Bombproof AM-hoj/endurohoj?

Matthias87

Aktiv medlem
Har funderat mycket fram och tillbaka, och har i stort sett bestämt mig för att sälja av båda hojarna efter dennA säsongen, en DH-hoj och en AM-hoj, för att skaffa en robust endurohoj ist, och även en HT för det lite mindre stökiga stigcyklandet.
Endurohojen kommer främst gå på våran enduroslinga vi byggt här i Floda, som väl en en blandning av AM/freeride/downhill, med allt från hyfsat stora stepdowns till dropp på tre-fyra meter till branta klättringar.
Kommer även köra en del Avalanche-race på hojen.
Så vad jag vill ha är en riktigt tålig endurohoj, nästan åt freeride-hållet, med 67 graders gaffelvinkel eller lägre.
Har kollat mest på Ibis Mojo HD 160. Är dock lite tveksam över kolfiber. Är det inte väldigt känsligt med kolfiber om man drar i en sten tex? Sådär kul att skrota en ram för 20k...
Har även kollat på Santa Cruz Nomad, då i aluminium, pga det jag skrev innan och för att Nomaden i kolfiber är ännu dyrare än Mojon.
Sen har vi Specialized Enduron också, både i det vanliga utförandet och EVO-versionen, som ska vara lite kralligare, flackare och lite sämre uppför.

Så vad säger happyiterna? Finns det några andra vettigare hojar som jag inte kollat på?

/Matthias

Santa Cruz-testet innefattade väl ingenting som motsvarar ett vasst föremål, eller minns jag fel?
Sen är det väl lättare att laga aluminium än kolfiber (även om det förstnämnda inte heller är hysteriskt roligt).

edit: Just ja, de slår den ju faktiskt mot en kant i det sista "testet". Det borde väl vara lite betryggande.

Senast ändrad:
Kolla även in Knolly Chilcotin. Kanadensiska cyklar som tål hårda tag. Ganska ovanliga i Sverige, men går att få tag på via olika distributörer i Europa. Jag var väldigt nöjd med min Knolly Endorphin, men den var på gränsen till för kraftig för min typ av cykling.

/David

Ursäkta en följdfråga som är lite off topic, men Mathias87, när du skriver Floda, menar du då Dala-Floda? Isf undrar jag om du vill dela med dig av er enduroslinga. Hänger i Leksandstrakterna emellanåt och letar stigar att uppleva. Kanske kan den hamna under turtips?
On topic, kanske en Scott Genious LT? Mycket Do-It-All där.

ja du Mathias, nu skulle det kunna bli ett hur långt svar som helst, men jag skall försöka vara kortfattad.
Slutklämmen är i varje fall att Enduron är Grym! En otroligt underskattad cykel här i Sverige skulle jag vilja påstå..

det var såhär: Jag hade en Knolly Delirium T (en av de absolut bästa AM/FR hojar som finns som är hur stor som helst i Norra USA och Kanada.) samt en Epic S-works (förnmodligen den bästa tävlings-XC som finns). Problemet var, jag hade för många cyklar och kände att några behövde stryka på foten. Jag lurade då på något som kunde ersätta både Knollyn och Epicen och den frågan var minsann inte lätt. Efter att ha lusläst mer eller mindre vartenda tillgängligt MTB-forum som finns så utkristalliserade sig till slut Enduron över alla andra alt. Lätt, bra geometri (både för AM och lättare XC) någorlunda ovanlig och dessutom oerhört populär i det stora landet i väst. Här i Sverige verkar folk inte riktigt ha fattat hur grym den är tycker jag, jag tror att många tror att det är en klumpig AM som är overkill för svenska förhållanden med sina 160mm. Inget kan nog vara mer fel... den är sjuk.
Jag ångrar inte en sekund att jag sålde de andra hojarna. Den klarar allt som de gjorde och lite till. Jag var oerhört skeptisk till om den skulle funka men nu efter att ha kört den både som XC såväl som lätt DH så vet jag att den överträffar allt jag trodde faktiskt. Jag vet att Stumpjumpern är "the shit" i mångas ögon, men jag tycker de har fel. Enduron är än mer mångsidig och tamigtusan lika snabb och bra klättrare. Jag kör ju nu t.ex. fortare runt torrekullaleden med denna hoj än vad jag gjorde på min Epic. Den väger AM-kittad exakt 13 kg Inkl. Allt. Jag har då alltså S-works versionen i kolfiber..
Jag har ett dessutom ett XC kit som jag kan sätta på om jag vill tävla (Rakt styre, lättare sadelstolpe samt sadel, kolfiberhjul och längre styrstam) som tar ner den till 11,9 kg race ready! Det är INTE dåligt för en 160 mm fullgungare :-)

Jag cyklade faktiskt 1:a majloppet i kvänum med den och kom 11:a i sportklassen och jag lovar att cykeln hade kapacitet att vinna utan problem (men inte jag he he). Det man gör om man vill förvandla den till en XC-dräpare är jätteenkelt, bara pumpa upp fjädringan fram/bak som fanken så blir den hur snabb som helst! Och trampeffektiv..
cyklade även Enduroracet i Änggården (finns tråd här på forumet) och likaså där så hävade sig hojen kanonbra...

Mitt tips, Enduron..

Mvh, Patrik

Tack för alla svar!

Är fortfarande ruskigt sugen på alla tre hojarna! :) får väl försöka testköra dom.

Till den som frågade om banan: Nej, tyvärr. Detta Floda ligger lite utanför Göteborg. Kanske kommer upp som turtips sen, om man vill ha dit massorna.

Har kollat både Coverten och Megan också, men inte uppfattat dom som lika tåliga. Kanske har helt fel, bara min uppfattning.

Bara för att förtydliga: hojen jag letar efter ska funka uppför, men det viktigaste är att den tål mycket då den kommer köras hårt.

Nu har jag ju inte prövat Coverten men det intryck jag har fått är att kan köras hårt och Transition är ett företag som står bakom sina produkter till 110% (bla därför jag valde en från dem).

Jag har för mig att det finns en video på pinkbike om alu vs carbån, konstigt att ingen föreslagit den tidigare i den här tråden.

Vidare under fliken anekdotisk bevisföring har vi även den här, som visar att man kan hucka även på en RM Element, om man är lika smutt som Wade i alla fall
http://www.nsmb.com/5198-wade-and-thomas-shred-on-element

Lurigt problem annars, många av dagens grövre AM.hojar är ju byggda för Enduro, och där huckas det inte så mycket. Mega har iaf av tidigare årsmodeller haft lite problem med knäckta kedjestag, men det är ju åtgärdat nu (och dessutom inget ovanligt i branchen, host specialized host).
Jag uppfattar Orange Alpine och Patriot som ganska bombproof, och de ska ju också vara trampbara.

Nu vill jag spräcka fördomarna om att alu är lättare att laga än kolfiber.

Så är det verkligen inte, ponera att aluhojens överrör är böjt pga OTB eller hur du nu lyckats med det.

DVS den blir skrot, oavsett prislapp.

Dito kolfiberhoj blir ett rambrott rakt av eller mosat rör, lämna in det till mig och jag kollar om övriga rör är raka och då fixar jag det, inga problem.
Oftast är kolfiberramar tacksamma att laga då de inte har någon plastisk deformationsgräns.
De böjs tills de går av. Vilket alu eller stål eller titanramar inte gör, de kan bli lite skeva innan de går av och att rikta en lagad ram är INTE kul utan rätt verktyg då det kräver rejäla grejer.

Oavsett, oroa dig inte för att vurpa sönder hojen, gör du det då kan du inte ha kul på hojen eller den är för dyr för dig.

Alusvetsare:
Valfri flygplanssvetsare eller Plush vad jag vet.

Kolfiberlagare:
Primenta
Experimental Prototype

Stålsvetsare:
Ingen aning, din lokala smed?

Många bra svar, som vanligt :)

Orange-hojarna är säkert bra, men utseendet tilltalar mig inte för fem öre tyvärr.
YT-hojen är jag tveksam till hur tålig den verkligen är. Är ju ett bra pris som med alla YT:s grejer dock.
Ska kolla mer på Coverten. Transitions downhill-hoj ska ju vara känd för vara riktigt tålig.

Någon som hört något om Mojo Ibisens tålighet? Är väldigt hög vill ha-faktor på den nu! :)

Jo, Lopes verkar ju vara både en och två gånger smuttare än mig, men han kör ju sin rätt hårt.

Den där Ville kanske vill sälja sin? :)

Han är ju också en smutt räka.

Däremot har jag sett AddeN köra ganska hårt på en Mojo av gamla modellen, och han är definitivt ingen räka. Fast några fyrametershucks kan jag i och för sig inte erinra mig. Jag skulle nog säga att det beror väldigt mycket på körstil vad man kommer undan med, landar du som en kylskåp eller som en trialcyklist?

Det finns bilder på folk som kör Alpe d'Huez på crossmax slr, andra har svårt att få ett par mavic 721 att hålla i Änggården.

Edit: Jag tror den där Ville redan krängt sin faktiskt. Kolla på Singletracks köp och sälj, där dyker de upp ibland.

Senast ändrad:
Ja jag har en vanlig Mojo sen -07 och den har hållit bra. Väger 100kg och kör rätt hårt. Den har fått följa med i både Gesunda och sunne bikepark.

Dropp så har jag iofs bara tagit knappa 2 meter.

HD varianten och speciellt med 160 bak är ju rejält bitigare än vanliga modellen också.

Kör själv en Mojo HD och även om jag ser min cykling som AM och inte åt FR hållet kan jag intyga att det är en mycket trevlig ram. Hör av dig om du skulle få vägarna förbi sthlm så kan du få prova min M.
Köp den med en coil och ös det är mitt tips. Floaten som sitter på min funkar kalas i lägre hastigheter men har är aningen mjuk då man verkligen trycker på. Flera på mtbrs ibisforum verkar ha samma problem och det experimenteras friskt med olika bakdämpare. Ibis har även någon form av crash replacement som ska vara ganska förmånlig vill jag minnas om nu olyckan skulle vara framme. Vassa stenar är elaka mot aluramar oxå.

Senast ändrad:
Med tanke på din freeride-böjelse kanske det är lämpligt med en lite krallare hoj med 180 mm gaffel, som även passar bra med en 160mm d:o. T.ex:

Liteville 601
Canfield One
Canyon Torque eller Torque RFX
Alutech Fanes
Knolly Delirium
Spez. Enduro Evo

/S

Tackar igen för alla bra svar.

Tror också mycket på Specialized Enduro Evon. Hoppas bara på att den inte är för seg uppför.
Mojon är ju lite snyggare dock :)

Tycker du ska satsa på något lite överbyggt, då du kör hårt och gärna vill att den ska ta några tunga landningar.. skulle också rekommendera att skippa lättviktsprylarna och satsa på ett bygge (ffa hjul) som håller. Du kommer ju ändå ha en annan lättare hoj för rena träningspass.

Kolla på Last Herb 160. 65 i gaffelvinkel, korta kedjestag och bombproof konstruktion, går att bygga om till 180 med annan övre länkarm.
Herb_160-928x536.jpg

http://www.last-bikes.com/products/herb-160.html

Annars Knolly Chilicotin, Spesh Enduro (Evo) eller en SX Trail, ev en beggad med något år på nacken. Tidigare hade den ju 160/170 och var en rätt fin överbyggd AM-hoj. Numera med 180/180 känns den lite mer lift och mindre trampa. Och dyr.

Bombproof är väl bara förnamnet? ;)

01_1.jpg

AM stands for All Mountain and is used to denote all our enduro frames. These are solid, nigh on indestructible, bikes which whilst clearly leaning towards gravity are still light enough to access the mountains even if you don't have access to a lift or a helicopter. The Helius AM is now our biggest selling frame because it covers all types of riding - from bike parks to all day epic adventures and everything inbetween. The only limits are your own. The Helius AM combines 170 mm of plush travel with a relatively lightweight and agile feel. Your riding position is central, upright, and relaxed giving good control in all riding situations whether you are riding rough trails, jumps, north shore ladders, drops or fast descents. The Helius AM provides a superior all round performance and huge downhill capability without making climbing too tortuous. As an extra option for the Helius AM we can offer a Cane Creek Double Barrel Shock that is exclusively custom tuned to the frame.

http://www.nicolai.net/22-1-Helius+AM.html

Helius-AM-1.jpg

4130970123_690d04c709_o.jpg

Tjena jag föreslår en canyon strive. Har själv beställt en strive 9.0 es. Du får sjukt mycket cykel för pengarna.
Lycka till med ditt val av hoj ;)

Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------

> YT-hojen är jag tveksam till hur tålig den
> verkligen är. Är ju ett bra pris som med alla
> YT:s grejer dock.

Ja, deras cyklar är ju relativt nya och otestade. De verkar dock ge bra pris på nya ramar om man kraschar sönder sin. Och går allt helt galet kan man ju köpa en annan lös ram senare och använda komponenterna.

Jag gillar verkligen denna, som man dessutom kan konfa som själv vill, testade att göra det såklart och hamnade inte helt otippat på lite högre summa än grundpriset, men så ska det väl vara? :)

Bilagor

• 001.jpg
    001.jpg
    55.8 KB · Besök: 52
  • 017.jpg
    017.jpg
    34 KB · Besök: 50
  • 016.jpg
    016.jpg
    17.6 KB · Besök: 40
>Med tanke på din freeride-böjelse kanske det är lämpligt med en lite krallare hoj med 180 mm >gaffel, som även passar bra med en 160mm d:o. T.ex:

>Liteville 601
>Canfield One
>Canyon Torque eller Torque RFX
>Alutech Fanes
>Knolly Delirium
>Spez. Enduro Evo

Om du tänker tanken o ha 180 slag i frammen så går iaf enduron tokbort, den är börjar bli obalanserad redan med 170mm...

Mitt val hade tveklöst blivit en luftdämpad sx trail för am med mycket drops/freeridesektioner..

Spesh Enduro Evon är ju byggd för 170mm i fram, så där är det nog inga problem.

Är lite sugen på Knolly Cholcotin också, verkar vara tåliga hojar.

Även om jag kommer ha en hoj till rena träningspass, så vill jag ändå att denna hojen klättrar hyfsat. Hojen kommer som sagt köras på våran hemmabana mest, och det är även en del brutala klättringar där.

Vad tror folk om Giant Reign med 6.7 slag bak, som ett budgetalternativ tills man har råd med något dyrare? Den ska väl klättra hyfsat och hålla för det mesta?

Giant Reign är en fin AM-ram, mycket lätt. Den skulle vara galant i skogen och för klättring, men med tanke på att du siktar på att köra 4-5m drops hade jag inte valt den lättaste ramen på marknaden. Du kommer riskera att utmatta/köra sönder både det ena och det andra om du satsar för lätt.

Tillbaka
Topp