Bockstensturen 2012

Tireless

Ny medlem
Bockstensturen 2012
Nu börjar det faktiskt bli dags att tänka på årets Bockstenstur i Varberg !!

Startar denna tråd för att försöka svara på frågor samt att få in lite tankar och funderingar från er som har eller funderar på att köra Bockstensturen 2012.

Bring it on !!

Bilden nedan är tagen av Christina Fryle från Varbergs Fotoklubb under en provcykling av delar av bansträckningen. Det är Gergö, jag och Oscar som bränner på längs en skogsväg i Grimeton skog.

Bilagor

• _CF56756.jpg
    _CF56756.jpg
    146.2 KB · Besök: 28
Bockstensturen 2012
Ni som kört Bockstensturen känner väl igen banvallen genom slättmarkerna i Himledalen innan backarna börjar. Denna dag hade det regnat :)

Fotograf Bengt Andersson från Varbergs Fotoklubb

Bilagor

• IMG_2180.jpg
    IMG_2180.jpg
    63.8 KB · Besök: 27
Bockstensturen 2012
En nyhet i år är att Varbergs Fotoklubb kommer att finnas längs banan och ta riktigt proffsiga bilder som kommer kunna köpas efter loppet. Bilden är tagen i närheten av Åkulla Bokskogar längs Bockstensturen. På bilden är först Oscar Byhlinder, Peter Larsson och Gergö Horvath.

Foto: Bengt Andersson från Varbergs Fotoklubb.

-

Bilagor

• IMG_2222.jpg
    IMG_2222.jpg
    105.1 KB · Besök: 36
Bockstensturen 2012
Hej,
vi är ett gäng från HalmstadMTB klubb som skulle vilja köra Åkullastigarna, dvs de roligaste delarna av BST. Vi kör på söndag 3/6 kl10 typ och undrar om någon "local" kan guida oss så vi hittar guldkornen. Eller om ni inte kan så kanske ni har en GPSfil över Åkullaområdet att maila??
//Magnus, Halmstad MTB

Bockstensturen 2012
Körde 95:an förra året, första långloppet för min del och det va i längsta laget..
Funderar på att ta 50 km-banan i år, hur är den i jämförelse? Är det en del skog och stigar på den eller blir det mycket grusvägar?

Bockstensturen 2012
crust skrev:
-------------------------------------------------------
> Körde 95:an förra året, första långloppet
> för min del och det va i längsta laget..
> Funderar på att ta 50 km-banan i år, hur är den
> i jämförelse? Är det en del skog och stigar på
> den eller blir det mycket grusvägar?

BST50 är mindre teknisk jämfört BST95. På banvallen i början är det gemensam sträckning t o m första backen upp i skogen. Efter delning är det relativt lättcyklade grus- och skogsvägar i lagom kuperad terräng. Banorna går ihop ungefär när det är 5-6 km kvar till depån i Grimeton vid världsarvet. Denna del är mest skogsväg men även en bit stig. Denna bit cyklade du förra året.. så den kan du. Lycka till !!

Bockstensturen 2012
MRobson skrev:

> Kul att ni vill köra i Åkulla, förhållandena
> är perfekta, torrt och fint :-)
>
> Ska kolla med de som ska träna nu på söndag så
> kan ni köra träningen ihop och få bra guidning
> i bokskogen.
>
> Vore kul att köra ett pass med er i Halmstad :-)
>
> Ha det BST!
> Robert

Låter lovande, vi håller tummarna för er och vädret.
/Magnus

Bockstensturen 2012
Jag bor i Varberg (Trönninge) över sommaren och skulle behöva lite träningskompisar och tips på rundor häromkring. Bockstensturen, är det ok att köra sträckan även när det inte är tävling. Eller är det känsligt med markägare och dyl?

MRobson -> Kör ni nu på Torsdag? Får man hänga med? När/var startar ni någonstans?

Bockstensturen 2012
Ok, tack för info. Kanske gör ett försök i morgon att hänga med på det passet isåfall. Lycka till på VR, så får vi se om det blir nån träning på söndag.

Bockstensturen 2012
Visst serru Fredrik! Det gäller att suga ut det göttaste :-) Åre på vintern och Varberg på sommaren. Fast jag saknar DH'n lite hemma i Åre just nu faktiskt.
Åreborna har varit överstimulerade den här våren när det både gått att köra dh, xc, paddling, skidåkning, allt på samma dag. Lite för många val för oss med lätt bokstavs-diagnos. Borde istället försöka få bort den där både-och-mentaliteten. Men kul är det :-)

Bockstensturen 2012
Tjaba hej..

Funkar min rocket ron evo på denna bana ?
Kollat lite bilder från andra år verkar de
Härligt stökigt o blir lite rädd att mitt däckval
Är lite i snällaste laget för turen ?

Kanske tips på tryck mm ?
Körde högt tryck (3.2) på vasan o de funka bra.
Men är nog lite hårt här ?

Kör AM o fulldämpat.

Bockstensturen 2012
Jag har kört de senaste fyra åren på Rocket Ron på denna bana, allt från lervälling till torra snabba stigar, och det funkar utmärkt. Nu vet jag inte vad du väger, men 3,2 bar är alltid för högt tryck oavsett om det är CV eller BST. Själv är jag en lättviktare på 63kg och kör runt 1,6.

Bockstensturen 2012
MRobson skrev:
> Största risken för genomslag är nog i början
> på banvallen, den har vissa partier med lite
> sprängstensliknande underlag.

Har undrat varför folk står och lagar just där, då har det sin förklaring:)

/Mats

Bockstensturen 2012
Har länge funderat på att köra turen. Cyklade mycket där på semestern för att se hur det ser ut och visst var det kanonfint enda kruxet var att jag körde vilse hela tiden... efter fårfarmen och in i skogen slutade det alltid med att jag antingen kom ut i Åkulla eller Rolfstorp ;) väldigt mycket stigar och leder.

Bockstensturen 2012
2 veckor kvar. Körde med MRobson på semestern. Trevlig bana som inbjuder på långa snabba sträckor med lite tekniska.
Uppladdning av energi rekommenderas!

Bockstensturen 2012
Ja halvan var ju rena nöjesturen.

Gaffeln är perfekt nu, hade för lite luft i så det var bara att trycka i mer.

Ja, höljet såg lite konstigt ut.

Vi kanske ses igen på BST om någon vecka :)

Bockstensturen 2012
De drar ihop sig till min första BST-95 och undrar om det är någon som ska köra lite längre
sträcka nu på fre,lör och om man kan hänga på gärna i närheten av Varberg bor i Frillesås
och är en glad amatör som kört MTB i 6 mån och älskar det

Bockstensturen 2012
JockeS skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Något helt annat.
>
>
> +1

+1