Bockstensturen 2016

Bockstensturen 2016
Västgötacupen
Swe-cup
SM såklart
X-cup - dock inte riktig sanktionerad tävling men samma upplägg.

Har inte så bra koll norrut. Kör mycket i Danmark själv då det är närmst för mig som skåning.

Är du stockholmare är det väl snart dags för Hacksta?

Bockstensturen 2016
Tycker det är urlöjligt det här med licens för 700kr. Plus på det kravet om cykelklubb, lägg även på att det ofta krävs ett chip. Hyffsade trösklar för oss alla elitmotionärer som tycker tävla kan vara lite småskoj nån gång per år. Men visst, kolla resultatlistorna ser man typ 7 st i senior, 9 i elit och 8 i h40. Bredden är enorm inom "tävlingscykling". Upplägg som x cup och torparacet gillar jag. Bara o komma o rejsa!

Senast ändrad:
Bockstensturen 2016
De där pengarna är ingen ursäkt, det är gnäll. Låter mer som "elitpendlare".

Hur mycket lägger du på din cykling? Är 700 kr skitmycket i sammanhanget? Chipet ska räcka i 5 år så där är det 200 kr per år.

Så med klubb blir det en årskostnad på 700+200+350= 1250 kr. Det är som en uppsättning däck. Pengarna till klubben betyder ju mer pengar till ungdomar (oftast). På många tävlingar kan man hyra chip för typ 20-100 kr. Licensen är inte mycket att göra åt. Jag använder min för att få starta före alla elitmotionärer som inte vågar cykla stig.

Bockstensturen 2016
Tack då har jag fått lite mer kött på benen.
Det får bli en flaska då jag bara har plats för en hållare på cykeln. Slang och verktyg har jag i sadelväskan och i ryggfickan tar jag väl någon bar samt telefonen.
Jag hoppas att vädret är på min sida så man klarar sig på 3-4 h annars får jag man ha ett bra pannben.
Har nu haft 1 veckas uppehåll pga bristande motivation men har semester nu så ska väl komma igång och hålla igång kroppen.

Bockstensturen 2016
lundatok sa:
De där pengarna är ingen ursäkt, det är gnäll. Låter mer som "elitpendlare".

Hur mycket lägger du på din cykling? Är 700 kr skitmycket i sammanhanget? Chipet ska räcka i 5 år så där är det 200 kr per år.

Så med klubb blir det en årskostnad på 700+200+350= 1250 kr. Det är som en uppsättning däck. Pengarna till klubben betyder ju mer pengar till ungdomar (oftast). På många tävlingar kan man hyra chip för typ 20-100 kr. Licensen är inte mycket att göra åt. Jag använder min för att få starta före alla elitmotionärer som inte vågar cykla stig.

Min poäng var, som du naturligtvis blundade för, var strulet med att tävla. Säg att jag kommer på att köra en-två tävlingar per år och då stöter på hinder med krav på klubb, licens och chipköp så är det många som avböjer. Eller du kanske tycker det är stora startfält i tex Västgötacupen kontra långloppen?

Senast ändrad:
Bockstensturen 2016
kievY sa:
Tack då har jag fått lite mer kött på benen.
Det får bli en flaska då jag bara har plats för en hållare på cykeln. Slang och verktyg har jag i sadelväskan och i ryggfickan tar jag väl någon bar samt telefonen.
Jag hoppas att vädret är på min sida så man klarar sig på 3-4 h annars får jag man ha ett bra pannben.
Har nu haft 1 veckas uppehåll pga bristande motivation men har semester nu så ska väl komma igång och hålla igång kroppen.

Eliten körde in på 3.29 2014 och 3.50 2015 då det var geggigt.

Räkna med ett par timmar till som motionär :)

Bockstensturen 2016
skogsvakt sa:
Min poäng var, som du naturligtvis blundade för, var strulet med att tävla. Säg att jag kommer på att köra en-två tävlingar per år och då stöter på hinder med krav på klubb, licens och chipköp så är det många som avböjer. Eller du kanske tycker det är stora startfält i tex Västgötacupen kontra långloppen?

Jag tror du får specificera exakt vad som är krångligt. Att betala en faktura?

Bockstensturen 2016
Man måste klicka lite på internet med :)

Haft licens i olika sportgrenar sen 92, aldrig förstått vad som är det svåra med det. Cykling är den i särklass enklaste att skaffa sig. Vill man åka med tåget får man köpa en biljett.

Bockstensturen 2016
En ska jag undrar över, vad säger ni som kört några lopp ett par ggr om inställningen på dämparna.
Ska jag ha båda öppna, i mellan läget eller låsta? Eller ska jag mixtra med inställningar vid olika väglag, risken är att jag fokuserar på det i några sekunder och tappar fokus.
Tänkte att 1,8 bar i båda däcken borde vara ganska ok för att minimera risk mot punka och ändå rulla på bra, tänker jag rätt?

Bockstensturen 2016
kievY sa:
En ska jag undrar över, vad säger ni som kört några lopp ett par ggr om inställningen på dämparna.
Ska jag ha båda öppna, i mellan läget eller låsta? Eller ska jag mixtra med inställningar vid olika väglag, risken är att jag fokuserar på det i några sekunder och tappar fokus.
Tänkte att 1,8 bar i båda däcken borde vara ganska ok för att minimera risk mot punka och ändå rulla på bra, tänker jag rätt?

Har du tre lägen så är det vettigt att använda dem utifrån underlaget. Har du remote till dämparna från styret så är det enkelt. Jag har tre lägen på Foxgaffeln och foxdämparen, som regleras med Scott twinloc reglage. Låst på asfalt, mellanläget på ojämnt grus och enklare stig samt öppet på stökig stig och nerför på stökiga nerfarter. Har du bara remote till framgaffeln kan du starta med låst bakdämpare på asfalten och sen köra resten på mellanläget om du inte vill fippla med det under färd. Du får prova dig fram helt enkelt vad som passar dig. Däcktryck är omöjligt att svara på. Beror på vikt, däckbredd, slang eller slanglöst. Jag väger 70 kg, kör slanglöst med 29x2.2 däck och har 1.4-1.5 bars tryck på långloppen.

Bockstensturen 2016
RockyRider sa:
kievY sa:

Har du tre lägen så är det vettigt att använda dem utifrån underlaget. Har du remote till dämparna från styret så är det enkelt. Jag har tre lägen på Foxgaffeln och foxdämparen, som regleras med Scott twinloc reglage. Låst på asfalt, mellanläget på ojämnt grus och enklare stig samt öppet på stökig stig och nerför på stökiga nerfarter. Har du bara remote till framgaffeln kan du starta med låst bakdämpare på asfalten och sen köra resten på mellanläget om du inte vill fippla med det under färd. Du får prova dig fram helt enkelt vad som passar dig. Däcktryck är omöjligt att svara på. Beror på vikt, däckbredd, slang eller slanglöst. Jag väger 70 kg, kör slanglöst med 29x2.2 däck och har 1.4-1.5 bars tryck på långloppen.
Jag har ingen remote alls, utan styr med en spak på gaffeln eller dämparen bak. Men tror jag lär börja med låsta dämpare för att sen öppna de och lämna de så för att slippa tänka på det.
Kör 2.4" breda däck med slang o väger 85 kg så tror att 1.8 bar låter lagom.

Bockstensturen 2016
Japp, börja med låsta och kör sen med typ mellan bak och mellan-öppen fram. 1.8 bar låter rimligt men varför inte testa med ex Rocket Ron 2.25 Snakeskin fram o bak, då har du snabba, lätta däck men med bra grepp och bra punkaskydd.

Bockstensturen 2016
Jimel sa:
Raggamuffin sa:
Jag kände likadant när jag började tävla, förväntade mig mycket mer stig. Tävlar mycket för att komma iväg och köra på ny mark. Men vill man ha mycket stig får man köra XCO och inte XCM helt enkelt.

Snapphanen är blir du nog nöjd så det räcker :) även om det är nerkortat.

Det tuffa med Billingen är inte stigarna i sig utan hela bansträckningen, tycker man inte den är tuff kör man saktare än man borde =).

Finns det några XCO lopp i Sverige?

Förutom de som Raggamuffin nämnde finns det är even ett fint XCO-lopp i Alingsås - http://amc.bike

Senast ändrad:
Bockstensturen 2016
Jojovisst det är lätt att sitta på happy och raljera över hur lätt det är att klicka till sig en licens. Om det nu är så lätt och smidigt att tävla "riktiga" lopp. Varför är det så få deltagare då? Och varför tävlas det som tusan på motionsloppen som lockar flera hundra till tusentals deltagare. Det enda jag eftersöker är lättare sätt att börja tävla. Men många vill väl ha en liten privatklubb med riktiga tävlingscyklister som dunkar rygg med varann. Kul att tävla seniorklass med 8 startande!

Bockstensturen 2016
Jag tror det blir Bockstensturen för mig, bara cyklat vasan en gång vad gäller "tävling", tränat på tok för dåligt också de senaste 10 åren.
Men BST låter som en rolig utmaning och anledning att ta lite ledigt från jobbet :)

Bockstensturen 2016
hm sa:
skogsvakt sa:
Hur är 50km banan? Är det en trevlig ride med stig eller är den extra snällt dragen sas?

Lite elakt så är det 25km transport till skogen och sen 25km transport tillbaka i motvind .

Det låter som valfritt långlopp. Jag tänker mer om 50 banan motsvarar 100 banan i terräng fast bara lite mindre av allt. Jag tror 100 blir för träligt för mig

Bockstensturen 2016
50 och 100 är gemensamma de första 20 åtminstone vad jag kan komma ihåg och av det är väl 1.5 mil asfalt och nåt är grusväg.
Sen är det gemensamt på hemvägen med, det som skiljer för 100 är all stigen där i mitten som 50 helt enkelt kapar bort det mesta av.

Det blir så när man startar nere vid vattnet i en stad - man måste in och ut och det blir lite transportkilometer (mil).
Sista biten innan mål är förvisso rolig, även om man kan ha svårt att uppskatta den just då :D

Det finns väl 75 i år med? Nog bättre om man tycker 100 är för långt.

Bockstensturen 2016
Hej är det någon som har koll på hur det funkar om man säljer sin plats, hur går namnbyte osv till?
Eftersom arrangören inte går att nå på mail och det inte står nåt telefonnummer så sätter jag mitt hopp till medlemmarna här :)

Bockstensturen 2016
Körde 6.2 mil idag av bockstensturen 100km. Och kan bara säga det är blött påminner lite om 2015 fast ok inte riktigt lika blött nu.

Bilagor

• 20160828_182036.jpg
    20160828_182036.jpg
    335.7 KB · Besök: 39
Bockstensturen 2016
Svårt att gissa sig till vädret så här långt innan.. men om det blir blött.. vad rekommenderar ni som cyklat tidigare för däck?
Olika fram/bak?

Bockstensturen 2016
MiniGordini sa:
Svårt att gissa sig till vädret så här långt innan.. men om det blir blött.. vad rekommenderar ni som cyklat tidigare för däck?
Olika fram/bak?

Bor här ju. Så om vädret håller sig så visst hinner det torka till sig. Men om det fortsätter regn under veckan så kommer det va blött. Lätt värt mer grepp än rull om det är söligt :) många kör väl olika f/b. Ja kör nobby nic fram o geax barro bak.

Bockstensturen 2016
Loftberg sa:
daikai1 sa:
Loftberg sa:
Lera i Åkulla? Jag förstår inte vad ni menar..
du hittade lite värre stigar än mig då :O

förväntade mig en misärtur, klarnade dock upp lagom tills jag var i åkulla och uppehåll nästan hela turen.
Jag fuskade lite. Det är från fjolårets BST. Men säg det inte högt...

misstänkte nästan det, är ganska torrt, iallafall där jag cyklat, vissa sänker var rejält leriga dock

Bockstensturen 2016
Satan va otaggad jag är! Loppet måste köras, då jag har gett mig f@n på att ta mig igenom hela cupen i år, men jag har noll motivation. Träningen efter semestern har begränsats till i princip transportcykling. Känns som om jobb o höstfeeling nitade mig rakt i magen. Vill helst ligga i soffan o käka ben & Jerrys, se på en romkom och dra filten över huvudet. Hjälp mig happy! Vart finner jag motivationen????

Bockstensturen 2016
Niklas_T sa:
Satan va otaggad jag är! Loppet måste köras, då jag har gett mig f@n på att ta mig igenom hela cupen i år, men jag har noll motivation. Träningen efter semestern har begränsats till i princip transportcykling. Känns som om jobb o höstfeeling nitade mig rakt i magen. Vill helst ligga i soffan o käka ben & Jerrys, se på en romkom och dra filten över huvudet. Hjälp mig happy! Vart finner jag motivationen????
Jag kan käka en B&J åt dig, så slipper du åtminstone tänka på det :-)

Bockstensturen 2016
Loftberg sa:
Niklas_T sa:
Då kan jag ta soffan å romcom´en, Nu är det bara att ge dig ut ;)

Bockstensturen 2016
daikai1 sa:
Loftberg sa:
Niklas_T sa:

Tack..I guess...! Önskar att man hade samma psyke dom typ Gunde eller Wassberg.

Bockstensturen 2016
För att vara mer seriös. Har du kört hela cupen fram till nu (starkt!), då har du fan-i-helvete styrkan att köra två lopp till. Så är det bara. Jag hade gärna kört de två avslutande loppen själv, men kan inte pga praktik.
Gör så här. Köp två B&J's. Ät den ena innan. Ät den andra efter (inkl. soffan). Då har du både uppladdning och ett mål, perfekt!

Bockstensturen 2016
Niklas_T sa:
daikai1 sa:
Loftberg sa:
Niklas_T sa:

Tack..I guess...! Önskar att man hade samma psyke dom typ Gunde eller Wassberg.

Själv kämpar jag med att få motivation att ens komma ut på kortturer, typ milen i skogen, men försöker ta det varannan dag. Är förbannat otränad, så är förbannat slut efter 5km... Dessutom hade det nog hjälpt om man var ett gäng som stack ut

Tillbaka
Topp