bockstensturen

bockstensturen
Börjar se bra ut nu... http://www.yr.no/sted/Sverige/Halland/Varberg/time_for_time.html

vader.jpg ht=581

Hoppas detta stämmer. :-)

/CJ

Edit, fan va sen jag är...

Senast redigerad av en moderator:
bockstensturen
SMHI visar regn i Varberg hela dagen fram till kvällen :(

Vad ska man välja för däck i morgon på BST50?
Det är första gången för mig, så jag vet inte vilket underlag jag kan förvänta mig.
Hade först tänkt cykla med ett par lätt rullade Continental Race King 2.0 men jag har även med ett par Schwalbe Space 2.32 och vet inte vilka som passar bäst i morgon. Hur lerigt tror ni det blir i spåret på BST50, blir det för lerigt för ett par Race King?

Se på länkarna direkt till däcken om ni inte vet hur de ser ut!
http://www.conti-online.com/generat...es/mtb/cc_marathon/Race King/raceking_en.html
http://www.schwalbetires.com/node/1374

bockstensturen
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen aning om tid, prel resultat verkar inte
> funka.
>
> Bättre än förra årets 2:47 var målet.

Du hade 02:31:24 ;-)

bockstensturen
Körde BST 50 på 2.25.01 och fick placering 80, frugan körde BST 50 på 2.14 och knep 1a plats för damernas Grattis Johanna Lidén

bockstensturen
HP skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen aning om tid, prel resultat verkar inte
> > funka.
> >
> > Bättre än förra årets 2:47 var målet.
>
>
> Du hade 02:31:24 ;-)

Tjoho!

bockstensturen
Grymt bra och rolig dag!

Mina Continental Race King 2.0 funkade perfekt under dagen. Hade klart bättre rull än många andra och behövde inte sätta ner fötterna i leran en ända gång under loppet!
Ända jobbiga var när man kom ut på de leriga åkrarna då jag tappade lite fart mot andra med fetare däck.

Kom runt på 2.20 vilket var klart bättre än jag väntat mig då jag är grymt otränad och precis varit sjuk i 1,5 vecka. Blir att sikta på att vara tränad till nästa år ;)

bockstensturen
Lite bilder från Åkulla o slutkilometern:

En del vann:

DSC_3017.jpg ht=519

förlorade

DSC_3018.jpg ht=531

hade problem med utseendet

DSC_2993.jpg ht=565

gick in i väggen

DSC_3031.jpg ht=725

tröttnade

DSC_3037.jpg ht=725

pumpade adrenalin

DSC_3060.jpg ht=512

fick gratis peeling

DSC_3065.jpg ht=542

spolade av sig o la upp sig

DSC_3071.jpg ht=725

fick gå upp på prispallen

DSC_3079.jpg ht=717

o så här gick det

DSC_3083.jpg ht=725

/S

bockstensturen
Körde själv 70km variaten och måste säga att de va de roligaste jag gjort på hojj, grymt skoj i skogen, lervälling men de var bara en extra krydda (positivt).
Själv så satsade jag hårt viket gav 3 stopp, 2vurpor (en sladdvurpa, en tur över styret) och ett stopp pga bakväxeln+gren+lera=problem.

3,41 h om jag minns rätt de räckte till en Första plats och spöande 2:an med 18min... rätt nöjd =)

bockstensturen
1817 skrev:
> Hur var vädret/underlaget och vilket däck tycker
> ni funkade bra.

Det var nog ganska lerigt, har inget att jämföra med. Mina RubberQueen funkade bra uppför och nerför, men var inte så snabba på vägarna... (one bike for all). Jag race-pumpade iaf dem, 1 bar, hade inte skadat med lite till.

Hade 4:15 på 70km, var rätt sleten på slutet.

bockstensturen
Det här var bland det tråkigaste jag gjort på cykel.
Ren skit, arrangörerna borde ställt in på morgonen.
Var närmast livsfarligt hela skogspartiet.
Är mycket tveksam till att köra det här skitloppet igen.

bockstensturen
Som sagt, inget regn men vätan låg där redan innan. Det här var nog bland det tuffaste jag gjort.

Hur gick det Musse? Räckte bannbenet hela vägen?

Mats

bockstensturen
Det roligaste jag gjort i år... fast fixar man inte att bli lerig och riskera att ramla (vilket jag gjorde) så kanske man ska hoppa över bst en regnig dag...

bockstensturen
Det var både ett av dom blötaste, lerigaste och roligaste loppen på Långloppscupen :)
Jag stog på huvudet ca 5ggr och traskade ett antal ggr i lervällingen i skogarna.

Men det var uppehållsväder och lite sol emellanåt.
Jag kom in på 5.19 på 100km
Är rätt öm i kroppen nu, som jag kurerar med rött vin och salt&vinägerchips ;)
Har kört alla sex tävlingarna i år och är rätt nöjd över det :)
Nästa år ska det gå fortare. Hårdträning väntar i vinter.

bockstensturen
mtbMike skrev:
> Det roligaste jag gjort i år... fast fixar man
> inte att bli lerig och riskera att ramla (vilket
> jag gjorde) så kanske man ska hoppa över bst en
> regnig dag...

å andra sidan blir man heller aldrig bättre på det om man aldrig tränar på det :D

bockstensturen
mjg skrev:
> Det här var bland det tråkigaste jag gjort på
> cykel.
> Ren skit, arrangörerna borde ställt in på
> morgonen.
> Var närmast livsfarligt hela skogspartiet.
> Är mycket tveksam till att köra det här
> skitloppet igen.

Körde du förra året t.ex.? Eller kört något annat torrt år? Grymt kul bana då och tycker arrangemanget är riktigt bra, förutom en banmarkering som inte var så tydlig.

bockstensturen
Jensen skrev:
> å andra sidan blir man heller aldrig bättre på
> det om man aldrig tränar på det :D

Så sant... jag lärde mig ialf en sak... jag ska passa mig för hala stenar på insidan av en kurva... ;)

bockstensturen
Vi hade i a f tur med vädret ;-)
Mitt första långlopp sedan 2002. Lerigare än något annat jag kört, men det gick över förväntan.
En saltomortal och ett helkroppsbad i en av de djupare lerpölarna - men ingen ska påstå att jag fegade :-)

Min HeadShok lämnade in efter ca 35 km; förutom att all dämpning försvann, så lät den som en hög med skrot. En odämpad fjäder är sämre än ingen fjäder alls...

5:34:30 är jag nöjd med.

bockstensturen
cerro skrev:
>
> Körde du förra året t.ex.? Eller kört något
> annat torrt år? Grymt kul bana då och tycker
> arrangemanget är riktigt bra, förutom en
> banmarkering som inte var så tydlig.

Nej, första gången på Bockstensturen. Håller helt med om banmarkeringarna inte var bra. Massor av pilar hela tiden men ofta väldigt svårt att få grepp om när man faktiskt skulle svänga. Såg många som bommade och missade avfarter pga av markeringen. Gjorde inte att mitt intryck förbättrades.

bockstensturen
Ja det var bland det jobbigaste och defenetivt det lerigaste jag gjort! Eftersom jag bara kört MTB sen Juni var jag ändå nöjd med min tid på 6 h. Vurpade dessutom bara 2 eller 3 gånger, vilket är rätt bra för mig med tanke på tiden =)

bockstensturen
Lerigt värre var det. Enligt många det lerigaste de någonsin kört... Jag förstår dock inte de som klagar på arrangemang och banmärkning. BST pilarna på skyltarna pekade lite konsigt några gånger mot slutet det var det enda jag märkte av. Annars kanonbra arrangeman. Dessutom lite extra kul med Vacci som kommentator.

Tiden blev 5:37, under förhållandenda ganska ok. Räckte till 42:a plats i motionsklassen.

Sportstracker logg: http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=1534014

Sportstrackern har autopause vid stillastående, mao så spenderade jag 10 min med att dricka sportdryck kaffe mm ;-)

bockstensturen
Tungkört i år ....
Särskillt över åkrarna på hemvägen från åkulla till varberg...
Bra arangemang tycker jag
6,16 och en 129e plats bland motionärerna blev det och det är jag nöjd med
Nästa år hoppas jag på torrt väder, skulle vara kul att testa som omväxling

bockstensturen
C-dale skrev:
> Lite bilder från Åkulla o slutkilometern:
>
> En del vann:
>
>
>
> förlorade
>
>
>
> hade problem med utseendet
>
>
>
> gick in i väggen
>
>
>
> tröttnade
>
>
>
> pumpade adrenalin
>
>
>
> fick gratis peeling
>
>
>
> spolade av sig o la upp sig
>
>
>
> fick gå upp på prispallen
>
>
>
> o så här gick det
>
>
>
> /S

Ha ha vilken fin bild du fick på mig när jag krokar ihop med Christian Månsson på sluttampen.
Lyckades ta vinsten ändå med en slutspurt....;o)

bockstensturen
C-dale: "förlorade" och visar en bild på Jens Westergren som tog hem hela cupen verkar inte så passande tycker. Schyssta bilder annars även om jag inte såg nr 25.

bockstensturen
Det gällde att ha ett tjockt pannben som sagt .Lerigt och skitigt var det men ack så kul.Vi som körde hade ju ända tur med vädret tänk om det regnat hela resan .Nöjd med min egen insats igår 5,28 och 23 plats i motionsklassen .Det enda jag inte fattar hur kan eliten köra så fort det var ju som bambi på hal is bitvis .

bockstensturen
Hur kul är det när prylarna inte pallar hela vägen? Vi var 3 gubbar som for till Varberg ihop med 3 cyklar som funkade fint. När vi åkte hem fanns det 1st frambroms som funkade, de andra var tokslut... så att som undertecknad köra helt utan bromsar sista 40 km då det börjar gå lite fortare var väl sådär.. nej det var för skitigt och underlaget var ju bitvis helt bortspolat eller lerdränkt typ jeepträff. Ett stort plus till alla trevliga i depåerna som man språkade lite med :-)

/Örten

bockstensturen
En härlig tur i vad jag tror var det skitigaste och tyngsta väglag jag kört i. Hade ett obehagligt skrap på sluttampen och ganska kass bromsverkan därbak. Hemma kollade jag beläggen. Knappt något titanbakstycke kvar ens på det ena belägget. Inte så konstigt att det skrapade. Trots detta verkar det som om skivan klarat sig...
Ett stort tack till arrangörerna som gjort ett styvt jobb med banan, men vart f-n kom alla uppförsbackar ifrån? Halland är väl ett platt landskap?

Bilagor

• Bromsbelägg.jpg
    Bromsbelägg.jpg
    34.9 KB · Besök: 66
bockstensturen
Nu har jag äntligen fått min <Ctrl><Alt><Delete>
BST -99 var min debut inom mtb-världen o vad kan då vara bättre än att låta den bli min omstart efter tre års bortavaro från tävlingar och även egen träning.

Trött men lycklig tog jag mig i mål - mycket tack vare stödet från min äkta hälft som höll mig sällskap hela banan runt! Så länge har han aldrig varit ute på en tävling innan... Men han skulle ju ta det lugnt med tanke på sviterna efter kraschen i höstas :)

DSC00536.JPG ht=725

Tur du inte la dig på rulle Dag - då hade du fått köra en dryg timme till innan du kom i mål

bockstensturen
Dag Bränfeldt skrev:
> En härlig tur i vad jag tror var det skitigaste
> och tyngsta väglag jag kört i. Hade ett
> obehagligt skrap på sluttampen och ganska kass
> bromsverkan därbak. Hemma kollade jag beläggen.
> Knappt något titanbakstycke kvar ens på det ena
> belägget. Inte så konstigt att det skrapade.
> Trots detta verkar det som om skivan klarat
> sig...
> Ett stort tack till arrangörerna som gjort ett
> styvt jobb med banan, men vart f-n kom alla
> uppförsbackar ifrån? Halland är väl ett platt
> landskap?

titan? det är inte alu eller nått?

bockstensturen
Shimano laver bremsekoldser af Resin og stål
Resin er en blanding af bla. kobber og stål med mere, som gør at de bremser bedre, men slides også hurtigere, da de ikke er så hårde som stål.

Jeg mistede selv den "dims" som holder klodserne fra hinaden, så mine klodser var næsten helt borte inkl det metal de er monteret på.

bockstensturen
Hade loppet gått på fredagen, då det regnade och blåste styv kuling hade det varit riktigt tufft. Nu var det ju uppehåll och till och med sol. Tyckte att banan torkade upp på eftermiddagen så att det inte var särskilt lerigt sista 2 milen. Liksom Dag hängde min bakbroms sig och slet ut ena klossen inkl metallen. Även baknavet kärvade ihop och framväxeln beckade ihop av leran så det gick inte att få i lilla klingan (inte för att den behövdes särskilt ofta, det gick bra att veva sig upp på mellanklingan för det mesta).

Jag tyckte att markeringarna var bra, det var en del som verkat regnat/blåst sönder och bara hängde, men det var ingen tvekan om vägen nån stans.

Avlyssnade för övrigt en kommentar mellan två cyklister på banvallen ut: "Det här är det värsta, när vi kommer in i skogen blir det mycket bättre".

MTB är för hårda män och kvinnor, de som gnäller över att det är lerigt kan ju alltid köra spinning i rosa trikåer istället!

bockstensturen
Sorry Anki, jag missade passningen,... Är det fyra år sedan jag "tjuvåkte" en stor del av FMT i lä bakom dig? Vete fasiken om jag skulle velat vara ute längre i skogen än vad jag var. Stundtals ute i bokskogen kändes det som om det aldrig skulle ta slut och var så sönderkört att i varje fall jag inte hittade någon rytm eller några körbara spår. Och promenad var jag inte ute efter! Och inte kom jag ihåg att det var så backigt. Har ju kört tre eller fyra gånger förut fast det är några år sedan. Det hade jag glömt men så har jag åxå bara kört i fint väglag. Igår tror jag att banan var mycket tuffare än vår egen (Långa Billingeracet) som ju många säger är hård. Eller vad säger ni andra?

Till Kasper1; mina belägg var i resin men bakstycket i titan. Vanligaste bakstyckena till Shimano är gjorda i aluminium. Beläggen finns sedan i både metall och resin. Jag har alltså fullständigt slitit ut beläggen och delvis också bakstycket. Konstigt att skivan klarat det. Borde inte den ha givit sig före titanet tänkte jag.

Tillbaka
Topp