Borta med posten

pdal

Aktiv medlem
Borta med posten
Köpte en ram från UK (privat säljare). Paketet försvann på vägen och verkade aldrig ha lämnat landet. Tiden gick och jag hade bra kommunikation med säljaren. Han anmälde förlusten och fick till slut - efter drygt två månader - tillbaka full ersättning från fraktbolaget och han betalade tillbaka pengarna till mig.
Men, nu fick jag en avi att paketet är här...
Vad gör man nu?

Borta med posten
Ja, han har som sagt fått full ersättning från fraktbolaget.

- Ska jag bara strunta i att hämta ut paketet?
eller
- Hämta paketet och skicka tillbaka pengarna, vilket innebär att han får betalt två gånger?

Man vet ju heller inte hur misshandlat paketet blivit på vägen under två och en halv månad...

Borta med posten
Ja, han har som sagt fått full ersättning från fraktbolaget.

- Ska jag bara strunta i att hämta ut paketet?
eller
- Hämta paketet och skicka tillbaka pengarna, vilket innebär att han får betalt två gånger?

Man vet ju heller inte hur misshandlat paketet blivit på vägen under två och en halv månad...
Hade han inte betalt tillbaka pengarna till dig? Då är det väl du som har den "fulla ersättningen" nu?
Eller menar du att han fick ut mer fr fraktbolaget än vad du hade betalt?

Borta med posten
Hämta ut paketet. Nån kontakt med säljaren behöver du nog inte ha för det är ju redan reglerat via fraktbolaget, om jag fattat rätt.

frid!

Borta med posten
Hade han inte betalt tillbaka pengarna till dig? Då är det väl du som har den "fulla ersättningen" nu?
Eller menar du att han fick ut mer fr fraktbolaget än vad du hade betalt?

Min gissning. Troligen har pdal betalat säljaren, står så i första inlägget. När sedan paketet kommit bort, får säljaren tillbaka pengarna (+eventeull fraktkostnad) från fraktbolaget. Nu har säljaren fått två betalningar, varav en betalas till köparen.
Detta har jag själv råkat ut för som säljare. Det är personen som skickar som ansvarar för att anmäla felet, och som får pengarna tillbaka. Det kan skilja mellan fraktbolag, men ingår försäkring så betalas den ut om paketen inte kommer fram i rimlig tid.

Så nu har säljaren fått betalt och är nöjd. Köparen ingen ram och pengarna tillbaka. Paketet väntar på att bli uthämtat. Allt frid och fröjd. pdal kan ju hämta ut ramen och få den gratis.

Borta med posten
Anordna ett ramlotteri med kanske 50 kr per lott, dra en vinnare och låt summan av lottintäkterna gå till någon välgörenhetsorganisation.

Borta med posten
Min gissning. Troligen har pdal betalat säljaren, står så i första inlägget. När sedan paketet kommit bort, får säljaren tillbaka pengarna (+eventeull fraktkostnad) från fraktbolaget. Nu har säljaren fått två betalningar, varav en betalas till köparen.
Detta har jag själv råkat ut för som säljare. Det är personen som skickar som ansvarar för att anmäla felet, och som får pengarna tillbaka. Det kan skilja mellan fraktbolag, men ingår försäkring så betalas den ut om paketen inte kommer fram i rimlig tid.

Så nu har säljaren fått betalt och är nöjd. Köparen ingen ram och pengarna tillbaka. Paketet väntar på att bli uthämtat. Allt frid och fröjd. pdal kan ju hämta ut ramen och få den gratis.
Precis rätt uppfattat.
Säljaren hade fullvärdesförsäkrat paketet och fick pengar från fraktbolaget + att han hade fått betalt av mig (och de fick jag tillbaka). Så när nu ramen till slut dykt upp så har han ändå fått fullt betalt.
Jag tror jag kontaktar säljaren och kollar vad han tycker. Hämtar jag ut det och föreslår att betala tillbaka hälften, så kanske det är rättvist?

Borta med posten
Precis rätt uppfattat.
Säljaren hade fullvärdesförsäkrat paketet och fick pengar från fraktbolaget + att han hade fått betalt av mig (och de fick jag tillbaka). Så när nu ramen till slut dykt upp så har han ändå fått fullt betalt.
Jag tror jag kontaktar säljaren och kollar vad han tycker. Hämtar jag ut det och föreslår att betala tillbaka hälften, så kanske det är rättvist?

Rättvisast är väl att betala till transportbolaget. Jag hade förmodligen bara hämtat ut ramen, och varit tacksam för en gratispryl. Men om säljaren fått dåligt betalt, kan du ju ge en ersättning till denne.

Borta med posten
Rättvisast är väl att betala till transportbolaget. Jag hade förmodligen bara hämtat ut ramen, och varit tacksam för en gratispryl. Men om säljaren fått dåligt betalt, kan du ju ge en ersättning till denne.

Troligtvist har transportbolaget fått ersättning från försäkringsbolaget. Så rättvisast är att betala till säljaren, som in sin tur betalar transportbolaget som in sin tur betalar försäkringsbolaget. Frågan är om alla dessa steg på väg händer.

Borta med posten
Ja jävlar, så är det ju... :sleep:

Borta med posten
Precis rätt uppfattat.
Jag hade gjort som du. Det känns väl bäst i magen? Antingen vill säljaren fixa med f-bolag, vilket borde vara rätt otroligt med tanke på förväntad arbetsinsats, eller så gör ni upp sinsemellan.

Borta med posten
Jag hade gjort som du. Det känns väl bäst i magen? Antingen vill säljaren fixa med f-bolag, vilket borde vara rätt otroligt med tanke på förväntad arbetsinsats, eller så gör ni upp sinsemellan.
Säljaren har redan clearat med transportören, och fått ersättning. Säljaren har gått skadelös ur händelsen, även köparen.
Transportören har ett ansvar att leverera i rimlig tid, och så har inte skett. Så det handlar ju inte om att ta upp frågan med ett försäkringsbolag. Utan mer om cykelramen skall tillfalla transportören (som antagligen inte kan göra något med den), eller om "vinsten" skall delas på något sätt. Att få dubbelt betalt som säljare tycker är att ta i lite, speciellt som det är köparen som har legat ute med pengar.

Borta med posten
Om ramen är sjysst, d.v.s. oskadad under frakt och i det skick säljaren angav så vet jag vad jag hade gjort, delat köpesumman med säljaren, denne får lite mer för ramen han gick med att sälja den för, antagligen mycket mindre än han köpte den för, och du får ramen + förtjänst, rena lottovinsten.
Transportbolaget oroar jag mig inte för, dels har de tappat bort den på vägen, och dels har de säkert försäkring i sin tur, som de knappast nyttjar vid mindre summor p.g.a. självrisken, och ev försäkringsbolag bekymrar mig ö.h.t. inte, fråga mig inte, det är den "lille mannen" d.v.s. jag, du och säljaren som jag unnar att det går bra för ibland.

Borta med posten
Alt 1: Hämta ut paketet och splitta förtjänsten med säljaren
Alt 2: Hämta ut paketet, kontakta fraktbolaget och återbörda summan ni fått ersatt.
Alt 3: Hämta ut paketet och lev med vetskapen om att du har en gratisram, FTW

Jag hade kört på ettan!

Borta med posten
Precis rätt uppfattat.
Kör på detta alternativ!
Intressant tråd, håll oss uppdaterade här och släng upp en bild på ramen, tack!

Borta med posten
En detalj i det hela är väl hur transportörens system hanterar
detta, en försändelse som är markerad borta/förlorad/ersatt kanske aktiveras igen och markeras nu uthämtad/fullt levererad.

Vad händer då?
Finns någon "backtracking" i systemet som gör att detta upptäcks
och att det sedan skapas en händelse om att en försäkringsersatt
försändelse har hämtats ut?
Vad är rutinerna då?

Det finns transportörer med system som upptäcker sådana här
avvikelser/fel/ovanliga händelser fast det brukar nog oftast
handla om försändelser med ett mycket stort värde.

En annan liten detalj i sammanhanget är rimligen att det ev
kan vara ett brott om köparen och säljaren gör upp
direkt emellan sig och delar på "vinsten".

/Fedde

Tillbaka
Topp