Bodyn klonkar

Timothy

Ny medlem
Bodyn klonkar
Bodyn har ett klonkljud när det snurrar. Ett klonk på varje varv, inte så högt men jag hör det om jag lyfter på bakhjulet och snurrar på hjulet så hörs det.

Vad kan det vara?

Jag hade lite strul i vintras ibland när jag fick ett halvt frivarv på vevarmen innan det tog tag och drev, vatten antar jag?

Bodyn klonkar
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade lite strul i vintras ibland när jag fick
> ett halvt frivarv på vevarmen innan det tog tag
> och drev, vatten antar jag?

Det behöver inte betyda vatten i bodyn. Vanligt på Shimanonav och beror på att fettet som smörjer klackarna i bodyn blir stelt i kylan. Jag hade symptomet på ett sprillans nytt XT-nav. Avhjälps med tunnare smörja.

/Johan

Bodyn klonkar
ianthewelshman skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för model på navet? Låter som det
> är paj.

Shimano Disc FH-M475 disc

Bodyn klonkar
Tack för länken men det är inte det som är problemet nu, jag tänkte mer att det kunde vara en ledtråd till att det klonkljuden uppstår.

En tanke slog mig att i sommras körde jag barnkärra som man satte fast i snabbkopplingsbulten, den kändes lite kort egentligen. Kan ju vara så att jag böjt pinnen och det är orsaken till klonket? Tror att det har varit så ett tag nu och bodyn funkar bra nu förutom lite frysproblem i vintras när det var riktigt kallt som sagt.

Bodyn klonkar
tar av hjulen och tar ut snabbkopplingen. Snurra kassetten långsam för hand. Om det känns som det hakar upp sig på en eller flera platser då är frihjulen paj och behöver bytas - det har hänt mig 3 gånger nu.

Du kann köpa ett ny frihjul från CRC för några kronor och det är bara att skruva på det nya. Alternativet är att skruva av frihjulet, ta av gummipackningen som ligger på baksidan och rensa den kulager som sitter där och fetta in det. Sen ser man om det har hjälpt.

Jag kan beskriva proceduren för att avmonterar allting om du är intereserade.

Bodyn klonkar
"Jag hade lite strul i vintras ibland när jag fick ett halvt frivarv på vevarmen innan det tog tag och drev, vatten antar jag?"

Först och främst. Mekguide, shimanobody:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/144572

Vatten eller inte, detta är ett tecken på att bodyn börjar bli "slut". Med andra ord, tänderna på insidan av höljet har fått sig en törn när klackarna greppade efter det där halva "frivarvet". Det har hänt mig många gånger och det har sett likadant ut varje gång. Bodyn kan i värsta fall innehålla små metallflisor som kan hamna fel.

Det som behöver göras är att bodyn öppnas och allt tvättas av, inspekteras och smörjs in innan det sätts ihop igen. Samtidigt är det bra att kolla på insidan av höljet för att se om det är värt att använda bodyn igen eller om en ny body behöver införskaffas. Att ett par tänder är skadade behöver inte betyda att den inte kommer att fungera bra. Är många skadade så är det dock bara att kasta och köpa nytt.

Så kul är det med shimanobodys...... :)

Senast redigerad av en moderator:
Bodyn klonkar
Tackar för hjälpen, börjar bli dags för en ordentlig genomgång av hela drivlinan snart. Skaffar en ny body innan jag öppnar men kör tills det blir värre. Största problemet är att det är roligare att komma ut och cykla istället för meka när det blir tid över.

Tillbaka
Topp