Bockstyre, olika mått?

Appel

Aktiv medlem
Bockstyre, olika mått?
Hej
När man pratar bockstyre kommer nästan alltid bara bredden på styret på tal! Men det finns ju många andra aspekter på ett bockstyre. Längd och djup t.ex
Hur påverkar dessa mått cykelns egenskaper. Kan man kompensera en för kort styrstam med ett "djupare" / "längre" styre. Bockens "djup" påverkar ju skillnaden mellan låg fattning (i bocken) och hög fattning (på reglagen). Anatomisk bock är ju ytterligare en aspekt. Eller placeringen av reglagen...
Jag ska byta styre i veckan och jag blir alldeles snurrig när jag försöker bedöma olika styren utan att kunna testa alla. Vad ska man tänka på? Har ni några synpunkter?

Bockstyre, olika mått?
Jag har provat ett antal styren som inte bara är smala utan också har mindre "drop" och "reach". Drop är styrets höjd och reach är djupet. Exempel på såna styren är Salsa Short&Shallow, Salsa Poco och det jag just nu kör med - Deda 215 Shallow. De två första har lite av en ergonomisk böj medans Dedan är mer traditionell. För mig innebär paradoxalt nog mindre drop&reach att jag får fler möjliga handpositioner, och större motivation att gå ner i bocken.

Bockstyre, olika mått?
Intressant!
Det lutar mot att jag kommer försöka hitta ett bra ergonomiskt styre med lite drop och reach. Tror att jag då kommer vilja sitta mer i bocken än jag gör nu...

Bockstyre, olika mått?
FSA har ju något styre som ser lite skumt ut men som är väldigt lite drop och reach på. Finns i Cykelcitykatalogen bl.a.

JLarsson: Fint styre du kör med nu, jag har det på mitt bygge också. (:

Bockstyre, olika mått?
Pro har ett styre som heter Compact som har mycket kort reach och väldigt lite drop. Jag tycker det är riktigt schysst. Finns bara oversize.

Tillbaka
Topp