Böja växelörat på Scott

svardbergs

Ny medlem
Böja växelörat på Scott
Tjena
Var ute för ett stort haveri igår med min landsvägshoj Scott Cr 1.
Lyckades smälla av kedjan och däremed slog den sönder bakväxeln som i sin tur böjde växelörat innåt.
Var direkt in till en cykelhandlare som sa att det ej gick att göra nått åt det. På den modellen går inte örat att byta. Och han vågade/kunde inte rikta det.
Har ni nått tips hur man skulle kunna bära sig åt. Finns det nån möjlighet att böja tillbaka örat. Vet inte riktigt vad det är för matrial!?
Eller kommer det att gå av? bli svårt att få rakt etc?

Eller är det försäkringsbolaget som gäller för en ny cykel/ram

Mvh Adde

Böja växelörat på Scott
Vurpade mitt växelöra å CR1:an snett förra sommaren. Fick samma svar från mina lokala cykelhandlare i Västerås. Så jag ringde till svenska scott (Scott Svenska AB Tel. 018 - 56 28 00) och de rekommenderade mig Cykel och skidstället i Uppsala (018 - 13 87 40). Det riktade mitt öra för typ 150 spänn eller nått (kommer inte ihåg men jag hade kunnat betala mycket mer). Så nu går allt som vanligt igen. Förstår din oro men det går att fixa, men det bör göras av en fackman med specialverktyg!

/Peter

Böja växelörat på Scott
Hur böjt är växelörat? Eftersom CR1:ans vxl.öra är mycket kraftigare än ett vanligt utbytbart vxl.öra, är det inte några problem att rikta det, beroende på hur illa ditt öra är böjt... Givetvis ska man använda rätt verktyg och anlita en rutinerad mek, det går inte att rikta hur många ggr som helst ;-). Försäkringsbolaget lär inte lösa dina problem- om du inte har en väldigt bra tumme med dom...

Böja växelörat på Scott
Jag har riktat ett sånt öra på en cr1 jag har även riktat skivbromsfästet på en Spark. Inga konstigheter i ngt av fallen. Du kan vara lugn. Om det skulle gå åt helvete så funkar scotts repkit helt ok. Det blir inte estetiskt men du är så nabb så ingen kommer att se skillnad. ;o)

/Danne

Böja växelörat på Scott
Borra i ramen förminskar inte styrkan nämnvärt om man sedan "fyller upp" hålet med nytt material. som tillexempel att sätta dit nytt växelöra, kabelfästen eller annat.

Böja växelörat på Scott
På Scotts repkit borrar man bara i dropouten, inte i ramen... så det ska funka fin-fint..
Det är ju carbonrör med alu i hela "hörnet".

Bilagor

• cr1pro-dropout.jpg
    cr1pro-dropout.jpg
    38.4 KB · Besök: 60
Böja växelörat på Scott
Låter bra, skulle inte riktingen funka så får det bli ett repkit. Antar att man kan fixa ett sånt kit via en scott återförsäljare. Eller är det nått man kan köpa och sätta dit själv?

Böja växelörat på Scott
Man kan köpa via Scott ÅF. Scott skulle rekomendera fackman, men har man inte tummen mitt i handen så kan man själv. (om fackman gör så har man garanti på arbetet dock så kostar det).

/Danne

Böja växelörat på Scott
Hej!
Växelörat som används som ersättning/uppgradering på CR1 med integrerat växelöra är Scott artikelnummer 204648 och finns bl.a. här (Dec 2014): http://www.jarlacykel.se/komponenter/vaxeloron/scott-vaxelora-scale-05-06-cr1/

Jag drog sönder gängorna i mitt växelöra och har nu beställt två nya på Jarla. Bifogar monteringsanvisning som jag hittade på nätet.

/Hans
---

Bilagor

• SCOTT_204648_2.jpg
    SCOTT_204648_2.jpg
    97.4 KB · Besök: 51

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp