Bockstyre och skivbromsar

• Trådstartare Trådstartare LFE
  • Start datum Start datum

LFE

Aktiv medlem
Detta är kanske en ickefråga egentligen, men efter att ha satt ihop en racercykel har jag sett ljuset. Eller åtminstone hur trevligt det är med bockstyre. Alltså väcktes tanken att jag skulle konvertera pendlaren som är en hybrid av lite bättre sort till något lite mer mångsidigt. Så till det eventuella bekymret då. Cykeln är utrustad med hydrauliska skivbromsar och då blir reglagen hysteriskt dyra. Alternativt kunde jag byta till ett par mekaniska ok, men så slog det mig att fästena i ramen är ju anpassade efter en bromsslang. Då blir det alltså ett stycke vajerhölje hela vägen från reglage till ok. Känns knasigt. Där fram ska den ju bara ner för gaffelbenet, men till bakbromsen... Eller finns det cx-ramar med mekaniska skivbromsar där det faktiskt ser ut så? Tänker att om man till skillnad från mig vill uppgradera istället och gå från mekaniska till hydrauliska bromsar får man ju samma bekymmer annars. Men omvänt då. Ja, ni fattar. Klurigt det här.

Klart du kör mekaniska och heldraget. Så har jag på min cross/vintercykel. Funkar skitbra och kräver obefintligt med underhåll. Jag byter bromsbelägg nån enstaka gång och med ett par månaders mellanrum skruvar jag in beläggen lite för att kompensera för slitaget. Kan inte tänka mig en smidigare och enklare typ av broms. Har Avid BB7.

Går ju att bildgoogla slog det mig. Tycker mig se cyklar med mekaniska ok och hölje hela vägen. En ickefråga då.

Ska korrigera mig själv. Jag har alltså BB7 Road, som är gjord för landsvägsreglage. Används i mitt fall ihop med äldre Ultegra-motsvarande reglage.

Värt att fundera över hur geometrin blir med bockstyre istf rakt styre på din cykel INNAN du börjar köpa grejer. Det kan nog bli både billigare och bättre att sälja din nuvarande och köpa en färdig CX med skivbromsar (där finns många trådar att hitta om köpråd och diskussion om vajerbromsar vs hydrauliska).

+1 på Lejon, men hittar man bra växel- och bromsreglage begagnat och kanske kan nöja sig med 9/10-delat så måste det inte bli så kostsamt. Fö är också TRP Spyre ett hyggligt val.

NLC sa:
+1 på Lejon, men hittar man bra växel- och bromsreglage begagnat och kanske kan nöja sig med 9/10-delat så måste det inte bli så kostsamt. Fö är också TRP Spyre ett hyggligt val.

Nu var det ju inte kostnaden som Lejon kommenterade utan att det blir väldigt långt fram till "hoodsen" om du monterar bock på en hoj med geometri för rakt styre...

Klart det går att bockifiera om förutsättningarna är dom rätta.
Jag har både stelopererat och bockifierat min hybrid genom åren.
Har använts som pendlare sedan dag 1. Andra och tredje året gick den även som räser och tri-hoj innan jag blev med riktiga sånna hojar 2015.
Men den rullar vidare som pendlare + annat. Senast i helgen blev det 65km grusåka.

Min hybrid 2012-2013:
IMG_20130329_142307.jpg

Min hybrid-tri-räser 2013-2016:
1364639659200.jpg

Min gravelgrinder-pendlar-cross 2016->
IMG_20160227_201245.jpg

emmer sa:
ostrand sa:
LFE sa:
Går ju att bildgoogla slog det mig. Tycker mig se cyklar med mekaniska ok och hölje hela vägen. En ickefråga då.
japp, min Merida CX500 har det just så. (ändå fryser bakbromsen igen när det är några minus och fuktigt i luften / snö)
Är nog inte så mycket 'ändå' som 'därför' :-)
Ja, erfarenheten säger mig att det är skiten OCH fukten som kommer in i höljena som fryser.
Är höljen och vajrar rena så fryser det inte trots fukt.
Problemet är en kombination av otäta höljen och bromsok som sitter monterade inuti baktriangeln snarare än utanpå/bakom. Det ger ett vajerhölje som avslutat uppåt där skit, och fukt, kan komma in, men inte lika lätt kan komma ut.
Jag har själv inte haft några problem sedan jag bytte ok till BB7 (som har lite bättre tätning i avslutet mot höljet än de jag hade tidigare), å andra sidan så har det inte varit riktigt kallt sedan jag gjorde bytet förra senvintern heller.

JT sa:
Huruvida det fryser beror mest på var man förvarar cykeln mellan turerna.
Vilket är rätt sätt då?
Inomhus i rumstemperatur 23,5h per dygn och 2x15min turer i minus 10 grader (9h mellan turerna) funkar inte med redigt skitiga höljen. Samma förvaring, turlängd och temperatur funkar fint "till nästa vintern" efter att man rengjort höljen och vajrar med bromsrengöring.

Senast ändrad:
eketjall sa:
emmer sa:
ostrand sa:
LFE sa:
japp, min Merida CX500 har det just så. (ändå fryser bakbromsen igen när det är några minus och fuktigt i luften / snö)
Ja, erfarenheten säger mig att det är skiten OCH fukten som kommer in i höljena som fryser.
Gör ett litet experiment.
Jämför hur broms och växelvajrarna är dragna och fundera på hur ofta växlarna fryser.

Homealone111 sa:
NLC sa:

Nu var det ju inte kostnaden som Lejon kommenterade utan att det blir väldigt långt fram till "hoodsen" om du monterar bock på en hoj med geometri för rakt styre...
Jag tänkte på att det är onödigt med en dyr lösning som eventuellt inte alls blir bra. Om TS har begrundat hur reachen blir med bock och tycker det är perfekt kanske det är värt besväret att köpa prisvärda STI-reglage, bromsar och troligen bakväxel och montera.
Men om hen köper nya komponenter för 2000-3000 och sen geometrin blir kass känns det inte så vettigt...

Min vintercykel föddes som en Trek hybrid.
XT- växlarna (9vx) och de mekaniska skivbromsarna utan titel fick Sorareglage och svampgaffeln byttes mot en kolfiber.
Funkar kanon.

Är för korkad för att begripa särskilt mycket av geometritabellerna, men ramen är en medium med överrör på 55,5 cm. Motsvarande mått på min racer är 56. Till det raka styret sitter jag lagom obekvämt (knäar mig nästan, men bara nästan i bukfetman) med en 120 mm stam. Skulle det bli knasigt borde det inte vara värre än att jag kan ta igen ett par centimeter där tänker jag (?) Cykeln är tiodelad ultegra, så om någon behöver bli av med ett par kompatibla reglage är vederbörande välkommen att höra av sig. Sram-reglage som jag kanske skulle föredra medför väl byte av bakväxel förmodar jag?

geologen sa:
Klart du kör mekaniska och heldraget. Så har jag på min cross/vintercykel. Funkar skitbra och kräver obefintligt med underhåll. Jag byter bromsbelägg nån enstaka gång och med ett par månaders mellanrum skruvar jag in beläggen lite för att kompensera för slitaget. Kan inte tänka mig en smidigare och enklare typ av broms. Har Avid BB7.

Går det att sätta på heldraget hölje på alla cyklar? Har du länk till något fint set?

Akoa sa:
geologen sa:

Går det att sätta på heldraget hölje på alla cyklar? Har du länk till något fint set?

Allting går :)

Jagwire har fina set.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=49293;menu=1000,4,167;mid[224]=1

och saknas fästen, så finns det också

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=53063;menu=1000,2,168;page=2

Senast ändrad:
emmer sa:
eketjall sa:
emmer sa:
ostrand sa:
LFE sa:
Jämför hur broms och växelvajrarna är dragna och fundera på hur ofta växlarna fryser.
Ja? Som jag skrev i resten av inlägget (bromsok monterade inuti baktriangeln och inte utanpå/bakom) så är det ju ett problem med en lägsta punkt på höljet som inte är en öppning.
Men rena höljet och vajrar fryser inte i närheten av så lätt som skitiga. Skitiga vajrar och -10 då kunde det frysa i första backen 20m utanför porten. Med rengjorda vajrar och -15 dagen efter inget problem och inte resten av vinter. Samma visa varje vinter med gamla okej (några Tektro)

eketjall sa:
emmer sa:
eketjall sa:
emmer sa:
ostrand sa:
LFE sa:
Ja? Som jag skrev i resten av inlägget (bromsok monterade inuti baktriangeln och inte utanpå/bakom) så är det ju ett problem med en lägsta punkt på höljet som inte är en öppning.
Och tänk då hur bra det skulle varit om man slapp heldraget hölje med lägsta punkt...

eketjall sa:
Har använts som pendlare sedan dag 1. Andra och tredje året gick den även som räser och tri-hoj innan jag blev med riktiga sånna hojar 2015.
Men den rullar vidare som pendlare + annat. Senast i helgen blev det 65km grusåka.

Min hybrid 2012-2013:

Blev AC-måttet samma med den stela gaffeln som med den dämpade? Om inte - hur upplever du att geometrin ändrades med denna ändring?

Mayhem sa:
Jeppe_E sa:
Stor risk att det där kitet inte räcker för heldraget till skivbromsar. Säkrare att köpa Road Pro XL som innehåller samma grejer fast med längre bromshölje:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=52601;menu=1000,4,167

Oups.. 165 cm bromsvajer.. 170cm höljen.. Hmm.. jag som beställt detta till min... nåja, får hoppas det räcker.

NLC sa:
eketjall sa:

Min hybrid 2012-2013:

Blev AC-måttet samma med den stela gaffeln som med den dämpade? Om inte - hur upplever du att geometrin ändrades med denna ändring?
Nej AC-måttet blev ju mindre med den stela helt klart. Gaffeln är en 26" mtb-gaffel så den har lite större AC-mått en en vanlig 700c gaffel iaf.
Fick ju något lite större BB-drop men inget som stör i praktiken. Sadelröret är väl typ "tempo vinkel" dvs närmare 80 än 70 grader säkert. För min del gör det inget. Gillar att sitta långt fram, men mycket av det är ju justerbart med sadel/stolpe om man så vill.
När jag bytte till bock så blev det en rejält kortare stam som jag även vände uppåt från att tidigare ha haft en lång stam vänd nedåt.

Jämförelse mot min racer. Ingen perfekt bild, men men.. Lite mindre drop till styret annars typ ganska lika.
Dom står lika i avseende på BB.
1456611553822589328737.jpg

eketjall sa:

Min hybrid 2012-2013:
Det där var ju intressant.
Jag sitter med en hybrid i ungefär den första uppsättningen (som komplement till min räser) men drömmer om en cross som N+1-cykel.
Vad är skillnaden i funktion, användningsområde och beteende mellan en modell 2012-13 och en 2016 tycker du som har konkret erfarenhet?

Cyklot B sa:
eketjall sa:

Min hybrid 2012-2013:
Det där var ju intressant.
Jag sitter med en hybrid i ungefär den första uppsättningen (som komplement till min räser) men drömmer om en cross som N+1-cykel.
Vad är skillnaden i funktion, användningsområde och beteende mellan en modell 2012-13 och en 2016 tycker du som har konkret erfarenhet?
Primärt användningsområde då när den köptes, liksom nu, är pendling till jobbet. 2x5km året runt.
Jag hade en tanke om att det skulle cyklas på "fotoutflykter" på grusvägar och enklare stigar när jag köpte den. Blev inte så mycket av med det. Kanske mest för att jag inte hade fastnat för cyklingen än.

Det som hänt sedan är ju att cykeln blivit mer och mer anpassad till vad den faktiskt var tänkt till från början, dvs längre "utflykter" på skogs/grusväh och stigar. (med några mellanår då den fick slicks och gick så som många kör sina räsers)

Den går fortfarande året runt till jobbet, men funkar även som vinterträningscykel. Den funkar suveränt ute på vintriga grus och skogsvägar. Med lowriders, pakethållare och packväskor funkade den superbt som touring/bikepackinghoj drygt 2v i somras. Något som den kommer få göra igen.

Den allra största förbättringen är ju att slippa drygt 2k framgaffel som inte gör någon som helst nytta. Hybrider har sitt berättigande som cykel, men inte dom med dessa skitgafflar. Hybrid med stel gaffel, fine.
För egen del så gör ju bockstyret väldigt mycket för bekvämligheten. Även om man bara hänger på hoodsen på pendlingen så är det såå mycket skönare för handlederna. Speciellt på vintern med ojämnt underlag. Annars, på längre turer så trivs jag oftast bäst i bocken.

Exhibitionist som jag är tar jag upp min gamla tråd och postar några bilder på bockifieringen som till slut blev av!

WP_20170504_16_27_14_Pro.jpg

Cykeln i torsdags, redo för slakt och återuppståndelse. Nishiki Hyper Pro, hörs ju på namnet att den var omåttligt frän redan innan.

WP_20170504_17_15_11_Pro.jpg

Bakväxel i prima kondition som synes.

WP_20170504_17_14_36_Pro.jpg

Demontera går ju jättefort! Men att avfetta och göra rent kassetten var jättetråkigt.

WP_20170504_23_28_00_Pro.jpg

Jaha, ett par bättre begagnade Ultegra-reglage inhandlades för ett par månader sedan, vilket nödgade byte av bromsar. Valet föll på dessa för mig tidigare okända doningar: Juin Tech R1! Semihydrauliska, ej självsjusterande. 149£ för den här fina lådan med ok, adaptrar och skivor.

WP_20170504_23_28_48_Pro.jpg

Oken väger 150 gram och ser ut så här.

Ja, sen var jag tvungen att bågfila i framgaffeln för att få dit skiten och så lyckades jag hålla på i princip hela natten innan allt var tillbaka på cykeln igen. Så då blev det inga fler bilder.

WP_20170505_16_38_41_Pro.jpg

Men efter premiärtur fram och tillbaka till jobbet med glada mungipor tog jag några bilder. Mycket nöjd. Enda missräkningen var att med nya reglage försvann vajerjusteringen till framväxeln. Får se om jag kan hitta något som funkar i öglorna på ramen.

Ett par bilder till

Bilagor

• WP_20170505_16_40_50_Pro.jpg
    WP_20170505_16_40_50_Pro.jpg
    193.6 KB · Besök: 43
  • WP_20170505_16_41_05_Pro.jpg
    WP_20170505_16_41_05_Pro.jpg
    238.1 KB · Besök: 41
LFE sa:
Valet föll på dessa för mig tidigare okända doningar: Juin Tech R1! Semihydrauliska, ej självsjusterande. 149£ för den här fina lådan med ok, adaptrar och skivor.
Lär visst funka bra (och går hitta billigare på eBay ibland) och ser ju tusan så mycket bättre ut än hy/rd :-)
Iom att de är "sluten hydraulik" så är väl enda problemet om de går varma.
LFE sa:
Men efter premiärtur fram och tillbaka till jobbet med glada mungipor tog jag några bilder. Mycket nöjd. Enda missräkningen var att med nya reglage försvann vajerjusteringen till framväxeln. Får se om jag kan hitta något som funkar i öglorna på ramen.
Annars funkar ju "inline" någonstans på vajern.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp