Bodyn pajade när kassetten skulle av, hjälp!

skulle dra av kassetten med kassettång i ena handen och hylsa med spärrskaft i andra handen, började lossna men plötsligt knakade de till och kassetten vill varken på eller av. Bara går runt åt båda håll.

Skulle gissa att gängorna i båda är kass, kassetten ska ändå bytas ( därför jag ska ha av den).

Testar att dra av kassetten utan nav och det går runt ett par varv och sedan knäcker till, går ju knappast att slå loss den med dorn heller ?. Tcm.se har 3-10 dagars leverans så verkar bli stående ett tag.

Testar att dra av kassetten utan nav och det går runt ett par varv och sedan knäcker till, går ju knappast att slå loss den med dorn heller ?. Tcm.se har 3-10 dagars leverans så verkar bli stående ett tag.

Bike24 har också på lager. Lite billigare, då kan man beställa med DHL 24h express för nästan samma pris. Det står 142 mm, men det verkar vara samma som 148 mm.

Tack , jag hittade på bikable ( hoppas dom är bra) för 899,- och skall skickas nu ikväll stog de så har förhoppningsvis en passande nu body före helgen. Läste i nån annan tråd också att klackarna på 350 naven är mjuka och kan bli mosade så kanske de som hänt på min body också?

Tack , jag hittade på bikable ( hoppas dom är bra) för 899,- och skall skickas nu ikväll stog de så har förhoppningsvis en passande nu body före helgen. Läste i nån annan tråd också att klackarna på 350 naven är mjuka och kan bli mosade så kanske de som hänt på min body också?

Klackarna? DT 350 har star ratchet.

Utifrån vad du skrev gissar jag att gängorna till infästningen av bodyn har gått sönder. Det har ingenting med frihjulsmekanismen att göra.

Du kan drar av bodyn utan verktyg och tittat om både ratchet är i bra skick.

Tänkte på klackarna precis vid gängorna på bodyn, att dom och gängorna mosats sönder.
Bodyn har jag dragit av med kassetten på och försökt få loss kassetten men de bara snurrar.
Ratcheten är iallafall va jag kan se i gott skick.

Ah, du menar denna klackarna. Skulle tänka att dom är för stora för att drar sönder.

Kassetten roterar väl inte emot bodyn? Bara infästningen roterar, eller?

Ah, du menar denna klackarna. Skulle tänka att dom är för stora för att drar sönder.

Kassetten roterar väl inte emot bodyn? Bara infästningen roterar, eller?
Inte roterar men borde va ett minimalt glapp mellan kassett och klackarna som växer sig större under tid av dragkrafterna, vill ändå minnas att dom på shimano bodys kan slita ner sig. På xd när jag tänker efter borde de inte röra sig eftersom dom sitter precis bakom gängorna ?. Får anta att det är gängorna hur som helst som är trasiga, kanske pga av dåligt underhåll. Inte haft av kassetten på runt 1 1/2 år och hade kanske för lite fett på bodyn när jag monterade.

Yes, bodyn på plats och kassetten på, allting bra hade man förväntat sig men nu vill kedjan upp från 2an till 1an och gärna ettan går över kassetten och ner mellan ekrarna. Provat att diala med vajern men inget resultat. Skruva på ändläget och b slruven?allt funkade ju bra med gamla kassetten så inget justerande däremellan.

Yes, bodyn på plats och kassetten på, allting bra hade man förväntat sig men nu vill kedjan upp från 2an till 1an och gärna ettan går över kassetten och ner mellan ekrarna. Provat att diala med vajern men inget resultat. Skruva på ändläget och b slruven?allt funkade ju bra med gamla kassetten så inget justerande däremellan.

Har du också bytt till en ny kedja?

Ändläget ska ju förhindra att den klättrar förbi ettan.
Men att den vill upp på ettan när du ligger på tvåan tyder ju på att vajern behöver slakas. Så börja med att släppa lite till på vajern innan du skruvar på något annat.

Jag har bara haft såna problem när växelorat var lite böjd. Lite konstigt i så fall att det skulle dyka upp efter byte av drivlinan, men en ny kedja är lite styvare än en inkörd kedja. Så koll om växelörat är rakt eller inte.

Det är likadana kassetter och kedjor förutom att jag fått nedgradera från X01 till GX. Släppte på vajern ännu mer och kedjan har lugnat ner sig litegrann.

Tillbaka
Topp