Började meka själv - skulle jag inte gjort

Gick ut till garaget igår kväll och skulle bara "finjustera" växlarna lite inför det där mtb loppet som går i Gbg nu i helgen. Skulle jag nog inte gjort. Lyckades med koststycket att göra en uppsättning växlar som växlade OK till att få växlar som fungerar störande dåligt.

Nu har jag iofs budgetgrejer på min cykel som ni här på forumet skrattar åt, dvs Alivio fram och SRAM X4 bak. Dock har denna uppsättning alltid funkat för mig och varför i helvete skulle jag ut och börja pilla på grejerna nu??!!

Då kommer vi till min frågeställning. För slippa allt strul med växlar och skit så funderar jag på att byta ut klingorna fram till en enkel klinga (har idag tre klingor med typ 22/36/42) och sätta på en 10 kassett bak (har idag 9 kassett). Kan jag göra detta och vad bör jag i så fall ha för kuggar på kassettt bak och kuggar på drevet fram. Jag är inte ute efter det allra mest lättrampade då jag i princip aldrig använder dom lättaste växlarna.

Tänkte då köpa Deore komponenter då dessa verkar vara prisvärda och tror inte at jag behöver mer än så.

Jag tänker att ett 36/38 drev fram borde vara optimalt eller?

Börja med att ställa in växlarna inför loppet,inte bra att skruva om massor innan lopp. Allt har en viss inkörningsperiod. Använd guiden på denna sida http://www.parktool.com/blog/repair-help brukar funka bra.

Prova att köra på endast mellanklingan ett tag och se om du klarar dig på det, om det känns bra så kan du bara köra på 36t annars kan du prova 34t. En narrow-wide klinga fram på det vevparti du har nu är smidigt! Ev kan du sätta på en 11-34 kassett fast ff bara niodelad om du vill spara cash. Om du går upp till tiodelat blir det mer kosing med en gång.

Jag har inget att säga om singelklingor eller 9-delat, men jag tycker att du borde ge det ett till försök att justera växlarna. Har justerat in växlarna på mina drethoj som jag inte trodde skulle fungera och det funkar fint. Det kan vara lurigt de första gångerna men när man väl fått in snitsen går det att få riktigt bra snabbt.
Jag har använt den här guiden http://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailler-adjustments-derailleur, den är mer omständlig än många andra men också mer metodisk. Rekommenderar att läsa hela texten.

Edit: tvåa på bollen :)

Senast ändrad:
Om du nu skall ställa in växlarna från "start" se till att byta växelvire och kanske höljen oxå om de är gamla. Det brukar göra under som en årlig service.

Du tyckte det var svårt att justera växlarna så därför ska du byta klingor, kassett, växlar och reglage samt få allting injusterat på ett bra sätt? Låter som en bra plan.

patflemming skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad menas med trissorna?

De två små kugghjulen i bakväxeln.

H. skrev:
> Du tyckte det var svårt att justera växlarna så
> därför ska du byta klingor, kassett, växlar
> och reglage samt få allting injusterat på ett
> bra sätt? Låter som en bra plan.

℗! Petri seal of approval!

Apropå Petri. Lite OT kanske men har hört rykten om Petris legendariska trådar men har själv aldrig hittat dem. Är det någon som skulle kunna länka någon av dessa? :)

Jag kanske inte nödvändigstvis menade att byta dessa delar själv utan lämna in hojen och få det gjort men sen ha mindre rörliga delar att bekymra sig om.

Sen är det så att min bakväxel måste fått sig en rejäl smäll nånstans för den ligger liksom inte i linje med "sig själv" utan det nedre kugghjulet pekar in mot hjulet mer än det övre vilket får kedjan att löpa i en icke rak linje. Detta stör mig. :)

Ska dock prova att ge mig på alltihop en gång till ikväll så får vi se om jag får lite bättre ordning på sakerna.

Alltså, det klart att du aldrig får prylarna att lira om du har ett krökt växelöra! Annars är det ju bara framväxeln du blir av med om du går över till enkelklinga, och det hjälper dig inte justera bakväxeln. Vilket som sagt ändå inte går om prylarna är trasiga...

Snea växelöron kan funka om de sliter in sig. Men pillar man sedan på det så skiter det sig. Passar ju bra med din beskrivning. (och är en bra anledning till att man inte skall pilla i sista minuten. Gå till ett serviceställe och få växelörat uträtat. (och byt kablar och höljen :)

Kan vara lite knepigt om man inte är van men man lär sig efter ett tag.

Finns massor med bra videos på youtube:

Ställ cykeln upp och ned på en badhanduk om du inte har ett cykelställ.

Tog mig samman igår kväll. Tänkte om och tänkte rätt. Dvs ta allting i lugn och ro. Häng upp cykeln rätt så man får en bra arbetsställning. Gå metodiskt tillväga. Böjde rätt växelarmen på bakväxeln så att den iaf blev OK och fick till växlarna på ett mkt bättre sätt. Servade även upp andra delar av cykeln så nu är den riktigt fit. Känner mig ganska nöjd.

Lärdom:
Ha aldrig bråttom (det hade jag första kvällen).
Om grejerna börjar strula så vill man gärna tänka KÖP NYTT, köp dyrare men egentligen handlar det ju om att ta hand om det man har. Men ibland är man ju så jävla kåt på att få köpa NYTT, NYTT, NYTT.

Dock blir jag av allt skruvande sugen på att bygga mig en custom mountainbike som är specad ungefär så här:
Köp av äldre mtb på blocket av någon som "tröttnat" - dvs fyndläge för mig.
Montera eller uppgradera med:
2,5 tums däck - eller så breda som jag kan få dit.
100 mm framgaffel med lock out.
Dropper post
En klinga fram - ca 36 tagg.
9, 10 eller 11 kassett bak - inte så noga vilket. Förslag på utväxling? Gärna med minsta drevet på 10 kuggar.

Fan hade varit coolt med en 250w elmotor på bakhjulet också när jag tänker efter även om ni på forumet kommer gå bananas av den tanken.

Atlas skrev:
> Snea växelöron kan funka om de sliter in sig.

????

Ha alltid ett nytt växelöra i ryggfikan, skogen är full av ondskefulla pinnar som inget hellre vill än att hoppa in i bakväxlar(jag vet).

Tillbaka
Topp