Bort med gammal tejp

• Trådstartare Trådstartare teo
  • Start datum Start datum

teo

Ny medlem
Bort med gammal tejp
Köpte mig nyligen en gammal sporthoj, lite små jack i lacken här och där men fin ändå... förutom att någon, antagligen för 20 år sedan satte på någon typ av vävtejp för att skydda lacken mot (antagligen) ett lås.

Drog såklart bort tejpen, men all väv och klister satt kvar, som berget dessutom.
Någon som har en mirakelkur för att få bort gammal intorkad tejp och ändå rädda lacken? (Prövat med terpentin och trasa, men tejpen skrattade mig rakt i ansiktet)

8-)

Bort med gammal tejp
Beeblebronx skrev:
-------------------------------------------------------

> Edit: Vad blev det för hoj?

Det blev en motobecane, från 81-83 (tror jag), lite dura ace grejer på och ett stiligt stronglight vevparti och torrspruckna tubdäck ^_^

Tack för svaren, ska testa renbensinen

/Teo

Bort med gammal tejp
Många klister på tejper löses även med alkohol, typ T-sprit, vilket är betydligt snällare mot det mesta och inte riskerar mattning av lack.

Bort med gammal tejp
Biltemas label-off har jag använt för att ta bort lim efter dekaler på fälgar, fungerade bra. Annars funkar t-sprit eller bensin på en bomullstrasa, men då får man gnugga lite mer.

Bort med gammal tejp
Ladatarzan skrev:
> Nagellacksbortagning funkar.

ja funkar men innehåller ofta aceton som mattar många lacker

Bort med gammal tejp
Ladatarzan skrev:
> Nagellacksbortagning funkar.

Njae, kllistret kanske försvinner snabbt och bra men det innehåller aceton så det tar bort lacken också.

EDIT: För långsam. Men min citering var snyggare =)

Senast redigerad av en moderator:
Bort med gammal tejp
Lite 5-56 eller WD40 borde fungera bra, oljan löser lim och är inte så aggressiv mot lacken. Annars använde jag fotogen till att ta bort en gammal styrlinda som etsat sig in i styret, det fungerar men möjligheten finns att det löser lacken.

Bort med gammal tejp
T-röd funkar då inte alls för att ta bort klister från frystejp/maskeringstejp. Inte heller sån helgenomsynlig plasttejp som ofta finns i kontorssammanhang. Totalt hopplöst! Det enda som funkar är att gnugga, gnugga och gnugga lite till, tills allt har skavts bort mekaniskt. Svinto funkar hyfsat om ytan tål det. Men det tar förbannat lång tid!

Bort med gammal tejp
Jag passar på att låna tråden och styra den lite, men inte helt OT.

Vad säger herrskapet om packtejprester på ett biljardbord då (trädelen asså)? Hittills har jag inte vågat mig på det med starkare grejor än hårda ord och en mirakeltrasa, och det gick som ni förstår inge vidare. Kan man köra bensin utan att förstöra fanéren?

Bort med gammal tejp
Bensin brukar vara kung på klisterkladd. Sprit inte lika lyckosamt. Börja med att dränka på ordentligt med bensin med en trasa och kladda av det värsta. Fortsätt sedan med en ny bit trasa och mer bensin för att få bort det sista.

Bort med gammal tejp
jesster73 skrev:
> Jag passar på att låna tråden och styra den
> lite, men inte helt OT.
>
> Vad säger herrskapet om packtejprester på ett
> biljardbord då (trädelen asså)? Hittills har
> jag inte vågat mig på det med starkare grejor
> än hårda ord och en mirakeltrasa, och det gick
> som ni förstår inge vidare. Kan man köra bensin
> utan att förstöra fanéren?

Prova på en liten bit nånstans där det inte syns (mycket iaf) först.

Bort med gammal tejp
Smartabs Jelsol funkar riktigt bra..

Produktbeskrivning:
Jelsol tar effektivt bort tuggummi, etiketter och graffiti från textilier och vinyl samt från golv och väggar. Produkten är mycket lättanvänd, bara spraya lite Jelsol på objektet, vänta och torka av med en trasa.

Bort med gammal tejp
För att hugga tillbaks tråden för ett ögonblick:
Problemet löst. Dränkte in pappersbit i kemisk bensin, lindade den runt tejpresterna, över med lite plastfolie (så inte bensinen avdunstar) och sen runt med ett gummiband, lät sitta i en timme... sen gick det att få bort. Tror inte detta var någon mirakelkur för själva lacken egentligen, för den såg lite matt ut efteråt. Men då tog jag fram min gamle vän autosoltuben, så nu skiner den som aldrig förr 8-) Tack för tipsen.
Nu tillbaks till biljardbordsproblemet om det inte ännu har löst sig.

Bort med gammal tejp
zapiens skrev:
> Hellre snabb och ful än Långsam och snygg

De flesta som jag har disktuerat detta med håller inte alls med dig.

Men vi hade en devis på gymnasiet när vi var svåra: "Coola killar knullar fula brudar".

Bort med gammal tejp
jesster73 skrev:
> Jag passar på att låna tråden och styra den
> lite, men inte helt OT.
>
> Vad säger herrskapet om packtejprester på ett
> biljardbord då (trädelen asså)? Hittills har
> jag inte vågat mig på det med starkare grejor
> än hårda ord och en mirakeltrasa, och det gick
> som ni förstår inge vidare. Kan man köra bensin
> utan att förstöra fanéren?

Jag hade testat med någon form av olja för trä, ex. linojla, teakolja eller såpa. Typ.

Tillbaka
Topp