Bockstensturen 2016

kievY

Aktiv medlem
Bockstensturen 2016
Hejsan, efter mycket stress och plugg i skolan som tyvärr inte gav mig tillräckligt med tid för träning för några lopp som gick nu i maj funderar jag att anmäla mig till Bockstensturen.
Funderar att ta 50 km eftersom det blir mitt första lopp och distansen låter som en bra deal.
Ni som kört den sträckan, hur är den?
Efter asfalten kommer det grusstig? Finns det något skogsparti med stigar eller det får man bara på 100 km?
Känns att jag har bra med tid för att hinna få tid i sadeln samt vänja mig vid 50 km under sommaren. 100 km får jag ta efter längre tids träning.
Ska fler köra loppet?

Bockstensturen 2016
Det som är lite synd med 50km-sträckan på Bockstensturen är att du får med mycket av transportsträckan från Varberg och ut i skogen som går på asfalt och grusvägar, och sedan relativt lite av skogen, innan du ska tillbaka in mot Varberg igen. Men, å andra sidan, om du inte är van mtb-cyklist och behöver en lite lättare utmaning så kanske det är positivt.

Och, ja, ALLA kör Bockstensturen... Räkna med långt över 1000 cyklister.

Bockstensturen 2016
50 km och 100 km är jättestor skillnad på. 50 km kan vem som helst cykla, mestadel grusväg, några stigsnuttar innan man vänder tillbaka mot kusten igen.

Cykla 100 km, det är lite mer av en utmaning. :)

Bockstensturen 2016
Det är så pass mycket tid att träna alltså säger ni. Då kanske 75 km inte är så dumt ändå. Har ni några tips eller upplägg för hur man bör träna? Är det bara nöta distans på asfalt för att vänja sig?

Bockstensturen 2016
kievY sa:
Det är så pass mycket tid att träna alltså säger ni. Då kanske 75 km inte är så dumt ändå. Har ni några tips eller upplägg för hur man bör träna? Är det bara nöta distans på asfalt för att vänja sig?

Nej, du ska inte "bara nöta distans". Det gör väldigt lite för att förbättra din kondition. Du ska träna så många högintensiva intervallpass som du orkar, och i mellan dessa, när du inte orkar köra intervallpass, då ska du ha lågintensiva distanspass. Fast inte på asfalt för det är inte det som du huvudsakligen kommer cykla på Bockstensturen. Cykla distanspass i skogen istället.

Bockstensturen 2016
Fulkinesen sa:
kievY sa:

Nej, du ska inte "bara nöta distans". Det gör väldigt lite för att förbättra din kondition. Du ska träna så många högintensiva intervallpass som du orkar, och i mellan dessa, när du inte orkar köra intervallpass, då ska du ha lågintensiva distanspass. Fast inte på asfalt för det är inte det som du huvudsakligen kommer cykla på Bockstensturen. Cykla distanspass i skogen istället.

+1
Planera in kortare stenhårda solopass där du pressar dig till max, sen hittar du några lagom långsamma kompisar som du är ute och myscyklar i skogen med 2-3 timmar. Kommer göra under för både konditionen och cykelglädjen.

Bockstensturen 2016
Dåså, precis anmält mig till BST75, velade mycket mellan 50 och 100 men tänkte att jag tar 75 så hamnar jag mittimellan.
Nu är det bara planera träningsupplägg och hitta tid åt dessa. Ska bli skoj att få testa på mitt första lopp.
Får leta bra grusvägssträckor där man kan köra lite intervall och pressa.

Bockstensturen 2016
Nästan exakt 1 månad kvar till starten på Bockstensturen. Har hunnit med några distanspass på 60-70 km och några kortare pass på stigar och väldigt lite intervaller, men tror att det ska gå an ändå!.
Tänkte kolla med er som kört några tävlingar innan, räcker det att köra med flaska och ta vätska/fylla på vid depåstationerna?
Hur ser det ut med duschar/omklädning?
Har man telefonen med sig under loppet eller lika bra att lämna den i bilen/hemma.
Några små saker jag funderar på som jag hoppas jag kanske får svar på?

Tack på förhand, ska bli väldigt skoj att köra :D

Bockstensturen 2016
En flaska bör räcka men då får du nog stanna i alla depåer. Har man inte så brått i mål är det gott om plats vid duscharna, annars är det väl ungefär lika risigt som på de flesta långlopp.
Jag har alltid telefonen med mig ifall det händer någonting.

Ha med rejält med gel och bars, ät på klockan inte på känslan. Hur ofta är individuellt och beror lite på lopp för mig. Men ta en gel/bar varje heltimme åtminstone.
Kötta inte på för mycket i början, det är ett rätt tufft lopp faktiskt.

Bockstensturen 2016
Körde Bockstensturen första gången förra året. Jag är ny inom MTB, gjort några få motionslopp. Bockstensturen var blött, lerigt och fullständigt underbart. Hade två 750 ml flaskor på cykeln som tog slut efter 65 km, drack ändå vid varje depå men fyllde inte på flaskorna. Orutinerat kanske, dåligt förberedd kanske, det var i alla fall riktigt jobbigt sista 30 km. Detta året tar jag helt klart vätskerygga med.

I omklädningsrummen var det gott om plats, inte så många som använde duscharna. Däremot var det riktigt lång kö till vattenposterna för att spola av cyklarna från lera efter loppet. Det var kass med den långa väntetiden. Vissa, som inte hade långt eller brått hem, gjorde typ särskild tillsyn på sina cyklar.

Ta med mobilen i en dry bag. Den vill man ha med om nåt skit händer. Var beredd på punktering, inte så många som fick vad jag såg men händer det så är det bra att vara förberedd.

Kör hårt! Det är kul och man blir trött. Lycka till!

(Erfarenheter från en nybörjare)

Bockstensturen 2016
Tyvärr kan jag bara ha en flaska på min cykel monterad så det får räcka. Är rädd att med ryggsäck blir man för varm och svettig om man ska cykla så långe.
Så bars/gels rekommenderas alltså.
Räcker det med en slang eller ska man ha med minst två om oturen kommer och båda däcken punkteras?
Får ta med telefon i en drybag isåfall.
Annars är mina förväntningar att bli trött ha kul och komma i mål då det är första loppet.

Bockstensturen 2016
Rompa sa:
Ha en flaska i ryggfickan. 1slang räcker.
Nej. Den flyger ur i första stökiga nedförsbacken.
Drick innan (inte kaffe!) och fyll på flaskan i kontrollerna. Det räcker. Men ha gärna Resorb eller liknande till hands. Perfekt mot kramp.
Själv har jag två flaskor på ramen. En med resorb och en med sportdryck.
Resorbflaskan fick jag fylla på en gång under Finnmarksturen. Sportdrycksflaskan räckte bra. Det är ju bara 3-4 timmar det handlar om.

En slang och pump/patron och lite verktyg i ryggfickorna räcker långt. Lägg verktygen i strumpor så slipper det skava i ryggslutet.
Ett multiverktyg med kedjebrytare. Ett par däckkrängare. Kedjelås. Några buntband.

Jag har kört alla långlopp i år utan rygga och det är mycket skönare än att cykla runt som en annan sherpa. Men det är en smaksak.

Bockstensturen 2016
JockeP sa:
Men ha gärna Resorb eller liknande till hands. Perfekt mot kramp.

Snälla sluta sprida de här skrönorna om att Resorb hjälper mot kramp. Det är bullshit. Visa på en vetenskaplig artikel som bekräftar att Resorb har någon som helst verkan när det gäller kramp! Kramp beror på överansträngning. Punkt slut. Vill du undvika kramp: Gå ut lite lugnare i nästa tävling, alternativt se till att du är mer vältränad.

Bockstensturen 2016
Fulkinesen sa:
JockeP sa:

Snälla sluta sprida de här skrönorna om att Resorb hjälper mot kramp. Det är bullshit. Visa på en vetenskaplig artikel som bekräftar att Resorb har någon som helst verkan när det gäller kramp! Kramp beror på överansträngning. Punkt slut. Vill du undvika kramp: Gå ut lite lugnare i nästa tävling, alternativt se till att du är mer vältränad.

+1

Då är det bättre att ta med lite tonic, det löser effektivt redan uppkommen kramp.

Bockstensturen 2016
Fulkinesen sa:
JockeP sa:

Sant. Slarvigt uttryckt av mig. Förlåt.
Jag skulle ha skrivit att Resorb är ett bra sätt att hjälpa till att bibehålla vätske/saltbalansen under loppet och att det *kan bidra* till att undvika kramp, eller iaf förlänga tiden innan krampen sätter in.

Och så är det gott också. Och minskar risken för överansträngnings-huvudvärk efteråt. Och ja ... placeboeffekten får inte underskattas.

Bockstensturen 2016
JockeP sa:
Rompa sa:
Drick innan (inte kaffe!) och fyll på flaskan i kontrollerna. Det räcker. Men ha gärna Resorb eller liknande till hands. Perfekt mot kramp.
Resorbflaskan fick jag fylla på en gång under Finnmarksturen. Sportdrycksflaskan räckte bra. Det är ju bara 3-4 timmar det handlar om.

En slang och pump/patron och lite verktyg i ryggfickorna räcker långt. Lägg verktygen i strumpor så slipper det skava i ryggslutet.
Ett multiverktyg med kedjebrytare. Ett par däckkrängare. Kedjelås. Några buntband.

Jag har kört alla långlopp i år utan rygga och det är mycket skönare än att cykla runt som en annan sherpa. Men det är en smaksak.

3-4h!??

Nej du. Är det hyggligt väder så kanske jag harvar runt på 3.50. Är d gris som förra året blir d 5h...

Bockstensturen 2016
Stuga bokad på Apelvikens camping. Nu börjar peppen!

Har två roliga minnen från förra gången jag körde (2014)
1. Gubben som stod mitt i en lång seg backe och hånade de som klev av och gick med cykeln med orden: "Det här är en CYKEL-tävling!"
2. Gubbarna som hade dukat upp med öl och sprit-bord vid nåt hus precis vid spåret för cyklisterna att nyttja. Själv fokuserade man mest på att komma levande in i mål så jag hoppade den. Men när jag trampat kanske 30 meter förbi huset hör jag husägaren ropa "Du är den första!!!". Då var det en törstig cyklist bakom mig som tydligen ville göra de kvarvarande milen extra jobbiga med alkoholsega ben.

Bockstensturen 2016
Johan1978 sa:
Stuga bokad på Apelvikens camping. Nu börjar peppen!

Har två roliga minnen från förra gången jag körde (2014)
1. Gubben som stod mitt i en lång seg backe och hånade de som klev av och gick med cykeln med orden: "Det här är en CYKEL-tävling!"
2. Gubbarna som hade dukat upp med öl och sprit-bord vid nåt hus precis vid spåret för cyklisterna att nyttja. Själv fokuserade man mest på att komma levande in i mål så jag hoppade den. Men när jag trampat kanske 30 meter förbi huset hör jag husägaren ropa "Du är den första!!!". Då var det en törstig cyklist bakom mig som tydligen ville göra de kvarvarande milen extra jobbiga med alkoholsega ben.

Blev en öl där för mig 2014. Tvärnit för mig och polaren. Fan va gött det var.

Bockstensturen 2016
Jag har inte kört bst innan och har ett delikat problem. Ska jag köra min stigjonne med fs och 140 slag eller min 29er grusraket ht? Jag siktar på nån slags kombo av att rejsa max men är ödmjuk inför att 100km är en prestation att bara ta sig igenom. Så hur stor andel är stig och hur knöliga är dom?

Bockstensturen 2016
skogsvakt sa:
Jag har inte kört bst innan och har ett delikat problem. Ska jag köra min stigjonne med fs och 140 slag eller min 29er grusraket ht? Jag siktar på nån slags kombo av att rejsa max men är ödmjuk inför att 100km är en prestation att bara ta sig igenom. Så hur stor andel är stig och hur knöliga är dom?

BST är mer lerigt (om det är blött) och lite kuperat än "stökigt" så du har ingen nytta av 140 mm slag. Orkar man distansen på HT hade jag nog kört HT. Grusväg och asfalt är i klar majoritet och jag skulle nog säga att det är ett av de tekniskt enklaste loppen i LLC.

Bockstensturen 2016
Håller med JT: har kört -11 och -13 på en 26-tums HT. saknade bara bakdämpare på nåt hygge innan man kom ur skogen... Röstar på HT.

Bockstensturen 2016
skogsvakt sa:
Ok tack för svar.
Vilka är dom teknisk mest krävande långloppen? Och vilka är dom enklaste? Gärna i form av rankinglistor :)

Om du med "teknisk" menar banor med mycket stig eller stigar som är brötiga så ungefär så här:
Långlopp med mycket stig/brötiga stigar:
*Snapphaneturen 60 km (inga svåra stigar men stor andel stig och mycket flowig stig),
*Kolmårdsbiken 55 km (tredje loopen är stigrik),
*Billingeracet 78 km (andra halvan har mycket stig)
*Ränneslättsturen 78 km (mycket stig men inget särskilt svårt)
*Lida Loop 65 km (en speciell bana, där andra loopen har de mest brötiga stigarna av alla lopp i långloppscupen men däremellan ganska lättåkt)
*Göteborgs XC 50 km (de mest brötiga stigarna av de långlopp jag kört och med en del partier med push bike men rätt mycket lättåkt däremellan också)
*Bockstensturen 100 km (rätt mycket stig i Åkullaområdet. Är det lerigt är det tufft och svårkört)
*Merida MTB Marathon 103 km Hilleröd, Danmark (stor andel stig men flowigt och inte brötigt)

Senast ändrad:
Bockstensturen 2016
Rompa sa:
JockeP sa:
Rompa sa:

3-4h!??

Nej du. Är det hyggligt väder så kanske jag harvar runt på 3.50. Är d gris som förra året blir d 5h...

Ja just det. BST är ju 10 mil. Ok. Jag har inte kört den tidigare.
Lägg på lite tid då, det låter klokt, men vad jag menade var att det räcker långt med en eller två flaskor på ramen om man ser till att fylla på dem vid ett par av kontrollerna. Så slipper man kamelryggan.
Den använder jag bara när det är långutflykt i stök och bök utan chans till påfyllning.

Bockstensturen 2016
En 2 liters Camel back är inte dumt i kombination med en flaska. Ingen risk att tappa flaskor, lätt att dricka när man vill och så särskilt varmt är det inte heller i jämförelse med en vanlig ryggsäck.

Bockstensturen 2016
Glöm bara inte att träna med ryggan. Gjorde misstaget häromåret på Vasan att dagen innan köpa en uswe istället för en andra flaska. I Evertsberg var jag helt slut i nacken och fick därefter stanna ofta och stretcha.

Bockstensturen 2016
RockyRider sa:
skogsvakt sa:
Ok tack för svar.
Vilka är dom teknisk mest krävande långloppen? Och vilka är dom enklaste? Gärna i form av rankinglistor :)

Om du med "teknisk" menar banor med mycket stig eller stigar som är brötiga så ungefär så här:
Långlopp med mycket stig/brötiga stigar:
*Snapphaneturen 60 km (inga svåra stigar men stor andel stig och mycket flowig stig),
*Kolmårdsbiken 55 km (tredje loopen är stigrik),
*Billingeracet 78 km (andra halvan har mycket stig)
*Ränneslättsturen 78 km (mycket stig men inget särskilt svårt)
*Lida Loop 65 km (en speciell bana, där andra loopen har de mest brötiga stigarna av alla lopp i långloppscupen men däremellan ganska lättåkt)
*Göteborgs XC 50 km (de mest brötiga stigarna av de långlopp jag kört och med en del partier med push bike men rätt mycket lättåkt däremellan också)
*Bockstensturen 100 km (rätt mycket stig i Åkullaområdet. Är det lerigt är det tufft och svårkört)
*Merida MTB Marathon 103 km Hilleröd, Danmark (stor andel stig men flowigt och inte brötigt)

Perfekt. Då ska jag rikta in mig på Ränneskitan, snapphane och gbg xc

Bockstensturen 2016
Det är bara för att jag har kört billingen :) jag tycker den är buslätt stigtekniskt. Jag bor i gbg och kör mest här omkring och jag är lite besviken på hur lite riktigt stig det är på långlopp. Men visst, jag förstår att det ska passa en stor målgrupp och många tycker väl om flowiga rotlösa stigar :) men jag är pepp o prova snapphanen och gbggirot. Man har ju en mtb med feta dämpare och däck för att köra i skogen, inte på massa grusväg och ponnystigar.

Det är roligt med långlopp för att det är en kombination av allt, önskar bara det vore med mountainbikecykling.

Bockstensturen 2016
Jag kände likadant när jag började tävla, förväntade mig mycket mer stig. Tävlar mycket för att komma iväg och köra på ny mark. Men vill man ha mycket stig får man köra XCO och inte XCM helt enkelt.

Snapphanen är blir du nog nöjd så det räcker :) även om det är nerkortat.

Det tuffa med Billingen är inte stigarna i sig utan hela bansträckningen, tycker man inte den är tuff kör man saktare än man borde =).

Bockstensturen 2016
Nu har jag bara kört 5-6 lopp i LLC, men inget av dom jag kört kommer ens i närheten av gbggirot i teknisk svårighetsgrad. Men majoriteten av sträckan är ändå grusväg/asfalt. Precis som alla lopp i LLC.

Bockstensturen 2016
Raggamuffin sa:
Jag kände likadant när jag började tävla, förväntade mig mycket mer stig. Tävlar mycket för att komma iväg och köra på ny mark. Men vill man ha mycket stig får man köra XCO och inte XCM helt enkelt.

Snapphanen är blir du nog nöjd så det räcker :) även om det är nerkortat.

Det tuffa med Billingen är inte stigarna i sig utan hela bansträckningen, tycker man inte den är tuff kör man saktare än man borde =).

Finns det några XCO lopp i Sverige?

Tillbaka
Topp