Börja tävla från noll?

Repaterion

Ny medlem
Börja tävla från noll?
Tjo!

Tänkte bolla lite med er som vet!
Har som sagt börjat cykla, fick tag i en Felt q620 beg. som fått lite översyn och fungerar bra.
Konditionen finns något så när, och jag har en bit kvar till "ettan med jordvärme" med en ålder på 32, så det borde finnas något hopp.

Det jag nu börjar titta på är detta med tävlingar, eller i vart fall delta i dom under motionsdelen, nästa år i allafall.
Jag håller inga jättehastigheter än, senaste turen var på 3.5mil med snitt på knappt 20Km/h med en "elevation gain" på ca 600m enligt cyclecomputer på luren (detta är grusvägar och LVG), antar att det är skitsvårt för er att uppskatta hur långt det kan vara kvar innan man kan börja "sätta ner foten" och visa sig bland övre regionerna av cykelsverige?

Den tid jag har till träning jag kan få till i dagsläget är långt ifrån elitnivå, jobbar tvåskift, husägare och småbarnsförälder det är ju perfekt för allt som behöver tid ;)
Men jag försöker ändå att komma ut tre till fyra ggr/vecka cykla/springa.

I dags läget är det XC som jag försöker få till i den mån det går, och jag börjar känna mer och mer trygg med cykeln och låta den göra jobbet åt mig i stället för att försöka tvinga den, det jag känner är mitt största problem just nu är nog tekniken att ta mig fram, kan inte ens hoppa över en stock med hojjen...

Hur löser ni träningen på vintern är det spinning? eller cyklar ni året runt?
Konditionen är ju inga större problem att hålla vid liv under vintern det är ju bara att ut å springa, men övrigt då vilka träningsmoment är att rekommendera? Mer än att trampa livet ur en ;)

För att senare titta på de olika grenarna inom MTB, XC är ju tvärs i genom skog och mark men vad skiljer denna typ sig från Enduro?
Sedan har vi ju Downhill som ser riktigt kul ut men där finns inte ekonomin till det, plus att jag inte känner till någon klubb/förening som håller på med detta i min närhet, däremot XC finns via Friluftsfrämjandet i Bl.a Bengtsfors, kollade i Årjäng men där fick jag svaret att det var ett gäng som höll på men de flyttade till Norge och började tävla...

//Hannes
Hoppas ni fattar något av vad jag vill komma fram till.

Börja tävla från noll?
50 km är ju rätt långt för pendling, hanterbart om det är båda håll men lite tradigt om det är enkel. Men du måste ju inte cykla varje dag.
Spd är pedaler du sitter fast i, kloss på skon som fäster i pedalen, sen äre bara att rycka upp hojen.

Börja tävla från noll?
1. Det går snabbare att springa.
2. Har du tränat karate för 20 år sen samt har en spinningcykel så är saken biff.

Sorry.. Jag tappade bort mig i din text när du blandar ihop motionslopp och tävlingar. Ska du cykla med licens eller inte?

/G

Börja tävla från noll?
Repaterion skrev:
-------------------------------------------------------
> antar att det är skitsvårt för er att
> uppskatta hur långt det kan vara kvar innan man
> kan börja "sätta ner foten" och visa sig bland
> övre regionerna av cykelsverige?
>
> Den tid jag har till träning jag kan få till i
> dagsläget är långt ifrån elitnivå, jobbar
> tvåskift, husägare och småbarnsförälder det
> är ju perfekt för allt som behöver tid ;)
> Men jag försöker ändå att komma ut tre till
> fyra ggr/vecka cykla/springa.
>

Du kommer aldrig kunna "sätta ner foten" om de övre regionerna är eliten du menar.
Om du tränar mycket kan du säkert delta i motionslopp med ett ok resultat om några år.

20 km/h i snitt på lvg/grus över 35km är faktiskt ganska långsamt. Kör du cykelvasan och håller det snittet alla 95 km så tar det runt 5 timmar att ta sig i mål. Nu kan du gå in på resultatlistorna och se var du hamnar...
Obs, jag menar inte att du ska ge upp. Du kommer garanterat kunna träna upp dig till hygglig motionärsnivå om du cyklar regelbundet. Jämför gärna med maratonlöpare. De allra mest engagerade löparmotionärerna kanske kan komma under 3 timmar efter mycket mycket träning. De flesta motionärerna kommer dock inte i närheten av det.

Börja tävla från noll?
Som lite motvikt till BOFH:s inlägg (om det kändes lite krasst), så kan jag säga att om du ligger & snittar ~20km/h idag så kommer du väldigt snart att höja det tempot väsentligt om du ligger i lite med träningen.
Det går fort att förbättra prestationen i början, resultat kommer snabbt med lite schysst träning och tur är väl det.

Själv satte jag igång på allvar nu i vintras, var rejält under isen - en uppförsbacke = "nära-döden-upplevelse".

Så, ha tålamod, idogt arbete/träning och jämför din prestation med dina egna resultat.
Cykelpendling är f ö 'grejen' och dina 5 mil enkel kommer du säkert klara av att pendla ett par-tre ggr/veckan om du tränar upp dig under några månader. + skaffar lite referenser om vad som känns "jävligt" & jobbigt på riktigt.

Börja tävla från noll?
Vet inte hur det är nu i höst där du bor när Granans mtb redan har varit men tipsen är väl att hitta några trevlig klubb att träna med ibland när det passar. Sen prova någon XC tävling i närheten eller när det passar. Ställ upp i sportklassen och se hur det går.

Sen kan du ta det därifrån, troligen fastnar du, tränar lite mer och har kul på cykeln med de andra som tävlar :)

Om vinterträning så är alternativen väldigt många beroende på vad som passar. När jag tränat som bäst körde jag testcykel med klubben ett par gånger i veckan och distans ute på helgen.

Börja tävla från noll?
Jag har inte planerat att slåss med eliten då skulle jag börjat för 20år sedan, men bättre än 20Km/h skall gå.
SPD de där pedalerna har jag sett men aldrig testat.
Nej jag vet att grusvägar inte är XC men jag får ta det som finns, de cyklar 1 till 2ggr i veckan XC i Bengtsfors.
Det finns några vandringsleder varav den ena har jag testat med cykel och det funkade inte riktigt, den andra är inte upptrampad än så.

Ang 10mils (t.o.r) pendlingen så är väll kanske inte sträckan i sig som är problemet utan snarare tiderna jag får trampa på, plus hämta barn på dagis.

Säj att jag kommer upp 30 snitt så tar det ändå ca 1,5timme till jobbet, jag börjar 06:00 vilket betyder att jag skulle behöva börja trampa vid 04:00 för att ha lite marginal, alltså får jag sätta klockan på 03:30... Jag fattar att det är bra grund träning men, inte på dom tiderna av dygnet.
Kanske låter som dålig undanflykt men jag är redan borta 10timmar av dygnet.

Sedan är väll som det sades att, den bästa konkuränten är en själv.

Börja tävla från noll?
En lösning är att ta cykel enkel väg någon dag och kanske du kan hänga den på samåkarens bil en dag och åka hem, alt om du kan lämna cykel på jobbet. Det förutsätter förstås att du kan låsa in den etc.

Hoppa över stockar är det faktiskt få som kan eller gör i skogen.

Skaffa bra däck till din cykel, håll den väl servad och justerad och cykla mycket; har du 20 min över så löpträna annars om du har 30 min ge dig ut och kör intervaller, se bara till att värma upp först... Typ 10 min värma upp sen 4x4 min eller vad du känner för.

Skaffa Strava i telefonen och se var folk åker där du bor och mät dina framsteg på egna segment.

Enduro kräver att du och cykeln kan åka fort nedför.

Jag cyklar året runt; dubbdäck på.

Börja tävla från noll?
Miss Lycka skrev:
> Att inte utnyttja pendlingen som en del av
> träningen är "tidsförlust" när du ändå är
> borta ifrån familjen.

Mjo jag fattar det, men om jag redan är borta mellan 10-11 timmar, skulle du vilja eventuellt vara borta ca 2-3 timmar till och på kuppen ha en barnstol att dra på.
Ett barn som skall hämtas på dagis med allt vad det innebär.

Har du egen familj?

Börja tävla från noll?
Träna först. Om något år löser du licens när du snittar >35 i 2 timmar solo på landsväg. Iaf om du avser tävla i H30.

Börja tävla från noll?
Atlas skrev:
> Jenny W kanske kan dela med sig...

Haha.

Jag delar gärna mina tankar och mina blygsamma erfarenheter. Ser att du fått många bra svar redan. Kort kan jag säga att tävling är den bästa träningen. Om du har minsta tävlingsinstinkt så kommer du pressa utbudet där lilla extra ur benen dessutom kommer tävlingen bli ett konkret mål att arbeta mot och ett tillfälle att se hur du ligger till i jämförelse med andra Indien klass.

Ta med cykeln när du reser. Kör så ofta du har möjlighet på nya banor och nya miljöer. Det boostar både teknik och självförtroende. Skaffa dubbdäck och en bra pannlampa så du kan cykla i vinter. Bra för ballans och pannbensträning. Vintercykling är kul!!! Sist men inte minst - fråga läs och lyssna. Ta hjälp av happy som är en otrolig kunskapsbank. Jag har träffat flera happyiter som gladeligen hjälper till med teknik - och träningstips.

Kör så det ryker.

Börja tävla från noll?
Repaterion, för att formellt "tävla" så måste du lösa en tävlingslicens, och förmodligen lägga ner en hel del träning innan du kommer känna att du hänger med i klungan, men att delta i "motionslopp" (som ofta går i anslutning med tävlingar, t.ex. Cykelvasan) går bra ändå och där kan du självklart delta när du känner för det utan att vara rädd att skämma ut dig. Gör det om du får tillfälle, för att testa på hur det känns och som sporre för träningen.

Jag och de flesta andra förstår såklart att "motionsdelen av en tävling" syftar på just motionslopp, men vissa här på happy har väldokumenterade problem med läsförmågan, i synnerhet när det ges en chans att vara dumdryg och överlägsen. Om du ser förbi det så har du en hel del tips här ovan. Välkommen och lycka till!

Börja tävla från noll?
+1 på svalgis!

Kolla in Långloppscupen. Välarrangerade tävlingar spridda över södra sverige som oftast inte är onödigt svåra tekniskt. Finns oftast en kortare och en längre variant. Träna så mycket du vill och kör sen ett par lopp för att prova på. Därefter vet du om du vill fortsätta att satsa på långlopp, eller kanske prova XC eller Enduro.

Börja tävla från noll?
Har laddat ner Strava nu, skall kolla in den senare.

Träningen är A & O är jag helt klar med, som jag skrev så försöker jag få till 3-4ggr/Veckan.
Pannlampa har jag, inga dubbdäck dock.

Om vi skall gå in på tävlingar på är DCX en av de jag skall anmäla mig till, och CV är jag ganska säker på.

Tänkte jag skulle testa Lelång runt om ett tag för att se hur jag presterar på den sträckan, min väg runt är ca 10mil, är det dumdristigt eller en bra fingervisning? Den är tyvärr inte XC utan Grus/Landsväg.

Börja tävla från noll?
Det går att förbättras snabbt om man tränar mycket.
Förra året vid den här tiden snittade jag 20km/h på en viss sträcka och nu snittar jag 27km/h på samma sträcka. Nästa år kanske jag snittar 30. Den som lever får se.

I början förbättras man avsevärt, men efter några år så krävs det nog att man har disiplin för att fortsätta att förbättra sig.

Tillbaka
Topp