. blev väl typ 4 kr / 400gramspaket. Jag åt billigti 2 veckor :)
Det är ju skitbra mat.

Inte att jämnföra med dom kokade man får i skolan, steker man dom ordentligt så :)

Edit: För mig och andra som är blodgivare så kan blodpudding vara intressant i och med att det innehåller mycket järn.
Enligt en uppgift jag hittade så innehåller blodpudding över 20 mg/100 gram.
Att jämnföra med exempelvis det mycket järnrika spenaten, som innehåller 3 mg / 100 gram..

Detta kan innebära att man slipper äta dom små rosa pillrena på 60 mg Fe+ lite då och då.
För man kan ju bli lite dålig i magen av dom.

Senast redigerad av en moderator:
http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx

problemet är att man måste äta ungf 2 st 400g-paket för att täcka upp K-behovert, och då har man på köpet kraftigt överdoserat P-intaget och intaget av järn. ex. bra träningsmat? det fungerar väl som en del av en måltid, men ensamt, vilket många äter det, är det idiotiskt.

På tal om mat, så smällde Rune Larsson i sig 1kg ostkaka med sylt 2dl vispgrädde innan han ställde sig på startlinjen för att springa ett 24 timmars lopp. Det kallar jag tungt i magen!

/STEFAN

Scand skrev:
-------------------------------------------------------
> På tal om mat, så smällde Rune Larsson i sig
> 1kg ostkaka med sylt 2dl vispgrädde innan han
> ställde sig på startlinjen för att springa ett
> 24 timmars lopp. Det kallar jag tungt i magen!

Räkande han med att hans kolhydratdepåer skulle ta slut under 24h och han skulle börja bränna fett? ;)

Kan inte vara nyttigt!

nä.. den där rune är en sådan där nybörjare som inte har rutin helt enkelt. han skulle ätit en låda gel istället.

Rune är riktigt grym! Korsat atlanten i roddbåt, innan han startade hade han inte rott tidigare, sprungit tvärs över USA med all packning.

Bra träningsmat?! Har inte en aning... däremot är det mycket bra cykelköpar mat... Mer pengar för cykeln eftersom mindre går till matkostnaden... :-)

Tillbaka
Topp