Borra för intern vajerdragning

Jacke89

Aktiv medlem
Har en äldre Tarmac -13 kolfiber som inte har intern dragning. Tanken är att lacka om den. Snyggare om man får bort vajrarna såklart.

Att borra hål i ramen är det bara glömma eller funkar det? Vad säger ni som vet vad ni pratar om.

Kommer att funka som en brottsanvisning.
Och ett litet hål lär ju inte räcka om du skulle kunna fiska ut kabeln...
Vad är det för fel på utvändig dragning?

Allt man gör medför risk. Det beror på var och hur man borrar också. Eftersom kolfiber är ett laminat av fiber åt alla möjliga håll, ihoplimmade med epoxi så är nog risken för sprickpropagering mindre än när man borrar i metall. Jag har svårt att se att något katastrofalt skulle hända. Att göra en förstärkning runt hålen kan räcka, men det kan de på forumet som bakar kolfiber svara på.

Du behöver göra ett hål långt upp på underröret och ett på nederdelen av sadelröret. Det kan vara så att det finns ett dräneringshål på höger kedjestag som du kan återanvända. Du behöver också ta upp hål (om det inte redan finns) i vevlagerhuset mellan underrör, sadelrör och kedjestag.

Allt man gör medför risk. Det beror på var och hur man borrar också. Eftersom kolfiber är ett laminat av fiber åt alla möjliga håll, ihoplimmade med epoxi så är nog risken för sprickpropagering mindre än när man borrar i metall. Jag har svårt att se att något katastrofalt skulle hända. Att göra en förstärkning runt hålen kan räcka, men det kan de på forumet som bakar kolfiber svara på.

Du behöver göra ett hål långt upp på underröret och ett på nederdelen av sadelröret. Det kan vara så att det finns ett dräneringshål på höger kedjestag som du kan återanvända. Du behöver också ta upp hål (om det inte redan finns) i vevlagerhuset mellan underrör, sadelrör och kedjestag.
Här satte jag borren i min kines. Inte imploderat än.
Du får dock göra en egen riskbedömning.

min ram är gjord för framväxel och hade fästen för en vajer längs downtuben. Jag har sedan länge konverterat till en klinga fram och använde därför vajerfästena till droppern. Det gjorde att jag bara behövde borra ett hål.

Jag tog bromsvajern som gick under toppröret, växelvajerna får vara.

borrade ur nitarna från kabelstoppet och satt dit en plastbit som drar igenom höljet.

Vart bra

Bilagor

• 47D7F9F2-E413-44D0-AEB5-1A2370A83304.png
    47D7F9F2-E413-44D0-AEB5-1A2370A83304.png
    283.8 KB · Besök: 137
  • C1DF632C-97D0-4C0D-B9AB-444569C364EF.png
    C1DF632C-97D0-4C0D-B9AB-444569C364EF.png
    212.6 KB · Besök: 157
Tillbaka
Topp