Böjd aluminiumram, går det att rädda?

K.I.D

Aktiv medlem
Tjena.

Råkade landa på en sten med mitt bromsok i dag. Följden blev skev skiva och böjd ram. Kan man räta en aluminium ram? tror bara det är själva gjutgodset som oket och hjulet sitter i som är böjt.
Finns det risk att det spricker framöver?
Kan man fixa det själv? kanske två plattjärn och monstertvingar? Vad vet jag.
Någon som råkat ut för samma skit och fått ordning på det?
Vad kostar en hayes one skiva i runda slängar?

Ha det bra.

Se upp för stenarna.

Alltså, kanske att någon som kan svetsa i aluminium kan fixa det där, men jag skulle aldrig våga försöka böjja.. Inte en möjlighet...

Aluminium mår inte så bra av att böjas. Visserligen är det inte samma aluminiumlegering, men jag minns när jag skulle räta ut en tältpinne som var lite böjd. Krrrick, sa det, och så hade jag två tältpinnar...

om det var för krökt för att funka med skivbromsen skulle jag ta en limknäckt och böjja tillbaks. Som sagts är materialutmattningen i aluminium betydande så se till att inte böjja för mycket utan lite i taget. Sen skulle jag inte oroa mig om det ser bra ut. Godset är tjockt.

Böj inte kall aluminium! Värm med blåslampa och böj försiktigt. Om du måste ta i har du värmt för lite. Även om du lyckas böja den kall utan att knäcka den är risken stor att materialet blivit skört.

Nja det är inget veck, upptäckte det då det va sprickor i klarlacken.
Gick att dra runt hjulet men det rullade inget vidare. Kan ju va att skivan fick en ganska fin smäll också.
Godset är ju 5-6mm. Borde fasen funka. Klarade mig ju fint utan bakbroms resterande bit av spåret, skulle va lite tråkigare om frambromsen va trixig.

problemet med att värma och böja alu är att härdningen går ur... Men du kanske har stenkoll Arvid, ligger detta inom ditt utbildningsområde? -frågan är helt ärligt ställd.

Jag skulle väldigt gärna få en analys av en dylig fråga av expertis. Och då lämpligtvis av någon som är metallurg alternativt jobbar med alu industriellt. Vad jag vet är att man härdar hela aluramar i ugn och att man gör det för att det till skillnad från stål är extremt svårt att härda med bra resultat punktvis. Ohärdad alu är väldigt mjukt.

Jag skulle vilja veta hur det går att härda punktvis och jag skulle vilja veta om det öht går att efterhärda. Hmm kanske dags för en tråd i frågan.

Basicly its fucked...
Men får du den tillräckligt rak för att köra på så är det ju bara att kolla efter varje tur hur det ser ut. Jag tippar att det fungerar ett tag men att det är början till slutet.
Jag fick en buckla i sadelröret på min Easton Elit. Den använde jag bara till och från jobbet och det fungerade ca 1 år. Men rätt vad det var upptäckte jag att röret spruckit och röret var nästan helt av.

Just att värma alu är ju riktigt jävla lurigt, det händer inget, det händer inget det händer inget, Oj då hoppsan nu var det kört. var ruskigt försiktig om du ger dig på det är mitt råd

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> problemet med att värma och böja alu är att
> härdningen går ur... Men du kanske har stenkoll
> Arvid, ligger detta inom ditt utbildningsområde?
> -frågan är helt ärligt ställd.
>
> ...

Jag är inte på något sätt expert men om det rör sig om en 70xx-legering (t.ex. Scott kör ofta med 7005) ska det funka. 60xx (t.ex. cannondale) kräver efterbehandling vid svetsning men då snackar vi helt andra temperaturer än man når med blåslampa. Allt enligt "experter" hos Tibnor. Har ingen aning om deras utbildning men de säljer mycket aluminium.

Vad jag fattat så hjälper inte värmebehandling om materialet är utmattat pga böjning etc.
Mitt råd, försök böja tillbaka så gott det går. Går det så går det :)

Fick domen av cykelmeken idag.
Ramen måste böjas tillbaka så gott det går.
Sen finns det verktyg som man kan "fräsa" det sista på fästet till bromsoket så det blir rakt.
Han tyckte man kände hur mycket det gick att böja tillbaka ramen.
Tycker inte jag har den fingertoppskänslan så det blir till att betala o se glad ut.

Ha det fint.

...eller om du har en bra hemförsäkring så kan det där täckas av den. Min hemförsäkring skulle ha täckt det där är jag helt säker på.

Min försäkring täcker allt från falla nerför trappor, krascha osv, så länge det inte är tävling eller träning för dylika.

Tillbaka
Topp