Boende siljan runt 2015

ölandstok

Ny medlem
Boende siljan runt 2015
Ska cykla siljan runt nästa år , Tänkte då ta med hela familjen upp å ha lite sem samtidigt :) tips på bra närliggande boende till starten (om det finns ) även andra tips på bra utflykter å andra kul saker för en familj med småbarn ?

Senast ändrad:
Boende siljan runt 2015
Jag hade tänkt rekommendera Åsengården, men såg att det är stängt och ute för försäljning. När jag varit i krokarna har jag bott på Siljansbaden i Rättvik men det är ju en bit bort från Sollerön.

Boende siljan runt 2015
De tråkiga bitarna tycker jag främst är rv 70 efter Nusnäs samt mellan Siljansnäs och Gesunda. En del byar man åker igenom är fina, men med en väg som är lite smalare så en viss extra uppmärksamhet kan vara på sin plats. I snitt betydligt finare än VR.

Senast ändrad:
Boende siljan runt 2015
Jämfört med hel och halvvättern så är Siljan runt trevligare, tycker jag. Det är mer kuperat och på trevligare vägar. Sen är inte loppet lika "professionellt" arrangerat jfm Vättern och om det är en fördel eller nackdel vet jag inte. Jag kunde sakna "bruset" som är i Motala med allt folk och många leverantörer som visar o säljer. Vid Siljan runt var det väl bara "ett par några-tre" som sålde omkring-utrustning.

Senast ändrad:
Boende siljan runt 2015
Jag har bott i Mora på Kung Gösta de ggr jag kört Siljan. Har visserligen kört bil till Sollerön då (efter hotellfrukosten), men det har inte varit några problem alls. Kung Gösta är ganska sunkigt, men duger.

Som motionslopp så håller jag Siljan mycket högt. Skön tid på året, vackra vägar och omgivningar och trevliga backar.

/K

Boende siljan runt 2015
Det är inte så mycket backar. Ett par slakmotor före och efter Rättvik och en lite brantare vid Tällberg om jag inte minns fel. Sedan känns det som om det går uppför de sista tre milen men det gör det inte. Jo, visst ja. Det är en ganska tuff men kort backe när man kör in i skogen efter Siljansnäs.

Boende siljan runt 2015
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte så mycket backar. Ett par slakmotor
> före och efter Rättvik och en lite brantare vid
> Tällberg om jag inte minns fel. Sedan känns det
> som om det går uppför de sista tre milen men det
> gör det inte. Jo, visst ja. Det är en ganska
> tuff men kort backe när man kör in i skogen
> efter Siljansnäs.

Efter Rättvik långt men inte så brant, Tällberg inte så långt men brant, Olsnäs jobbighet mittemellan de båda. Men Olsnäs suger lite mer energi eftersom man ofta är segare där. Sen lutar det ju lite upp till mål också. Personligen har jag mest motvilja mot broarna till Sollerön. Man är rätt trött, det blåser alltid och sida mot, förhållandevis mycket trafik också eftersom man blandar de som är på väg in och de som är på väg hem. Låter kanske som jag inte gillar loppet men det gör jag. Har ett litet stall med dalahästar hemma.

Tillbaka
Topp