Bob Yak eller Ibex? (odämpad vs dämpad cykelkärra)

hippiedippie

Ny medlem
Tjo!

Är på jakt efter cykelkärra, och har länge sneglat på Bob trailers. Saknar bil, så tanken är främst att ha den till när jag handlar. För just nu tar jag all packning på ryggen, och det blir ganska slitigt i längden - även för kortare turer. Om inte annat kan det vara ett rent helsike att packa!

Dessutom har jag heller ingen bra lösning på att få med mig packning om jag skulle ge mig ut på en liten resa med crossen, så känner att kärra kan vara väl investerade pengar!

Så har nu kommit fram till frågan; Är det värt att köpa Ibex för att få dämpning på kärran, eller är det overkill om man som jag, som värst kör på hårt packade grusvägar? Ska ju även som sagt köra matvaror, men de bör väl ändå klara av vibrationerna från Yaken?

Disclaimer:
* Jag har ingen egen erfarenhet av trailers då jag har en Xtracycle *
* Men jag har inte bil och jag har handlat mycket mat *

Skulle jag vara på jakt efter trailer skulle jag ta en närmare titt på denna: http://www.extrawheel.com/

...fast det svarar inte på din fråga...

Körde också allt på ryggen förr (saknar bil), men har en enhjulig kärra sedan ett par år tillbaka. Ett fantastiskt bra köp som borde gjorts långt tidigare! Har iofs en billigare variant än Bob Yak, men en liknande. Jag har aldrig känt ett behov av fjädring utan uppskattar kärrans låga vikt (6 kilo) och det minimala underhållet mer. Jag åker mycket grusväg med den och det händer att den får lite stigåkning också- funkar alldeles utmärkt. Är det mycket grova stenar på underlaget i kombination med tom kärra så studsar den lite, men när den är lastad med något (och det är den ju i regel när man åker) så har den inga knepiga tendenser för sig alls.

Flatline, vilken är den billigare enhjulsvarianten?

Har själv kärra från jula. Inte bra, kräver mycket kustomisering innan den fungerar. Dessutom fäste i sadelstolpen vilket gör pakethållaren obrukbar. Men det jag egentligen tänkte skriva är att den ofjädrade Julakärran är stabilare i hög fart och med hög last än vår fjädrade Chariot. Fjädringen gör i alla fall tvåhjuliga vagnar wobbliga i hög fart. Vi var 6 vuxna med varsin tvåhjulig kärra på cykelsemester (+ 6 barn, så det var tung last). Dom ofjädrade vagnarna var betydligt stabilare i hög hastighet.

desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Octagon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flatline, vilken är den billigare
> > enhjulsvarianten?
> >
>
> Tex:
> http://www.blocket.se/stockholm/Cykelvagn_med_vask
> a_for_transport__SKU_90285__44755043.htm?ca=14&w=3

Är det vettig kvalitet på de där? Jag är ganska sugen på att köpa en sån, men vill inte gärna att den brakar mitt ute på fjället.

Har en sk Extrawheel vilken är förvånansvärt smidig, nackdelen är att parkera och själva på/avlastning som kräver viss finess när man är själv. Väskorna är minst lika viktigt, inte helt nöjd med mina som jag inte kommer på namnet på för stunden.

desmo skrev:
> Octagon skrev:
> -----
> > Flatline, vilken är den billigare
> > enhjulsvarianten?
> >
>
> Tex:
> http://www.blocket.se/stockholm/Cykelvagn_med_vask
> a_for_transport__SKU_90285__44755043.htm?ca=14&w=3

Japp, en sådan modell. Min fann jag på Tradera så det kan vara värt att kolla där ibland också.

Tillägg; kärran i annonsen har en enkel fjädring som jag är rätt tveksam till... dom brukar finnas med en vanlig stel ram också. Måste man verkligen ha ett dämpande bakhjul så tror jag mer på BOB-varianten (avsevärt bättre konstruktion och kvalitet).

Senast ändrad:
Mikva skrev:
> Skulle jag vara på jakt efter trailer skulle jag
> ta en närmare titt på denna:
> http://www.extrawheel.com/
>
> ...fast det svarar inte på din fråga...

Har faktiskt sneglat på extrawheel, då den verkar både smidig och ball. Dock så krävs det fortfarande att man packar i väskor, och det är lite det jag vill komma ifrån ... ;)

Flatline skrev:
> Körde också allt på ryggen förr (saknar bil),
> men har en enhjulig kärra sedan ett par år
> tillbaka. Ett fantastiskt bra köp som borde
> gjorts långt tidigare! Har iofs en billigare
> variant än Bob Yak, men en liknande. Jag har
> aldrig känt ett behov av fjädring utan
> uppskattar kärrans låga vikt (6 kilo) och det
> minimala underhållet mer. Jag åker mycket
> grusväg med den och det händer att den får lite
> stigåkning också- funkar alldeles utmärkt. Är
> det mycket grova stenar på underlaget i
> kombination med tom kärra så studsar den lite,
> men när den är lastad med något (och det är
> den ju i regel när man åker) så har den inga
> knepiga tendenser för sig alls.

Låter mer och mer som hela grejen med dämpat på kärra är något överdriven. Har läst på andra ställen att YAKen fungerar minst lika bra som IBEXen, förutom att den senare har något högre markfrigång. Så det verkar ju stämma enligt din utsago =)
Samt man slipper underhållet som dämpat verkar kräva.

Sen kommer ju alltid följdfrågan om det är värt att lägga de extra slantarna för en BoB, eller om man får en likvärdig och lika välpresterande kärra, av annan modell, för bara en bråkdel av den summan?
Men det kanske mer är en fråga jag och min plånbok bör diskutera...

Återkom gärna när du gjort ditt val och visa resultatet. Jag är intresserad av en kärra i framtiden.

Det här är en högintressant tråd nu när bilen eventuellt har dött.

Som ytterligare fråga, hur beter sig de här i halka? Tänker framförallt nedförsbackar. Funkar det eller viker sig hela ekipaget? Bättre med dubbdäck?

Det har inte blivit något inköp av kärra än (då jag haft annat för mig), men en sak slog mig häromdagen. Om man kör med kärror som fästes nere vid bakhjulet (eg Bob, extrawheel etc), då kan man inte ha stöd monterat bak utan måste ha ett centrummonterat sådant?

hippiedippie skrev:
> Det har inte blivit något inköp av kärra än
> (då jag haft annat för mig), men en sak slog mig
> häromdagen. Om man kör med kärror som fästes
> nere vid bakhjulet (eg Bob, extrawheel etc), då
> kan man inte ha stöd monterat bak utan måste ha
> ett centrummonterat sådant?

Det beror väl på hur ditt stöd ser ut. Ett sånt man sätter mellan sadelstag och kedjestag borde ju rimligtvis funka ändå.

Det blev en Yak!

Fick hem den för någon vecka sedan, men provkörde den först igår. Tycker den verkar vara en gedigen liten sak!

Provkörde som sagt första gången igår, när jag ändå skulle handla. Visst det är lite ovant att köra med en halv cykel till (både till längden och vikten), men det gick hur bra som helst. Kändes dock som den studsade lite när jag körde upp för någon kortare gatsten etc, men utan något som tyngde ner den är det ändå rätt förståeligt. Samt det gick såklart något saktare än vanligt, då jag fick köra på växlar snäppet under det normala. Men när jag väl vande mig till den lite tyngre vikten var det bara att trampa på som vanligt.

Däremot med packning på var det lite värre. Blev rejält mycket tyngre att trampa, och vid låg hastighet eller stillastående var det kämpigt att hålla ekipaget ståendes. Till och med så att jag inte riktigt vågade släppa ena handen för signalering i trafiken... Men med väl fart uppe rullade allt på ganska så normalt. Dock så var det betydligt mer svårstyrt än vanligt. Dessutom var det en form av påskjutande pendlande effekt på kärran under färd.

Men vad jag förstått så beror vagnens beteende mycket på hur och hur mycket den är lastad - och med tanke på att det var första gången jag använde den så packade jag knappast optimalt. Försökte dock packa det tunga så lågt och långt bak som möjligt, men det gick väl sådär... Men det visade sig sedan hemma att jag släpade hem hela 25 KILO matvaror, så kanske inte så konstigt det kändes tungt :D

Och vad det gäller stödet som jag var orolig över att det skulle interferera med fästet till kärran, så var det inga problem alls. Har ett sådant som sitter bak i hörnet av kedjestaget och bakstaget (?). Visst, det blev ganska tight mellan stödet och gaffeln till kärran, men inte så att det skulle uppstå några problem av det. Har dock skyddat kärran med lite gaffatejp med en bit cykelslang under för att förhindra repor/skador på gaffeln

Rattnalle skrev:
> Det här är en högintressant tråd nu när bilen
> eventuellt har dött.
>
> Som ytterligare fråga, hur beter sig de här i
> halka? Tänker framförallt nedförsbackar. Funkar
> det eller viker sig hela ekipaget? Bättre med
> dubbdäck?

Kom prova min snikkärra, 700:- på nåt som hette typ fyndet.se eller nåt. Jag har kört i alla väder på samma däck, men inga extrema backar, helt enkelt inte haft anledning. Med 12 vattenmeloner var den hemsk, 20kg hundmat inga problem. Man måste lasta lågt, nästan vad det än är.

ratatosk skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Det här är en högintressant tråd nu när
> bilen
> > eventuellt har dött.
> >
> > Som ytterligare fråga, hur beter sig de här i
> > halka? Tänker framförallt nedförsbackar.
> Funkar
> > det eller viker sig hela ekipaget? Bättre med
> > dubbdäck?
>
>
> Kom prova min snikkärra, 700:- på nåt som hette
> typ fyndet.se eller nåt. Jag har kört i alla
> väder på samma däck, men inga extrema backar,
> helt enkelt inte haft anledning. Med 12
> vattenmeloner var den hemsk, 20kg hundmat inga
> problem. Man måste lasta lågt, nästan vad det
> än är.

12 vattenmeloner? Ekologisk, miljötänkande torghandlare eller?

Jag har också en YAK, utan fjädring. När man väl har fart med den är det som sagts ovan inga problem, men den är rätt svårhanterad i låga farter, tillexempel för att göra en u-sväng o se var barnen tog vägen. Den här sommaren körde jag med fyra stora Vaude-väskor och en 30 liters sea-2-summit säck istället. Lika tungt men betydligt enklare att hantera.

Jag skulle också vilja ha lite mer väggar på kärran när jag inte använder stora yak-väskan. Matkassar glider gärna ut eftersom det är helt öppet åt alla håll i princip.

Kan tänka mig att innehållet i vanliga kassar mer än gärna vill ut om man lägger de i yaken, så det gäller nog att tänka lite på hur/vad man packar. Själv använde jag en vanlig bag denna gången då jag ansåg den något smidigare att packa i än säcken som hängde med. Dock höll inte sömmarna ända hem ...

Och sen får vi se hur nöjd jag är efter ett par rundor med den. Men kan ju inte kräva att det ska vara smärtfritt första gången jag kör med den! ;) Och anledningen att jag valde kärra framför väskor är just att jag vill slippa packa "vertikalt" så långt det går. Samt saknar bra möjligheter till att packa på crossen (saknar fästen för pakethållare på den, och sådan som sitter i sadelstolpen tror jag knappast är något att hänga på tungt i). Om jag nu känner för att dra långvägars dvs!

Hasse#7 skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det här är en högintressant tråd nu när
> > bilen
> > > eventuellt har dött.
> > >
> > > Som ytterligare fråga, hur beter sig de här
> i
> > > halka? Tänker framförallt nedförsbackar.
> > Funkar
> > > det eller viker sig hela ekipaget? Bättre
> med
> > > dubbdäck?
> >
> >
> > Kom prova min snikkärra, 700:- på nåt som
> hette
> > typ fyndet.se eller nåt. Jag har kört i alla
> > väder på samma däck, men inga extrema
> backar,
> > helt enkelt inte haft anledning. Med 12
> > vattenmeloner var den hemsk, 20kg hundmat inga
> > problem. Man måste lasta lågt, nästan vad
> det
> > än är.
>
> 12 vattenmeloner? Ekologisk, miljötänkande
> torghandlare eller?

äh, det ju gott! Vissa lägger sina pengar på kolfiberhojar, andra på barn, några av oss på vattenmeloner. (De var dumstrade. Hade kunnat ta fler om jag haft en större kärra. De var utsökt goda, o juice kan frysas. Var med som min knasigaste last, och den jobbigaste. Kärran är specad för att ta max 35kg, men det är svårt att komma upp i det utan att volymen blir hopplös. Melonerna vägde nog uppåt 50, volymen var långt över hopplös.

Hej alla!

Tänkte att jag måste skriva i den här tråden, då den varit till stor inspiration under hösten!
Jag har kollat ett tag på olika kärror och fastnade för yak-sorten. Den är dock lite dyr bara för att testköpa, tänkte jag. Så till slut hittade jag en "kopia" som heter Qerido på ebay.de (tyska ebay dårå).

För tusen spänn kan man ju testa tänkte jag och här är mina enkla slutsatser:
1. Fjädring är nog bara onödigt trams. Jag kan inte komma på nån situation efter 2 månaders provande där jag i stan/på vinterväg/på grusväg skulle ha nån nytta av fjädringen. Det funkar bra utan.

2. Jag kommer bygga nån form av brett centralstöd till kärran så hela fordonskombinationen kan stå olastad/lastad utan att jag ska behöva skaffa stöd på cykeln. Då blir det lite lättare att lasta/lossa dessutom. Det kanske finns stöd på lite dyrare varianter?

3. Högt däcktryck på kärran och att lasta lågt motverkar ålningstendenserna någon skrev om.

4. Det är en fantastisk uppfinning! Har kärran till min allt-i-allocykel (Canyon al6.9) och det är en fröjd att handla utan bil numera! Parkera, lyft över väskan till en kundvagn, handla allt med ett sånt där "express-blipp-handtag" och du behöver bara lyfta tillbaka väskan när du är klar. Skitlätt att se om du är på väg att handla för mycket. :)

5. Själva Qerido-kärran har hyfsad kvalitet. Stommen håller nog länge. Väskans dragkedja känns klen men den har hållit 2 månader iaf. Lilla facket på väskan kommer nog få en liten punkasats till det lilla hjulet på kärran, för det lär bli ett helvete att dra hem om man får punktering med lastad kärra. Kärrans hjul har snabbfäste så slang, pump och däckjärn räcker nog långt.

6. På den lilla vinterväg jag hunnit testa funkar det ypperligt med Schwalbe Ice Spiker Pro på cykeln och originaldäcket på kärran. Återkommer om jag märker nåt när vintern kommit på riktigt.

Så, vad väntar ni på? Skaffa kärra och testa! :-)

Tillbaka
Topp