Borra nytt hål i vevarm (för barncykel).

Octagon

Aktiv medlem
Jag håller på att sätta ihop en barncykel av delar i garaget men saknar ett par korta vevarmar. De flesta 150-armar som finns att köpa är ren skit, tredelade blytyngder med pånitade drev av pressad plåt. Jag vill ha singelklinga. Men jag har en hel del 175-armar liggandes, en Deore 4 kant och en FSA Gossamer (CX).

Har sett att folk kapat och borrat nya hål. Funkar det på alla alu-vevarmar eller är dom finare ihåliga? Man bör göra detta i en pelarborr, dessutom behövs två (vänster/höger) gängtappar, så det kanske är dyrt att lämna bort... Dvs kanske lika bra att köpa ny svindyr. Nån som hittat ett ca 150 vevparti som inte är skit och som tar en singelklinga?

Kapa och borra + insatsgänga. Är den ihålig så har du ett vevparti mindre som ligger och skräpar.

Låter bra. Sån där insats, bankar man i den från baksidan eller hur sitter den? Och var köper man? Tror att nån av vevarna jag använder (SLX) har såna, kanske går dom att banka ur nåt gammalt?

Deore-vevarna är så fantastiskt tunga så dom kan omöjligt vara ihåliga.

emmer sa:
Miche Young är billiga och bra.
[775-825g med två klingor och lagring vilket är lätt och bra.]
Om dom bara finns i lager så. Är det Wiggles egna? Synd att det är det 116 BCD, NW-klingor till såna är dyra. NW-klinga 104/90 har jag en liggande så att borra om deore-vevarna vore mycket ekonomskt fördelaktigt.

David_J sa:
Jag har samma funderingar som du att ge mig på ett försök att kapa ett vevparti och borra + gänga nya pedalgängor.
Ett alternativ till detta som tipsade om i nån av juniorcykeltrådarna var detta vevparti: http://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t
Vill minnas att tipsaren sa att det var 104bcd dessutom.
Dock fyrkantslager men om man kan leva med det så verkar det vettigt...

Den där ser riktigt bra ut. Måste bara kolla om det är en riktig spindel med skruvade drev eller om dreven nitats fast på mittdrevet. Har sett ett suntour där det var på det viset: mittdrevet fastbankat på vevarmen med nåt slags centerlock, övriga drev nitade på mittdrevet. Med nitar som hade låtsas-insex.

Octagon sa:
Låter bra. Sån där insats, bankar man i den från baksidan eller hur sitter den? Och var köper man? Tror att nån av vevarna jag använder (SLX) har såna, kanske går dom att banka ur nåt gammalt?

Deore-vevarna är så fantastiskt tunga så dom kan omöjligt vara ihåliga.

Insatsgänga eller Helicoil som ett av produktnamnen är.

Du borrar överdimension och gängar därefter skruvar du i insatsgängan.
Själva insatsgängan är oftast av rostfritt.

Tänk på att ena pedalen är vänstergängad.

Octagon sa:
David_J sa:
Jag har samma funderingar som du att ge mig på ett försök att kapa ett vevparti och borra + gänga nya pedalgängor.
Ett alternativ till detta som tipsade om i nån av juniorcykeltrådarna var detta vevparti: http://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t

Den där ser riktigt bra ut. Måste bara kolla om det är en riktig spindel med skruvade drev eller om dreven nitats fast på mittdrevet. Har sett ett suntour där det var på det viset: mittdrevet fastbankat på vevarmen med nåt slags centerlock, övriga drev nitade på mittdrevet. Med nitar som hade låtsas-insex.

Läs här: https://happyride.se/forum/read.php/1/2995495/2995495#msg-2995495

Har du inte tillgång till tappar hö& vä samt dito insatsgängar lär nytt vevparti bli billigare.
€60 från hollandbikes för Miche.

Screenshot_2017-01-03-20-54-18-1.png
Detta vevparti finns på Cykelgear, 153mm. Körde den på dotterns 24"cykel i två år. Funkade klockrent att dumpa de tunga plåtklingorna och montera 104bcd n/w klinga. Tänk på att du behöver nya bultar då de som sitter på är skruvade i gängade hål i plåtklingorna bara. Enligt beskrivningen ska det vara 118mm vevlager men jag körde 113 då det blev onödigt brett.110 funkar säkert också. Bor du i Uppsalatrakten så finns annars hennes gamla med tillhörande vevlager i mycket gott skick för avhämtning och för en spottstyver.

David_J sa:
Octagon sa:
David_J sa:

Läs här: https://happyride.se/forum/read.php/1/2995495/2995495#msg-2995495

Det var säkerligen jag som var "tipsaren". Det är en riktig spindel som jag nämnde i mitt förra inlägg.

Har ett sådant på dotterns cykel. Det jag inte gillar är att det väger mycket, eller rättare sagt så är det fyrkantsvevlagret som väger mycket. Helst hade jag velat ha fatt i ett Deore vevparti och kapat.
Men funktionen är det inget fel på. Vevpartiet funkar klockrent. Kör med en N/W klinga på det, 30t har jag för mig. Cykeln används för sällan bara...

tutham sa:
Detta vevparti finns på Cykelgear, 153mm. Körde den på dotterns 24"cykel i två år. Funkade klockrent att dumpa de tunga plåtklingorna och montera 104bcd n/w klinga. Tänk på att du behöver nya bultar då de som sitter på är skruvade i gängade hål i plåtklingorna bara. Enligt beskrivningen ska det vara 118mm vevlager men jag körde 113 då det blev onödigt brett.110 funkar säkert också. Bor du i Uppsalatrakten så finns annars hennes gamla med tillhörande vevlager i mycket gott skick för avhämtning och för en spottstyver.

Tackar, precis vad jag behövde veta. Nya bultar alltså. Får bli ett sånt vevparti till hojen jag bygger, kanske ett till på grabbens Kona Stinky 24 som har 165 (!) vevar. Har tyvärr lämnat Uppsala efter 18 år på plattlandet, annars hade det varit en given affär.

dabac sa:
Scut sa:
Kapa och borra + insatsgänga.
Varför skulle TS behöva insatsgänga när vevarna i original inte har det?

Utgår från att vevarmen är gjord i Alu:
Behöva och behöva. Det går alldeles ypperligt att gänga direkt i aluminium. Däremot emot så brukar stål mot stål medföra mindre slitage vid i och ur gängning, kan vara annan beskaffenhet i materialet än där hålet borras, större motstånd mot korrosion, samt att jag gillar insatsgängor när det handlar aluminium. Men TS gör som TS vill.

dabac sa:
emmer sa:
dabac sa:
Scut sa:
Troligen för att pressade gängor är väldigt mycket starkare än skurna när vi pratar alu i 6000-serien

Pressade/rullade utvändiga gängor har jag sett, men invändiga?
Och i den här storleken?
Hur ser ett verktyg som gör såna ut?

Typ så. Vet inte om de finns så små dock.

Bilagor

• images-30.jpeg
    images-30.jpeg
    6 KB · Besök: 71
tutham sa:

Hoppar in här i tråden. Tack för tipset! Ok, fyrkant är inte optimalt men att få "dynga" växel, vajer, reglage och två klingor känns ändå som en seger. Jag har länge sugit på att göra om dotterns 24" 3x8 till 1x10. Eller bara 1x8.

Kristoffer R sa:
tutham sa:

Hoppar in här i tråden. Tack för tipset! Ok, fyrkant är inte optimalt men att få "dynga" växel, vajer, reglage och två klingor känns ändå som en seger. Jag har länge sugit på att göra om dotterns 24" 3x8 till 1x10. Eller bara 1x8.

Du ångrar dig inte. Jag körde 32n/w på hennes med 8 delad 11-34 kassett(32/34 på 24" motsvarar ungefär 32/40 på en 29a i utväxling). Funkade i 99% av alla lägen även om kanske 9-10sp och en 36a bak hade varit optimalt med den begränsade styrkan i de små benen. I den åldern är tät stegning av växlarna irrelevant då de sällan kör på optimal växel ändå. De behöver nåt lätt att dumpa till när det går uppför bara. Ca 500g lättare på en barncykel är dock guld värt för henne.

Bengt-re sa:
dabac sa:
emmer sa:
dabac sa:
Scut sa:
Troligen för att pressade gängor är väldigt mycket starkare än skurna när vi pratar alu i 6000-serien

Och i den här storleken?

Det var just det. Pedalgängan är ju hyggligt grov. Måste krävas en del kraft att knåda till den.

dabac sa:
Bengt-re sa:
dabac sa:
emmer sa:
dabac sa:
Scut sa:

Och i den här storleken?

Det var just det. Pedalgängan är ju hyggligt grov. Måste krävas en del kraft att knåda till den.

Bilden innan där ser ju mera ut som gängfräsning. Skurna gängor mao.
En rullgängtapp ser nästan ut som en vanlig, bara lite annorlunda. ;-)
Och man får givetvis borra lite större hål än normalt.
https://www.hoffmann-group.com/SE/sv/ravema/search?type=product&search=rullgängtapp Några exempel.

Tillbaka
Topp