Borde jag köpa Kona Stinky Deluxe

• Trådstartare Trådstartare SteveO
  • Start datum Start datum
S

SteveO

Guest
Hej alla freeride freaks!!

Jag funderar på att köpa en Kona Stinky Deluxe. Cykeln verkar bra men undrar om ni har nån erfarenhet av den eller om det finns nåt annat jag borde titta på.

Jag väger 95kg och kör mest singletrack med några drops( inga rikitgt stora grejer)

Tacksam för all hjälp

//SteveO

Tjena FR-freak ;)

Jag kör då också lite freeride/crosscountry (tänker börja med riktig FR/DH och 4x möjligen)
I alla fall, jag tycker du ska kolla runt lite, stinky är kanske inte den bästa.. det är vad några säger om den som går i min skolan. enligt dem är dämpningen inte den skönaste osv.

det finns andra sköna märken, typ som: norco, canyon, speciallized, giant, gary fisher, cannondale, trek, scott .. aa du fattar min poäng, det finns hur många andra märken som helst.
jag säger inte att kona är fel, nej nej, men att du borde titta runt lite iaf ;)

vissa märken/cyklar går då bara att beställa från nätet, andra finns då att köpa i Sverige (om du hittar) känns som om det är lite svårt att hitta de riktigt bra cyklarna.

det du gör är bara att söka på dessa märken på nån söksida, ex: google. sen är det bara att välja!

peace // mtbistheshit =D

För singletrack och ett och annat litet drop finns det nog lämpligare hojar än stinkyn, iaf om du tänker trampa lite då och då...

Hello mates!

Jag tänkte trampa till största del. Sköna skogstrails precis där jag bor. Jag har haft en Hoss deluxe innan som jag moddade lite och var riktigt nöjd med.Tyvärr blev den stulen.

Eftersom jag är "big boned" och kör lite aggresivt ibland behöver jag en cyckel som tål stryk.

Nån som har konkreta tips( modeller)?

//Steven

Var är Coiler maffian, var är Heckler maffian, var är Dirtbag maffian? ;-)
(Kona Coiler, Santa Cruz Heckler, Transition Dirtbag - tre hojar som ska funka i skogen också)

/Leo

ps. Jag kör en Bullit, funkar också överallt.

Kunde inte med att vara först den här gången ;-)
Såklart Coilern skulle passa! Den är helt klart duglig både i jobbiga klättringar och tokkörningar nedåt. (De andra Leo nämner duger säkert också...)

Har man såpass med pengar att köpa hoj för tycker jag personligen att man ska satsa på nogot roligare än en simpel Kona. Hyffsad hoj men det finns roligare för de pengarna.

(Nu är jag stekt)

Då jag ännu inte fått alla delar till min dirtbag och således inte kunnat testa hur trampvänlig den är får jag väl tipsa om Coilern :) Dritbagen är ju snarlik, dock med 1 tum mera slag där bak :P

tack för alla svar.

Realistisk nu min vänner, kan jag bygga en bättre hoj för samma pengar?

ingen aning, det blir mkt krångligare också. kan kan man ju, om man verkligen vill ;). fast jag hade nog köpt en ny eftersom kostnaden kan variera om man ska till exempel köpa en kona stinky eller om du köper precis samma delar som stinkyn har. aa det är svårt att säga. så mitt svar blir nog: nej, i alla fall vad jag tror och köpa en ny cykel är vad jag skulle satsat pengarna på istället. och om man bygger själv så kan det ju alltid hända nåt, fast man är proffs på montering, så satsa på att köpa en.

Peace // mtbistheshit >>---(^^,)-->

Hittar man en ram som verkar vettig till nedsatt pris så kan man få finare delar för samma peng som Deluxen kostar. Det är inte svårt att bygga ihop cykeln själv men är man nybörjare kan man kanske lämna in cykeln för att få bakväxeln inställd, om man inte pallar lära sig, det kanske tar en kväll.

stinky deluxe och singeltrack, nja
Finns bättre choices
Jag gillar stelt bak och fet dämpare fram, eller en robust ram med något mindre slag bak
Giant har många fina alternativ

Stinkyn är gissningsvis lite för tung och kanske gungig för det du beskriver.

Tittar på Kona så passar nog Coiler:n dig antagligen bättre isf, den går fint att trampa uppför med och är rent allmänt trevlig, kör en själv och på ungefär samma sätt som du beskriver. =)

Jag tycker den är rätt mycket mtb för sina pengar och funkar bra som en första FS om man inte vill lägga massa pengar. Gaffeln är inte jättebra, men får ändå fullt godkänt tycker jag.

Går du upp i Coiler Deluxe-pengar så finns det dock roligare grejer i den prisklassen.

nya numret av what mountainbike gör ett test av liknande hojjar i 13000kronors klassen. Kan kanske ge lite idéer?
Tex nya modeller från, gt, ironhorse och norco.
norco.jpg ht=380

http://www.ironhorsebikes.com/Sachem4.html
Nils

Senast redigerad av en moderator:
Specialized Enduro, Norco Six och Giant Reign är exempel på mycket lämpliga cyklar som går att köpa komplett för mycket rimliga pengar.

Jag skulle personligen köpa en Reign, troligen den nya med coil-bakdämpare.

TCM och Pedalogerna har Giant. Jag tror inte det finns någon butik som har Santa Cruz hemma, kanske har Dr Spoke lite ligger sen förut.

Giant har även suverän service i sverige genom jaguarverken (min erfarenhet iaf) och det kan ju vara skönt OM det skulle hända något.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Specialized Enduro, Norco Six och Giant Reign är
> exempel på mycket lämpliga cyklar som går att
> köpa komplett för mycket rimliga pengar.
>

Hur skall man ställa sig till Specialized egentillverkade dämpare/gafflar som sitter på alla Enduro modeller 2007 ???

Det ringer lite varningsklocka där...

cerro skrev:
> yasheeve: På samma sätt som till Scotts dämpare
> eller till Cannondales underbara gafflar.

Och för oss med noll erfarenhet av dessa dämpare/gafflar så innebär det vad ?

yasheeve skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > yasheeve: På samma sätt som till Scotts
> dämpare
> > eller till Cannondales underbara gafflar.
>
> Och för oss med noll erfarenhet av dessa
> dämpare/gafflar så innebär det vad ?

Att iaf Cannondales gafflar är väldigt bra och är inget man ska fundera på att det är deras egna. Samma tror jag det är med Specialized. Eftersom de vet vad de håller på med lär deras egna dämpare fungera utmärkt till det de är designade för.

Dessutom är det säkerligen inte Specialized själva som knåpar ihop en dämpare, utan de köper den från någon annan tillverkare. Känns troligt iaf.

> > Och för oss med noll erfarenhet av dessa
> > dämpare/gafflar så innebär det vad ?
>
>
> Att iaf Cannondales gafflar är väldigt bra och
> är inget man ska fundera på att det är deras
> egna. Samma tror jag det är med Specialized.
> Eftersom de vet vad de håller på med lär deras
> egna dämpare fungera utmärkt till det de är
> designade för.

Attans. Jag som hade räknat bort Enduron i min jakt på ny hojj. Jag förutsatte att det borde vara problem med barnsjukdomar på egentillverkade dämpare/gafflar. Får nog ta och överväga Enduron igen.

Finns det inte en liten tendens till att ramarna med de egentillverkade dämparna är lite väl specialdesignade runt själva dämparen ?? Läste om någon modell där det bara fanns ett par alternativa dämpare som passade pga snävt tilltagna utrymmen på ramen.
Man är ju ändå ganska van i att kunna uppgradera en dämpare och då inte behöva bry sig allt för mycket om vilken tillverkare man väljer.

Borde inte även egentillverkade dämpare innebära problem med andrahandsvärden på ramar och lätttillgängligheten på reservdelar ??
Eller är jag bara en sån där gubbe som är rädd för förändringar ?? :)

yasheeve skrev:
> Attans. Jag som hade räknat bort Enduron i min
> jakt på ny hojj. Jag förutsatte att det borde
> vara problem med barnsjukdomar på egentillverkade
> dämpare/gafflar. Får nog ta och överväga
> Enduron igen.

Cykeln är ju ny för i år och även gaffeln, så det är väl inte helt klart än om det finns eller inte finns barnsjukdomar. Annars känns en DC gaffel lite udda för skogskörning, åtminstone har knäna lite mer utsatt läge att ta stryk tack vare två rör till som sticker upp bredvid styrstammen.

Hade jag köpt Enduron hade jag valt en SC gaffel från Marzocchi. :-)

> Borde inte även egentillverkade dämpare
> innebära problem med andrahandsvärden på ramar
> och lätttillgängligheten på reservdelar ??
> Eller är jag bara en sån där gubbe som är
> rädd för förändringar ?? :)

Stämmer bra det. Reservdelar fixar bara Specialized och kanske någon annan expertdämparmekare. Däremot är de nog rätt snabba med att fixa till problem, garantireparationer och klagomål, om de vill vara rädda om kundkretsen.

/Leo

För att återgå till originaltråd.

Blir inte en Santa Cruz snordyr? Säg en Bullit, den har en tum mindre travel, kostar 450 dollar mer(köpt i staterna) och väger ett pound mer än.. min San Andreas-ram som råkar vara till salu. ;)

Köper man sedan grejor från CRC så får man en jäkla fin hoj för de 32000:- som en Stinky Deluxe kostar.

Vad tycker experterna, är det inte värt det istället för en stock-hoj?

Nja, det beror på var man köper sin Santa Cruz. Jag köpte min Bullit ram i Sverige hösten 2002, från Cyclecomponents.com, det var inte billigt då heller men enkelt. Numera säljer inte de SC längre på cyclecomp. En Santa Cruz Heckler går nog att köpa komplett för ca 22-25kkr inom EU om man letar lite. En Bullit är lite dyrare.

/Leo

Specialized nya Enduro med egen gaffel skulle jag definitivt undvika, det funkar säkert på dammiga stigar men knappast i lera. Väääldigt begränsat med utrymme mellan däck och gaffel på den. Begriper inte hur de tänkte, ärligt talat.

Finns det inte normala Enduros längre? Tydligen inte. Jag tror Häggs säljer ut '06orna dock? http://www.haggs.nu/catalog/index.php?cPath=94_95_118_191

Annars ändrar jag min rekommendation till SX Trail istället för Enduro, lite mer cykel att släpa runt på dock.

Min röst på bra trail/freeride cykel är.

Norco six 1
Rocky Mountain Switch (mer FR) eller Slayer (mer trail)
Orange Patriot 6.6 eller Sub 5 (mer trail)
Marin Quake 7.1
Iron horse 6.1 finns även 7.1
Canyon FR 7.0

Patriot ligger högst då man kan bytta ut gaffel, dämpare och har en in höj för alperna.

Jag kommer att försöka testrider så många som möjligt av dessa cyklar under åren för att slå till på rea nästa januari 08. Då har jag tid på mig att testa och sparar ihopp pengar.

// Mark

...(englishman) skrev:
> Patriot ligger högst

Något samband här kanske? ;)

the_TnT skrev:
>SX Trail

Finns det någon som har erfarenhet av att köra stig med SX Trail 06/07? Med sitt kortare topprör och flackare vinklar än Enduro / SX Trail 05 så känns det som om den är mer lämpad för enbart utförscykling.

Nä, bebisblå-kvoten är nog uppfylld i götelaborgsregionen nu.. Bara nyfiken + att jag knäcker extra som hjälp-mig-välja-cykel-konsult!

Tillbaka
Topp