Bockstensturen/Varberg

• Trådstartare Trådstartare Trampa på
  • Start datum Start datum
T

Trampa på

Guest
Bockstensturen/Varberg
3 dagar till start!!!
* Hur ser det ut i Varberg just nu? (Blött etc.)
* Hur går allas laddning, däckval och tankar inför loppet?

Bockstensturen/Varberg
Utlovas ju kanonväder till söndag. Vet inte hur mycket av göteborgsregnet som nådde Varberg i natt.
Min laddning går sådär, har ett virus i kroppen så risken är att det jag sett fram emot å tränat för ett halvår inte blir av på söndag. Mitt däckval är oavsett detta Schwalbe Big Betty, för att jag gillar dom även om de inte är de mest lättrullade.

Bockstensturen/Varberg
När det gäller däck väljer jag mellan Explorer eller Phyton? Någon som kört som vill våga sig på en rekomendation?

Bockstensturen/Varberg
Schwalbe, NN fram och RR bak, kört så hela säsongen sen Långa Billinge och tycker det funkar utmärkt så länge det inte är för lerigt.

Bockstensturen/Varberg
Vart nere nu idag på målområdet och kikat runt en sväng + hämtat nummerlappar och chip. En utställare som inte står med på BST:s hemsida; Maxim. Så nu kan välja vart ni ska köpa energiklägg på plats, Enervit eller Maxim.

/Rudestroem - med startnummer 855

Bockstensturen/Varberg
Kan rapportera här hemifrån i Varberg att det är väldigt varmt och gott ute!! Ska förhoppningsvis bli lika gott imorgon. Nu ska jag ut och cykla :P Bai

Bockstensturen/Varberg
Hur gick det för alla? Någon som tog några bilder? (gärna på nummer 25)

För min del gick det sådär, kände mig lite seg och så men trampade runt ändå (tyvärr utan något större leende). Längsta turen på mtb än så länge så lite stolt ändå. Kom i mål på en 4.51 tror jag.

Bockstensturen/Varberg
Det gick väl inget vidare..4:18, men kroppen kändes tipp topp
Slarva väl bort 25 min på att byta kedjelås 3 ggr-leta efter kejdelås på alla fyra och sparkcykla och springa några km.Tack till en Ingemar Gustavsson för ett lås :)Banan var ju bitvis riktigt singlecrack rolig ,annars var det mycket nöta grus och asfalt kändes det som.
Nu är man långlopps mätt iaf..

Bockstensturen/Varberg
Jag tuggade i mig Bockstenshalvan på 2:26... kände mig rätt nöjd med att ens komma i mål då detta var min första tävling (bara hojat MTB sedan i maj ungefär). Dessutom utan punka eller annat skit.. däremot en och annan vurpa inne i skogen (&%¤#$@ rötter...).
Stackars de som fick problem redan på asfalten under färden ut till Åkulla, inte skoj kan tänkas.

Får tacka den trevliga Vänersborgaren för trevligt sällskap på färden, vem du nu var.

/R

Bockstensturen/Varberg
Jag nöjde mig med 5:an men jag är glad över att ha klarat mig runt på min första första tävling!

Inga större missöden förutom att kedjan hoppade strax efter start. Höll på att fälla två tjejer då jag vinglade till - ber om ursäkt!
Jag och en annan kille körde dessutom fel strax innan mål, hur nu det är möjligt.. Fast vi hittade rätt med hjälp av hjälpsam dam i publiken. Efter en mördarbacke kom vi på rätt spår igen (ingen genväg direkt.. :-))

Killen blev sjuk och fick ställa cykeln men han tog lite bilder istället, håll till godo.
Kanske att du fastnade på någon av startbilderna cerro..
Bild #5 är målgång för eliten men man ser mest publiken..hrmm...

/Kris - 901

Bilagor

• happy1.jpg
    happy1.jpg
    19.5 KB · Besök: 32
  • happy2.jpg
    happy2.jpg
    28.4 KB · Besök: 28
  • happy3.jpg
    happy3.jpg
    22.8 KB · Besök: 30
  • happy4.jpg
    happy4.jpg
    32.8 KB · Besök: 26
  • happy5.jpg
    happy5.jpg
    40.6 KB · Besök: 26
  • happy6.jpg
    happy6.jpg
    27.8 KB · Besök: 29
Bockstensturen/Varberg
Gled in på en helt ok 11:e plats i BST/5, mitt första lopp så jag är nöjd.
Men de var lite tråkigt att de blev sånna lemmeltåg i skogen, nån tattare på HT stoppade upp oss kloka mäniskor på fullgung.

Och pastan efteråt var ju knappast nån 10p are!?. Sen tycker jag de var synd att cykelmuseet var stängt, smart när hela stan är fylld av cykelentusiaster!.

Men gratis massage var ju inte helt fel!

Bockstensturen/Varberg
Det gick i drygt 3 av de tänkta 10 milen, lagom halvvägs upp mot bergspriset. Sen blev det till att vända och gå tillbaks mot Åkulla. Hojen hade fått för sig att den skulle vicka på häcken och visa upp sig för de som kom bakom, vilket inte alls var nån höjdare. Snacka om lös o sladdrig i bakdelen...

Tog en liten stund innan jag såg vad som var felet: Hade lyckats tappa en skruv i länkaget på högersidan bak. Ingen höjdare alls :(

Starkt gjort Öijer att ta dig runt på crossen i snigelspeedsvariant!

Bockstensturen/Varberg
Första gången för mig på Bockstenen, tyckte banan var ok. Kunde gärna vara lite tuffare för min del. Kännde mig urstark uppför och hade bra tryck på slätan. Gick över styret en gång och tramapde av kedjan vid ett senare tillfälle. Första LL i år utan kramp! Gick ut lite lugnare i starten och körde ikapp åkare hela tiden. Skön avslutning helt enkelt. I mål på 4:16.

/E

Bockstensturen/Varberg
FS_J: Jag tyckte pastan var god, kanske inte 10p heller men god.

Anki: Håller med dig om Öijer, han såg ju knappt trött ut i mål heller. Riktigt starkt gjort.

Bockstensturen/Varberg
Jag kom i mål på 5.44 och det är jag hyfsat nöjd med efter en veckas förkylning samt en punka.

Loppet var betydligt mindre tekniskt än jag förväntat mig, en del sugande backar i mitten av loppet men annars enkel bana. Dock blir det jobbigt när det är så långt och man inte tränat så mycket...

Jag såg att i elitklassen var de fyra första i mål inom två sekunder, det hade varit kul att se den finishen eftersom slutpartiet inte direkt var idealiskt för en kamp mellan fyra åkare.

Min Cykeldator visade på 96 km, vad visade era?

Den Tortelini jag fick efter målgång var kanon, gott med varm mat till skillnad från den kalla salladen man fick efter Lida Loop.

Bockstensturen/Varberg
Comeback på Bockstensturen (1997 förra gången) å det gick väl ändå rätt hyfsat.. Hamnade långt bak i fältet och siktade in mig på att ta mig runt. Vi som har några extrakilon att dra på får betala dyrt i uppförsbackarna... Kunde däremot trampa på ordentligt under de sista 2,5 milen.
Tog nio pissepauser... Hade nog laddat med lite väl mycke vätska.
Nästa gång kan jag ta 30 minuter på färre pissepauser och lite mindre tid i depåerna... Cyklar jag lite snabbare ockspå så kapar jag en timme :-)

Min dator visar 103 km

Bockstensturen/Varberg
en rolig bana om man hade haft någon bakbroms när jag passerade 65 kilometers skylten så händer detta:

Bilagor

• CIMG0807.JPG
    CIMG0807.JPG
    107.1 KB · Besök: 28
Bockstensturen/Varberg
det var inte ett dugg roligt.. hur kul är det att bara ha frambroms när man kör i 40-50 ner för en fin stig och måste tvärbromsa...
ja epicen är väl den vanligaste cykeln eller?

Bockstensturen/Varberg
Var för första gången anmäld i tävlingsklass H-50 med syfte att hamna längre fram och slippa en del av de köer som ibland uppstår. Vad händer? Punka på asfalten redan inne i Varberg. Bara att fixa och se alla rulla förbi. Kom igång efter följebilen när avspärrningarna höll på att tas bort. Sedan funkade hojen bra men jag sämre. Normalt brukar jag köra med något enstaka stopp men nu blev det i stort sett stopp i varje depå. Chokladpralinerna var en nöjsam anledning. 5:51 behövde jag för att komma runt. Årets mål var Vättern och BST. Vättern var ett rent nöje. BST inte alls som det var tänkt, men ett glädjeämne var iallafall att jag kunde hålla tempo de sista milen.

Senast redigerad av en moderator:
Bockstensturen/Varberg
Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic Epic

Edit: Ja!

Senast redigerad av en moderator:
Bockstensturen/Varberg
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> ekfeldt: Det står något konstigt ord på fyra
> bokstäver i ditt inlägg. Kan du redigera det?
> Vad hade du för tid?

Om du menar det sista så står det (Edit) det betyder typ ändra/tilläg i mitt fall.
;)

Jag försämrade min tid med 41 min !
-04 körde jag på 06:07:xx
-06 körde jag på 06:48:xx

Kan man vara för lat för att tänka tävlingsmässigt ? :)
Jag tror att jag har tränat för lite de sista 2 månaderna och att det drog ned min tid avsevärt.
Målet var att förbättra tiden med samma diff fast åt andra hållet.

Totalkramp i de två största musklerna i benen efter sju mil då jag välte i ett okoncentrerat ögonblick :)
Jag masserade i en minut å sen kunde jag cykla behjälpligt igen.

Jag tror att jag behöver en fet smäll i startfållan nästa år så att jag kan köra på ilska eller finns det andra metoder ? :)

Bockstensturen/Varberg
Lyckades harva mig runt på 5.17. Inte någon imponerande tid men jag är nöjd eftersom att det var på håret att min karriär som cyklist kunde tagit slut på onsdagen samma vecka.

/Pär

Bockstensturen/Varberg
Jag lyckades slita mig runt på 6:01 vilket trist nog var en försämring med 10 minuter sen 2004. Dumt nog ställde jag upp med en förkylning i kroppen och effekterna av den visade sig i andra backen (den efter Linnarp) som blev riktigt jobbig. När sen magen pajade ihop så jag i princip inte kunde äta nåt så blev det ju inte bättre. Funderade allvarligt på att bryta vid första passagen av Åkulla men av ren dumhet/tjurskallighet gjorde jag inte detta.

Lärdomar:
1. Cykla inte 10 mil MTB med en förkylning i kroppen. (Detta visste jag i och för sig redan men ignorerade)
2. Bryt om du mår dåligt och har svårt att få i dig mat och dryck. (Borde jag också veta men så finns ju den där tjurskalligheten...)

/Johan

Bockstensturen/Varberg
Ush och fy säger jag bara, två punkteringar och lossnade kedjedrevsbultar fram gjorde att sluttiden blev minst 15 minuter sämre än vad den borde varit (4:39 hade jag). Men det är ju så det är, bara att bryta ihop och komma igen nästa gång.

Bockstensturen/Varberg
Hoppas verkligen att ni haft en trevlig helg i Varberg! Det var grym skillnad på banans kondition nu jämfört med förra helgen... Vi hade tur med vädret, även om det inte blev 25 grader som GP lovade i torsdags!
Vi i organisationen tycker iallafall att det varit förbaskat trevligt om än jävligt jobbigt innan, under och efter tävlingen! Trampade runt på 4.30 vilket var lite sämre än jag hoppats på men man kan väl inte förvänta sig mer kanske...

Bockstensturen/Varberg
Det var en fin 10års-bana !
Långsammare än -04 sägs det men det är väl det som skall till för att det ska skilja lite på elitkillarna :)

Är det någon som vet om det finns någon onlinetränare ?
Nån billig tjänst online, etc ?
Mest för hur man ska peppa sig psykiskt.
Hur man bäst bearbetar trötthetssymptom och annat som drar ned moralen.

Bockstensturen/Varberg
Körde själv för första gången, tiden blev 5,25, så man kammade hem en silvermedalj. Nöjd efter endast 8 träningspass detta år. Stumnade totalt efter 3 mil och hade svårt att hämta mig under resterade 7 milen. Dock mycket kul bana med mycket kladd och skvätt. Bitvis var det mycket tungt, som att köra på en "tjockmatta" ungefär, i kombination med massiv motvind på tillbakavägen... inte mycket gratis ute på åkrarna mao. Vill passa på att ge en eloge till arrangörerna som gjort ett weltklass jobb med arrangemanget!

ps...Min mätare stod på 9,7 mil.
/Hoj

Bockstensturen/Varberg
Ekfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var en fin 10års-bana !
> Långsammare än -04 sägs det men det är väl
> det som skall till för att det ska skilja lite
> på elitkillarna :)
>
> Är det någon som vet om det finns någon
> onlinetränare ?
> Nån billig tjänst online, etc ?
> Mest för hur man ska peppa sig psykiskt.
> Hur man bäst bearbetar trötthetssymptom och
> annat som drar ned moralen.

Varierad träning är väl bästa tipset för peppning
Psyket ska man börja bearbeta redan tidigt, maraton löpare kör mycket "mantra" pratande för sig själva när de springer, kanske nåt att prova...

Bockstensturen/Varberg
Ekfeldt skrev:
> Är det någon som vet om det finns någon
> onlinetränare ?
> Nån billig tjänst online, etc ?
> Mest för hur man ska peppa sig psykiskt.

2-Unlimited "no limit" på repeat 3 dagar innan och fram till start...

Bockstensturen/Varberg
Thåström har gjort en låt som funkar bra att ha i skallen i mellansvenska skogar:
"Var är vargen Var är vargen Var är vargen Du trodde var död Var är vargen Var är vargen Var är vargen ..." ;o)

Sen är det gott tryck i pedalerna om man bryter till Rocket from The Crypts refräng i "On a rope".
"On a rope, on a rope, got me hanging on a rope On a rope, on a rope, got me hanging on a rope On a rope, on a rope, got me hanging on a rope On a rope, ..."
Taktfast och tungt..

Vad gäller BST så är jag gruvligt sugen på att köra den 07..

Tillbaka
Topp