Boost-adapter, finns det?

rot

Ny medlem
Har ett par nya American Classic Wide Lightning 29", inte Boost bredd på navet. Var tänkta till min förra cykel men nu har jag bytt. Finns det adapters att köpa för att montera hjul/nav utan Boost på en cykel med Boost-mått på ramen (jag har nu en Trek Top Fuel 9.8)?
Eller är det bara att bita ihop, ta förlusten och sälja hjulen?

rot

Ny medlem
Tack! Löser kittet även att kassetten hamnar på rätt ställe för den är väl närmare hjulet på ett icke-boost nav?

NLC

Aktiv medlem
Om det inte fanns "boostinator"-kit för mina nav när jag gick till BOOST skulle jag ha sålt hjulen och köpt nya. Nu haR jag DT350 för vilka bla wolftooth säljer konverteringskit från 100/142 till 110/148 genom att man byter end cap på ena sidan, dishar om hjulet och sätter en distans innanför bromsskivan bak.

Man kan förstås sätta 5 mm distans på varsin sida fram men då missar man ju möjligheten att få lite jämnare ekerspänning vä/hö. Bak måste man lägga distanserna på icke drivsida eftersom kassettens position behöver vara oförändrad relativt växelörat.

Sen kommer jag troligen köpa nya hjul ändå...

rot

Ny medlem
Ok, lite mer jobb alltså. men på framhjulet räcker det kanske med distanser som Lejon rekommenderade?

Lejon

Aktiv medlem
Ok, lite mer jobb alltså. men på framhjulet räcker det kanske med distanser som Lejon rekommenderade?
Ja det funkar. Även bak ser jag inte varför du inte skulle kunna köra med distanser om du vill det istället för konverteringskitet?
(Om skivan hamnar rätt och bredden blir rätt så kommer det ju rimligen att fungera oavsett nav - det har det gjort för mig i alla fall. Sen mister man ju de teoretiska fördelarna med boost förstås men det är ju självklart oavsett vilket.)

Octagon

Aktiv medlem
Ja det funkar. Även bak ser jag inte varför du inte skulle kunna köra med distanser om du vill det istället för konverteringskitet?
(Om skivan hamnar rätt och bredden blir rätt så kommer det ju rimligen att fungera oavsett nav - det har det gjort för mig i alla fall. Sen mister man ju de teoretiska fördelarna med boost förstås men det är ju självklart oavsett vilket.)
Om man dishar bakhjulet så missar man ju inte alla fördelar med boost. Ekrarna på drivsidan som ju har sämst vinkel får det lite bättre. På bromssidan får dom det lite sämre, men dom hade det å andra sidan ganska bra från början och fortfarande bättre än drivsidan.

Octagon

Aktiv medlem
Nu passerar du min svenska eller kompetensnivå i detta :unsure:.
Vad innebär disha...
Disha är att man släpper några varv på ekrarna på ena sidan och spänner på andra. På det viset flyttar man hela fälgen några mm åt ena sidan. När man sätter boost adapter bak så ska ju hjulaxen bli längre och avståndet mellan skiva och kassett större. Man sätter distanser på broms sidan (flytta kassetten är svårare) och då måste fälgen dishas. Om man räknar antalet varv man spänner och släpper är det ganska lätt.

NLC

Aktiv medlem
Om man dishar bakhjulet så missar man ju inte alla fördelar med boost. Ekrarna på drivsidan som ju har sämst vinkel får det lite bättre. På bromssidan får dom det lite sämre, men dom hade det å andra sidan ganska bra från början och fortfarande bättre än drivsidan.
Ja man kan ju orimligen få bättre vinkel på båda sidorna utan att byta nav...

calmbay

Medlem
Du får aningen bättre vinkel på non boost i boost ram på drivsidan ekrar för du behöver ju flytta fälgen åt vänster, från kassetten. I samband med detta kommer ekrarna att förlängas något och luta lite mer.

Oggler

Aktiv medlem
För mig har det alltid funkat att lägga 3mm distans på höger och vänster sida bak. Kassettens läge har aldrig varit ett problem. Bromsskivan får man Shimano ut nån mm. Sedan sätter man oket så långt in som det går.

NLC

Aktiv medlem
För mig har det alltid funkat att lägga 3mm distans på höger och vänster sida bak. Kassettens läge har aldrig varit ett problem. Bromsskivan får man Shimano ut nån mm. Sedan sätter man oket så långt in som det går.
Det går uppenbarligen att göra så men om man har möjligheten att öka högerflänsens avstånd från ~19 till ~22 mm så tycker jag det är lite osmart att inte ta den.

Doominator1

Aktiv medlem
Det finns en färdig Axel från American Classon med extra distans osv som bygger om hjulet till boost på ”rätt” vis. Då hamnar kassetten på rätt ställe, men hjulet behöver ”riktas” om (dishas om) så att fälgen förflyttas 3mm till vänster efter ombyggnation.

Senast ändrad:

grief

Medlem
Kan Lejons tips fungera bra om jag vill ha en dämpare i 15x110 till mitt fina 15x100-hjul? Det kryllar inte direkt av 15x100-gafflar längre.

grief

Medlem

Oggler

Aktiv medlem
Det går uppenbarligen att göra så men om man har möjligheten att öka högerflänsens avstånd från ~19 till ~22 mm så tycker jag det är lite osmart att inte ta den.
Det håller jag med om. Men det är ju lite jobbigt att discha om hjul i tid och otid om man har ramar som är både boost och icksboost.

Octagon

Aktiv medlem
Framhjul har inte lika kassa vinklar på ekrarna och de flesta sidobelastar inte framhjulet lika mycket som bakhjulet. Så vinsten i stabilitet på hjulet med boost är betydligt mindre fram än bak. Disha fram är inget jag skulle orka lägga tid på, bättre att bara sätta distanser på båda sidorna och under bromsskivan.

rot

Ny medlem
Det finns en färdig Axel från American Classon med extra distans osv som bygger om hjulet till boost på ”rätt” vis. Då hamnar kassetten på rätt ställe, men hjulet behöver ”riktas” om (dishas om) så att fälgen förflyttas 3mm till vänster efter ombyggnation.
Du verkar ha gjort detta!
Håller på o bygger om... får det inte att funka. Måste jag använda distansen från urprungliga navet också? Och var sätter jag isf vilken? Tacksam för svar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer