Bohusleden på hybrid

Mats_K

Ny medlem
Bohusleden på hybrid
Skulle introducera skogscykling på Bohusleden i Delsjön för en jobbarkompis i söndags. Han hade nog missuppfattat vad jag menade med stig, och dök upp med sin hybrid till pendlarcykel, trots att han hade en gammal mtb i garaget. Naturligtvis fick han ta min fulldämpade AM medans jag körde på hans hybrid.

Det är märkligt men det funkade faktiskt. Jag tog de allra flesta klättringar och utförslöpor från Björndammen längs bohusleden och sedan längs stigen over Knipeflångsbergen. Men man kunde ju inte bröta på utan det blev ganska delikat cykling med noggranna spårval och låg hastighet i stenparierna. Att det var en extrem lättviktcykel hjälpte naturligtvis.

Idag har jag bra med värk i överkroppen, spände mig nog en del...

/Mats

Bohusleden på hybrid
Jag gjorde ju helfel när jag köpte cykel. Det var någon tanke om att "jag kommer ju främst pendla på den" som gjorde att jag skaffade en hybrid.

Nu har jag varit ute i skogen 2 gånger med den och jag tycker jag hänger på de riktiga MTBserna helt ok.
Det jag känner, utan att egentligen ha någon bra referens, är att cykeln ofta känns lite stor i skogen. Sänker man sadeln lite känns det bättre när det går nedför. Känns som att man ska gå över styret annars när det är brant :)
Sen är ju inte däcken de bästa. Körde med dubbdäcken på senast ^^ Halt som attan på alla stenar.

Men skojj är det!
Men vilken ångest jag har över att jag inte köpte rätt hojj på en gång. >.< Nåja, det är ju lite skojj å inte göra som alla andra också. Åsså pendlar jag ju på den! (2.5 kilometer...) :P

Bohusleden på hybrid
Det är cyklisten som gör det, inte cykeln! :)
Det går att ta sig fram på det mesta, även om materialet verkar vara det viktigaste för de flesta idag. Och därmed inte sagt att det inte är roligare med en cykel som är gjord för ändamålet!

Bohusleden på hybrid
Min första happyrunda någonsin körde jag på en helstel hybrid. Resultatet var över förväntan, men en uppkäkad vad (av mina tandförsedda ståltrampor), ont i handleder och axlar av skakningar, och jäkligt trött!

Utöver det gick det helt okej, men man var ju inte först i ledet, om man säger så!

Bohusleden på hybrid
Jag har cyklat en hel del stig med en touringpackad stål-cx, det funkar som du säger över förväntan. Man får vara lite noga med sina spårval. Den extra vikten i packväskorna gav extra moment genom stökiga partier, det kändes lite som att köra långtradare ibland..

Bohusleden på hybrid
Mats_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har ju en 28'er! Dom skall komma starkt nästa
> år har jag hört.
>
> Hur breda däck har du hittat?
>
> /Mats

Hehe exakt ;)
De här är de bredaste däcken jag hittat som jag tror får plats. Eller om man vänder på det. De är de smalaste MTB-däcken jag hittat ;)
http://www.bike-discount.de/shop/k669/a42304/race-king-29x20.html
Så fort vintern har passerat så ska jag prova.

Nu sitter det Nokian w240, 40mm breda däck på. I varje fall med det däcksdryck jag körde med senast så var de inge vidare. Ska prova att sänka lite, det borde hjälpa.

Bohusleden på hybrid
Det är lite kul även om man inte kan köra på som vanligt, lätta partir blir helt plötsligt lite mer sport. Har själv kört en del stig med en svalan damcykel. Har blivit att man testat när man cyklar hem från nåt och åker förbi nån skog :)

Bohusleden på hybrid
Glöm inte att kolla lokal ordningsstadga för den del av Bohusleden du ämnar cykla - åtminstone i Mölndals kommun är cykling tyvärr inte tillåten på Bohusleden:
"Cykling får inte ske i Bohusledens motionsspår" (saxat ur lokala ordningsstadgan).

Bohusleden på hybrid
Cell skrev:
-------------------------------------------------------
> Har blivit att man testat när
> man cyklar hem från nåt och åker förbi nån
> skog :)

:D Fick en Déjà vu känsla när jag läste det där. hmmm.

Tillbaka
Topp