Börja cykla downhill, lite noob-frågor.

macaai

Aktiv medlem
Har försökt söka lite men hittar inte den länken som ja en gång fann, där var en lista på alla parker i sverige med liftar... Kass som man är finner ja inte den nu, så någon som har lust att länka?

Jag bor i sthlm, har vi några backar här som kör lift på sommarn, lr vad är närmaste?

Jag åkte en vända i sälen förra året och efter det har suget bara ökat mer och mer ju mer jag tänker på det, och jag tycker det är roligast när det går utför med xc-hojen i skogarna...

Så har som sagt blivit sjukt sugen på en dh-jonne, frågan är vilken prisklass som är lämplig att lägga sig på första hoj? Vet ju inte alls vilka möjligheter till åka som finns ännu...

Vädra lite idéer gärna, så kanske ja kommer på lite vettiga tankar.

Järvsö är väldigt trevligt och bra. "Barbro" kan man köra länge i både som nybörjare och lite mer erfaren :)

10-15k för en begagnad hoj så har du en bra grund.

Det bästa vore om du har någon kunnig bekant som kan kika på den aktuella cykeln och bedöma om det är en vettig deal. DH-slädar lever ibland hårda liv med lagerras och taskigt skötta gafflar/dämpare.

Styr undan från föredetta hyrcyklar om du kan.

Det finns gott om spår i Stockholmsområdet men kanske inte fullt så mycket liftåkning. Järvsö och Gesunda är ju relativt nära för dig.

Okej så varken Hammarby lör flottsbro kör lift på sommarn?

Skoj ni nämner just Järvsö och hyrcyklar... Sambon släkt är från Järvsö så har tillgång till stuga där och kanske en kontakt på få bra pris åå en beggad hyrcykel, dom om nån tycker man borde vara noggrant servade ju? Varför är det kasst att köpa en sån?

Låter som du skulle kunna fixa en fin deal i Järvsö då :)
Jag struntade i DH cykel och köpte mig en AM cykel istället. Fungerar finfint downhill för mig som även vill cykla annat och inte köpa en cykel för varje typ av cykling.
Slog till på en ny Radon Slide AM.

Fundera vad du verkligen kommer att använda cykeln till.

macaai skrev:
-------------------------------------------------------
> beggad hyrcykel, dom om nån tycker
> man borde vara noggrant servade ju? Varför är
> det kasst att köpa en sån?

a) Nej.
b) Därför att hyrcyklar normalt sett inte alls servas ordentligt. De hyrcyklar jag har haft bekanta som har köpt har varit slut i lager, haft lera i gafflarna och varit i allmänt risigt skick. Dessutom vet du inte vad en hyrcykel har varit med om. Herr Klumpfot på 150 pannor och alla hans 40 lika smidiga kusiner kanske har 50-50 landat vartenda hopp 10 gånger om dagen...

Någon lokal förmåga får svara om Hammarby/Flottsbro/Ekerö etc. kör sina liftar denna sommaren.

Ang. hyrcyklar så får jag nog förtydliga litegrand.

Många uthyrare servar INTE sina cyklar till den grad som egentligen skulle vara att rekommendera. Det är mycket "spola av, byt belägg om de är nere på stålet" bland uthyrare fortfarande.

Det är betydligt bättre nu kontra för några år sedan men var väldigt medveten om vad det är du köper när du köper en hyrhoj.

Järvsö sliter inte på cyklar såsom exempelvis Åre gör så det kan hända att deras 2012-cykelflotta är i gott skick.

Om du köper en hyrhoj kommer den troligen vara "nyservad"
Få detta skriftligt och be en kompetent cykelmekaniker kika över den för att verifiera.

Det erito påpekar är också värt att ta i beaktning. Många AM-cyklar i 150mm+ klassen är mycket kompetenta utförshojar.

Om du ska köpa en DH-cykel så är 10-15 en lämplig prisnivå för att få en bra begagnad DH. Det finns bra cyklar billigare, men de är ofta enklare modeller. De kommer fungera utmärkt för dig som nybörjare, men du kommer snabbar växa ur cykeln om man säger så.

Allmänt tips vid begagnatköp av DH: Skicket är otroligt viktigt. En DH-cykel slits väldigt hårt, så den måste gås igenom noga innan köp. Alla lager ska vara ok, även hjullager så klart, inga sprickor någonstans på cykeln, gaffel och dämpare ska vara i bra skick och nyservade båda två, alla inställningar på gaffel och dämpare ska fungera felfritt, inget ska vara skevt, hjulen ska vara någorlunda runda (helt runda begagnade DH-hjul finns väl knappt) och ekerspänningen ska vara bra. Finns säkert en massa mer som bör kollas. KÖP EJ PÅ DISTANS!!! Kolla alltid på cykeln innan du köper den. Och köp rätt storlek.

Scott Gambler är väl en stabil cykel som många är nöjda med.

Okej, gillar alla inputs!!

Får gärna länka om ni vet några parker i sthlm som kör lift.

Det svåra då med köpet från järvsö blir att kunna få med nån som är riktigt duktig på cykel för att kolla skick så man inte blir blåst.

Visst skulle ja kunna sälja min HT och köpa en AM istället, kanske borde vara vettigare? Frågan är ju bara hur tungt det blir cykla på platten och uppför med en AM som ska hålla för att åka utför, jag vill ju inte avstå från dropps och hopp bara för man har en AM och inte en DH...

Överlag är väl hyrsaker dålig affär att köpa. Det vore en dålig affärsmodell om inte hyrstället krämar ur sina hyrgrejer till det absolut sista möjliga kronan att få ut och därmed kan man (bör man) räkna med att i princip allt är slutkört.

Blev nöjd med min hyrhoj, fick dessutom en splitterny när min sprack. Min var bra servad, någon /några småsaker som kasset & kedja var slut. Köpte från Järvsö. Nu hade jag kanske tur att få en ny från Scott via Järvsö (dom skötte det snyggt, fast tog tid, men mitt in vintern var det inga problem). Tur har man inte två gånger i rad väl? Jag menar att jag skulle nog inte köpa hyrhoj igen, men som förstahoj är det kalas, från Järvsö iaf. Åka gratis hela säsongen är askaxigt åxå :)

Det räcker annars att hitta en fin begagnad hoj för 8000sek men en begagnad för 15000 sek är roligare att åka på.

AM FTW! Jag är av skolan att moderna AM-hojar är mycket kompetenta att trampa runt på. Med en hyfsat krallig gaffel (typ Rock Shox Lyrik, Fox 36) kommer man sjukt långt med i DH spåren också (även drop och hopp). Är ju dock en bra idé att kunna kitta om hojen med olika däck och annat jox beroende på om den ska gå utförs eller på stig.

Tänk efter vad du faktiskt vill göra med hojen.

Visst kan man köra DH med en AM, men ska du lägga säg 10+ dagar i Åre kommer det att slita hårt. Typiskt har man lätta fina komponenter på en AM, en riktig Dh är mycket mer byggd för att hålla för dag efter dag med liftassisterad åkning. Det man lätt glömmer är hur hårt man börjar pressa grejerna när man köttat lift några dagar och "åkt in sig".

Så, ska du åka mycket lift tror jag det blir billigare att köpa en dedikerad dh än att slita ut sin am. Siktar man mer på någon enstaka dag duger am:en fint.

Jag skulle rösta för AM.
De nya lätta AM cyklarna med långt slag (140-160mm) är både pigga att cykla på och räcker långt DH.

Men som det står ovan, tänker du BARA cykla DH så ska du ha en sådan cykel. Du kan inte ge dig ut på turer på fjället, i skogen osv på en DH cykel, men det gör man gärna med en AM hoj.

Kolla in Radon och Canyon AM cyklar. OBS! Köp en modell med reverb sadelstolpe så du kan anpassa dig efter downhill, terräng, väg etc.

Sälj din HT och här är mitt förslag : http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-150-8-0_id_22298_.htm

Vill man köra DH så ska man ha en för ändamålet riktig hoj också. Visst finns det superfina AM-hojar som få kan hävda är "för små" men när det gäller liftåkning så ser jag riktigt knepigt slitage som en AM inte är konstruerad för.

Ju mer jag tänker på det ju mer lutar det åt en renodlad dh känner jag, tror det blir billigare i slutändan då det borde håll bättre.

Har du redan en cykel som du är nöjd med att cykla stig på så är nog en ren DH släde ett bra alternativ (ja, jag vet att jag är inkonsekvent mot tidigare inlägg).

Tänkte kolla om det är stor skillnad på cross och dh hjälm, är det nån skillnad eller funkar crosshjälm till dh, lr är det märkbar viktskillnad lr något annat?

MX-hjälm funkar bra, men det är inte primärt vikten som stör IMO, det är bristen på ventilation.

MX-hjälmar är i många fall tyngre än DH dito, särskilt äldre eller billigare varianter. Om man kör mycket (långa åk/långa åkdagar) så blir så såklart en skillnad. Har du en slant att lägga ut så kan du såklart köpa en lätt MX-hjälm (typ Airohs värsting eller dylikt)

Jag går inte in i debatten om vilka krafter de är byggda för etc. Det har skrivits spaltmeter om det och ingen verkar komma fram till något konkret.

Men som sagt, rätt varma. De är rätt tysta med, om det är en bonus eller något negativt låter jag vara osagt.

Vill komma billigt undan och vikten har ingen betydelse för min del då min nacke är van vid tunga hjälmar då jag släpar runt på en am.fotbollshjälm 10 timmar i veckan, och dom väger mer :)

Mer bra pris, kunna prova fysiskt och se bra ut, gärna att den skyddar om man vurpar, men det antar jag att alla gör som är godkända?

Knata ner till närmaste välsorterad cykelaffär så har dom nog lite hjälmar. Bell, Giro och 661 brukar ju finnas i butik och ligga rätt bra i pris.

Bell Drop är en fin hjälm, som vanligt får man googla runt hela internet för att jämföra priser och utbud

Jag är också DH noob, men jag köpte mig en sådan hjälm iallafall för säkerhets skull :)

Jag köpte min hyrcykel 2008 och har kört med den varje år. Inga problem förutom ett lager som var lite slitet efter några år. Men jag köpte min från åre, på distans =)

Vad vet jag, är kanske olika för alla.

Däremot är hammarbybacken rätt skoj. Men för att få ut max av backen bör man leka lite i alla spår, blir annars lätt enformigt efter en förmiddag på bara 2-3 spår då fallhöjden inte är imponerande =)

Spåren är däremot riktigt roliga.

Hagabacken? Ingen lift.. men knata lite har ju ingen dött av!?:) (jo)
Jag undrar också om flottsbro har öppet!? Verkar ju inte så, bara att ringa dit när det nalkas!?
Dom arrangerade ju fan DH-sm 2008..kanske fler!?

Senast ändrad:
har för mig att flottsbro också kör, men mitt i den backen är det ju discgolf på somrarna, vet inte om det är ändrat eller inte

när jag var där i somras och kastade, var det iaf inga cyklar som körde dh och liften stod stilla, men det kanske bara var tillfälligt

Har ett par oakley o-frame skidbrillor som jag cyklar i nu på vintern, kommer dom funka på sommarn, eller är dom för stora på en dh-kruka och kommer det imma igen pga dubbelglas?

Finns ju mx-glasögon för runt 300 kr, men känns ju onödigt om jag har några som redan duger

Jag hade inte kört dh i mina skidbrillor iaf. Skidor och snö är rent och fint, repar inte glasen och fyller inte skumkanten med lera. Dh däremot massakrerar dina fina skidbrillor, repar dem till oigenkännlighet och fyller dem med svett och lera. Köp billiga mx eller dh-gogglar att slita ut, och spara skidbrillorna till snön

Tillbaka
Topp