boost adapter till framnav

krabbe

Aktiv medlem
Hej

Har någon bra kolla på adaptrar för boost? Jag har ett nytt hjulpar till min mtb men framnavet är av den vanliga sorten 100 mm
men gaffeln min är gjord för boost 110 mm.Va medveten om detta när jag köpte hjulparet men hoppas hitta en adapter eller i värsta
fall byta nav. Men för enkelhetens skull vore en adapter lättast, Navet är av märket el guapo comp tror det är planetx egna grej. Har någon tips eller lite mer koll på detta så är jag tacksam, Har redan hört med wolftooth men dom hade inget som passar. Någon kanske annars har ett tips på en bra cnc fräs som kan göra en adapter som passar mitt nav?

el guapo comp 100 mm 6-bultad skiva

Bilagor

• WBWTSCEGMB_P2.jpg
    WBWTSCEGMB_P2.jpg
    75.3 KB · Besök: 100
glitch sa:
Funkar bra? Typ spacer på varje sida och spacer till skivan?

Alternativet är spacer bara på drivsidan (dvs inte på den sidan skom bromsskivan sitter) och att ändra om ekerspänningen på hjulet så att fälgen flyttas åt rätt håll. Det är så hjulen på min nya Cube var byggda. Klart, efter det så kan du endast använda dem med Boost.

Fulkinesen sa:
glitch sa:

Alternativet är spacer bara på drivsidan (dvs inte på den sidan skom bromsskivan sitter) och att ändra om ekerspänningen på hjulet så att fälgen flyttas åt rätt håll. Det är så hjulen på min nya Cube var byggda. Klart, efter det så kan du endast använda dem med Boost.

Absolut, bak är man ju tvungen att göra så men fram borde det ju vara smuttare att slippa disha och bara köra spacers.

glitch sa:
Fulkinesen sa:
glitch sa:

Absolut, bak är man ju tvungen att göra så men fram borde det ju vara smuttare att slippa disha och bara köra spacers.

Nä, med ett vanligt vevparti, dishat drev fram eller orädsla för 3mm fel i kedjelinjen så kan man sätta spacers på båda sidorna även bak.

Adapter fram går nog utan problem. Bak får du räkna med att ändra inställningen på bakväxeln för att det ska fungera. Inget för att flytta mellan dubbla hjulset alltså.

Hej Krabbe,
har du löst problemet?

Jag sitter med samma problem efter att ha köpt ett par begagnade fälgar att sätta dubbdäck på.
Det är framhjulet som inte passar, alltså 110-nav och 100-gaffel.
Att bygga på för 100 till 110 borde vara mer självklart, men omvänt betyder ju att man måste byta ut delar.

Konstigt nog kunde jag montera bakhjulet utan problem..

Någon som kör med boost adapter?
Får man ett psykbryt varje gång man skall på med hjulet eller är det smidigt?
Punka på tävling= lasta och åka hem eller?

Jag körde fram med spacerkit, med spacern vart end capen så bred att eltejp täckte bägge så några varv så satt det bra och funkade fint, innan jag kom på det svor jag mest. Hade inte velat ha så utan en sån fullösning så spacern sitter kvar när man tar av. Bak körde jag boostinator end cap för hope nav, funkade kanon.

Hej!

Jag har samma "el guapo" framnav på min hardtail, hade ingen koll på just "boost" då jag köpte gaffeln till hojen. Självklart var rockshox reban 2018 års modell jag köpte en boost.

Har använt en adapter som någon länkade till längre upp, alltså med en spacer på varsin sida plus att man "bygger" ut 6 bults till en dubbel så den blir bredare.

Det funkar såklart men hur säkert osv är det? Hur påverkar det belastning, prestanda osv..

Är ingen höjdare sätta på/ta bort hjulet då de 2 "spacer" trillar ner.

Har en fox34 på min heldämpade utan boost, är betydligt skönare att sätta på och ta av hjul.

Är boost ännu ett sätt för industrin att tvinga alla till uppgradering eller är det så revolutionerande?

Mvh

Jag limmade fast mina adaptrar på navet med superlim, sitter som berget.
Jag kör med laufgaffel och det är ett smärre helvete annars att få dit adaptern på oksidan.

Någon som har koll på adapter som passar centerlock framnav 100x15 mm? Jag beställde CL boost adapter NOW8 från r2-bike.de men den låsringen ville inte gänga i navet.

Annars borde ju ett offset fäste för bromsoket och två st 5mm spacers vara en ganska elegant lösning oavsett fästsystem för skivan

MatteXC sa:
Någon som har koll på adapter som passar centerlock framnav 100x15 mm? Jag beställde CL boost adapter NOW8 från r2-bike.de men den låsringen ville inte gänga i navet.

Annars borde ju ett offset fäste för bromsoket och två st 5mm spacers vara en ganska elegant lösning oavsett fästsystem för skivan

Det finns ju adapters för CL > 6bult, sen funkar en 'vanlig' adapter. Fast adapter på adapter.... Köp ett boostnav och få fördelen med bredare ekerinfästning.

Jag blåser liv i den här tråden. Hur är det med dessa adaptrar och konverteringskit. Jag tänker närmast på framnavet. Det är ju 5mm på varje sida. Och bromsskivan flyttas ut 5mm. Det är inte så att belastningarna på gängor och skruv blir för höga i längden? Det är ingen som märkt av något sådant? 5mm är ju ganska mycket.

Jag blåser liv i den här tråden. Hur är det med dessa adaptrar och konverteringskit. Jag tänker närmast på framnavet. Det är ju 5mm på varje sida. Och bromsskivan flyttas ut 5mm. Det är inte så att belastningarna på gängor och skruv blir för höga i längden? Det är ingen som märkt av något sådant? 5mm är ju ganska mycket.
Fast du har ju en spacer bakom skivan som tar upp en stor del av kraften. Så det är ju inte enorm stor skillnad i belastning skulle jag tro.

Skjuvningen blir väl den samma. Men böjmomentet på skruvarna borde ju öka. Jag tänker mig att risken för slitage på gängor mm kanske ökar. Men det kanske inte är några praktiska problem i praktiken. Bara man också har skruvar som är 5mm längre.

Tillbaka
Topp