Bockstensturen 100 km

Bockstensturen 100 km
Körde 29" FS 2014, men valde 29" HT 2015 och tyckte det var bättre. Ganska mycket backar med enklare underlag där den lägre vikten ger fördelar, men komforten blir ju sämre.

Bockstensturen 100 km
HT 2013 och sen FS senaste tre åren.

Kan inte se några fördelar med HT alls totalt sätt. Den lägre vikten äts upp hundrafalt av hur mycket mer min kropp får pryl och vad jag orkar de sista milen.

Det går utmärkt att köra alla lopp i långloppscupen med en HT. Tycke och smak.

Bockstensturen 100 km
Det går utmärkt med en ht26" också. Jag har kört långa rundan på det. Jag körde om flera som körde fulldämpat i "trixiga" nedförsbackar. FS är bra om man har råd med en... Den stora skillnaden är att vara vältränad.
Kattens ? träningsprogram inför långa BST:
1 kondition
2 kondition
3 nedförsbackar sämre stigar - så du kan köra om
4 viktigt: leta upp en del av skogen som är grisig och kör många varv i lera!

Kul lopp

/A

Bockstensturen 100 km
Raggamuffin sa:
HT 2013 och sen FS senaste tre åren.

Kan inte se några fördelar med HT alls totalt sätt. Den lägre vikten äts upp hundrafalt av hur mycket mer min kropp får pryl och vad jag orkar de sista milen.

Det går utmärkt att köra alla lopp i långloppscupen med en HT. Tycke och smak.
Det sliter en del på kroppen med HT
Men nu har jag en FS En Am dessutom med plus däck hänger med i skogen och där det går nerför men på transport sträckor där det är uppför orkar jag inte hänga med

Bockstensturen 100 km
katten sa:
Det går utmärkt med en ht26" också. Jag har kört långa rundan på det. Jag körde om flera som körde fulldämpat i "trixiga" nedförsbackar. FS är bra om man har råd med en... Den stora skillnaden är att vara vältränad.
Kattens ? träningsprogram inför långa BST:
1 kondition
2 kondition
3 nedförsbackar sämre stigar - så du kan köra om
4 viktigt: leta upp en del av skogen som är grisig och kör många varv i lera!

Kul lopp

/A

Har en FS nu Mondraker Crafty + inte riktigt en långlopps cykel har kört en del lopp med den men den känns lite tung för långlopp
Skulle vilka kompletter med en xc cykel och som du skriver så är en ht betydligt mycket billigare men den sliter mer på kroppen

Bockstensturen 100 km
Det är enkel ekvation fs vs ht
Är det mycket stig med rötter och stenar. Kör fs
Är det mycket grus,asfalt och grova traktorsvägar. Kör ht

En ht får alltid slita mer på stig än en fs. Så är det, oavsett vad alla ht talibaner säger.
En fs är tyngre och segare uppför och på långlopp med mer enkel stig o mkt grus KAN den vara långsammare totalt sett än en ht.
Hade jag varit motionär och valt en cykel hade jag kört alla långlopp på fs.
Jag kör bara ht på race.

Senast ändrad:
Bockstensturen 100 km
Capra ibex sa:

En ht får alltid slita mer på stig än en fs. Så är det, oavsett vad alla ht talibaner säger.
En fs är tyngre och segare uppför och på långlopp med mer enkel stig o mkt grus KAN den vara långsammare totalt sett än en ht.
Jag kör bara ht på race.

Vinner du ofta?
Eliten verkar föredra fs. :)

Bockstensturen 100 km
NickPick sa:
Capra ibex sa:

Jag kör bara ht på race.

Vinner du ofta?
Eliten verkar föredra fs. :)
Bara på happy

Bockstensturen 100 km
BST har jag bara kört med 26-tums hardtail. 2015 var detta. Lerigt och blött nåt så inni h-vete! Men kändes inte som jag hade tjänat något på en FS. Så HT funkar fint, om du frågar mig.

Bockstensturen 100 km
Hälften typ är en rätt bra höftning.

Kanske inte i km men i tid. Å andra sidan så är man oftast rätt mör i pannan så svårt att minnas sådär jättebra..

Bockstensturen 100 km
Ja körde ränneslätt 27.5+ ht iår o körde bst 100 förra året fs 26a. Brött känns rätt likt men bst är klart längre också så va helt slut i kroppen :p. Ränne körde jag efter 1 vecka med förkylning o feber och kände mig endå helt ok i kroppen.

Bockstensturen 100 km
BST är mycket backigare, det är ca 20 km till skogen, 15 km tillbaka. Resterande 65 km är antingen stig eller grusväg som ofta lutar upp eller ner jämfört med Ränneslättsturen.

Bockstensturen 100 km
Va hade ni kört på om ni siktat på topp 100? En kolfiber ht29 eller en 27,5 FS alu med 120-140mm slag?
Jag körde Ränneslätt på ht o det var bra även om stigsnuttarna sliter lite

Bockstensturen 100 km
Ja, en HT är nog bra, det går rätt fort ut till Åkulla efter starten och sen är det nog gött med HT den milen som går i retur till Varberg. Jag kom lite över 100 med en tung FS för två år sedan och en HT hade inte gjort bort sig.

Bockstensturen 100 km
lundatok sa:
Ja, en HT är nog bra, det går rätt fort ut till Åkulla efter starten och sen är det nog gött med HT den milen som går i retur till Varberg. Jag kom lite över 100 med en tung FS för två år sedan och en HT hade inte gjort bort sig.
Sista milen var ju omgjord till förra året med bitar på ngt Mtb-spår eller vad det var, riktigt kul snutt måste jag säga :)

Bockstensturen 100 km
Jo har lite ambitioner. Mitt "problem" är väl att jag har en Grusraket och en stigbombare att välja på. Tänker att distansen kanske ger FS fördel trots allt? Har inte kört banan :(

Bockstensturen 100 km
skogsvakt sa:
Jo har lite ambitioner. Mitt "problem" är väl att jag har en Grusraket och en stigbombare att välja på. Tänker att distansen kanske ger FS fördel trots allt? Har inte kört banan :(

Jag tror för din del på grusraketen. Jag valde det alternativet förra året och ångrade mig inte, även fast det var en hel del stig. Det är inte jobbig stig. Backarna sliter mer tycker jag.

/Kalle

Bockstensturen 100 km
Undrar samma sak. Vilka däck kommer ni välja? Eftersom det verkar vara så långa transportsträckor är jag inte så sugen 2,25" Rocket Ron (slanglöst). Är 2,1" Thunder Burt (med slang) att glömma? Det var ju så fantastiskt rull i dem på cykelvasan.

Bockstensturen 100 km
Du lär vilja ha något lite köttigare än thunder burt visst det funkar ju men hade sagt rocket ron fram o kanske racing ralph bak 2.25 v
Båda o slanglöst. Gillar när man kör förbi folk ut med banvallen med punkor när man själv kör enduro gummi. Får ju sota när uppförs backarna kommer dock ;)

Bockstensturen 100 km
liveforthis sa:
Du lär vilja ha något lite köttigare än thunder burt visst det funkar ju men hade sagt rocket ron fram o kanske racing ralph bak 2.25 v
Båda o slanglöst. Gillar när man kör förbi folk ut med banvallen med punkor när man själv kör enduro gummi. Får ju sota när uppförs backarna kommer dock ;)
Ja jo tjena, alla som inte kör slanglöst endurogummi får punktering på banvallen.

Bockstensturen 100 km
Ta något dom flyter bra. Prognosen talar om 20-30mm regn i Varberg i veckan och då vet vi ju vilket gyttjebad det blir på lördag.

Senast ändrad:
Bockstensturen 100 km
Blev i te mycket till regn idag.. Har säkert sin ställen med pölar å fukt men det skall bli bra väder här i Varberg fram till loppet så rätt ok blir det nog..

Rocket Ron eller liknande däck är å föredra är min känsla..

Bockstensturen 100 km
Capra ibex sa:
liveforthis sa:
Ja jo tjena, alla som inte kör slanglöst endurogummi får punktering på banvallen.

Haha nej vem sa att alla får punka ? Men såg många punkor förra året

Bockstensturen 100 km
De här kommer bli en kul lerfest =)

Jag har preppat hojen med Maxxis Forekaster (27,5x,2,2) , tidigare år har jag kört på Maxxis Beaver (29") och de gick också fint, lätta men grova däck de tror jag är rätt melodi.

Taktiken är given, susa förbi alla fega landsvägscyklister och feta gubbar i skogen och leta upp en stark landsvägs-cyklist-rygg på transportsträckorna och ligg på rulle.

Bockstensturen 100 km
Det ser ju bra ut:

Bilagor

• IMG_5783.PNG
    IMG_5783.PNG
    25.9 KB · Besök: 113
Bockstensturen 100 km
Haha tack för de fredrikw!
Jo de rullade tungt plus att jag cyklade med punka en bra bit, tänkte ta mig till en depå men till slut gick de inte.

Någon som vet var fotograferna längs banan brukar lägga upp sina bilder?

Tillbaka
Topp