Borttagning av frihjulskropp

DaniVas

Medlem
Jag har varit hos flera cykelverkstäder men de har inte haft verktyg som klara att ta bort frihjulskroppen.
Jag har börjat försöka förstå hur det är uppbyggt.

Det verkar vara en hylsa som behövs med 12 spår enligt Park Tool. Hylsan behöver dock vara 6-8 cm lång och rätt dimension. Finns det? FR 1.3

Jag ser 2 olika lösningar, vet inte vilken som krävs.

Alternativ 1, borttagning av frihjul enligt Park Tool

Alternativ 2, borttagning av frihjulskropp,

Tyvärr blir detta svårt då jag inte kan lossa på hjulaxeln.

Bilagor

• IMG20250501141356.webp
    IMG20250501141356.webp
    154 KB · Besök: 161
  • IMG20250501141343.webp
    IMG20250501141343.webp
    165 KB · Besök: 67
  • IMG20250501140001.webp
    IMG20250501140001.webp
    209.4 KB · Besök: 62
Denna kanske funkar men är osäker

Mina exakta mått:

Djup på hylsa. 56mm
Hjulaxeln bredd : ca 12mm
Hålrum: knappt 3mm

Enligt videon ska den klara en hjulaxel bredd på 14mm. Vet inte hur tjock hylsväggen är, mer än 3mm så kommer den inte in :(
den funkar o måste säga e jävligt lata/dåliga verkstäder som inte har verktyg för världens vanligaste frikrans förstår en hobbymekaniker som inte har verkstadsmässiga verktyg men vilken normal cykelverkstad som helst har frikransavdragare som klarar minst 12mm axel så länge dom inte köper hela verkstadsutrustningen på biltema....

Ja verkligen dåligt, jag blev förvånad själv.

Nu har jag skaffat grejerna jag behöver men frihjulet sitter som berget.
Jag använder enväldigt simpel momentnyckel så kanske får en kraft på 50-100Nm.
Nån som vet hur myck kraft som behövs för att lossa?

Du måste använda den kraft som behövs. Denna går tyvärr ofta utanför rekommendationerna för momentnycklar.
Fråga: Hur i alla hela He:e kan tre "Sk" cykelmekaniker inte klara en sådan basal och enkelt arbete?
Grrr...

Ja verkligen dåligt, jag blev förvånad själv.

Nu har jag skaffat grejerna jag behöver men frihjulet sitter som berget.
Jag använder enväldigt simpel momentnyckel så kanske får en kraft på 50-100Nm.
Nån som vet hur myck kraft som behövs för att lossa?
Varför skall du lossa med momentnyckel? Använd något bättre, långt skaft och ta i så mycket som behövs.

På park tools video använder de denna

Det går lätt på videon men min sitter mycket hårdare.
Vet inte om skiftnyckeln i länken kommer fixa det.
jo de ser skitlätt ut men de beror på dom byter på ett helt nytt hjul med helt ny frikrans som inte har körts en meter med ju mer o ju hårdare man trampar ju mer tightar frikransen åt sig på navet ....

jag har själv vart med om ett par ggr att frikransen suttit fast så j*vligt att antingen viker sig fälgen/hjulet eller så går avdragaren av utan att frikransen lossnat.. så bra rejäl skiftnyckel plus järnrör som förlängning kan behövas i vissa fall

Ok tusen tack för bra feedback. Då förstår jag hur djävulusiskt hårt den kan sitta.
Det positiva är att jag inte kört mer än 10mil med den och den är inte rostig.

Angående de usla verkstäderna skulle jag tro att det saknas kompetens och verktyg för att utföra icke standard uppgraderingar.
Problemet är att de antagligen inte använder Park tools verktyg då de är dyra men jävligt bra och täcker det mesta.
Skulle tro att de har ett hopplock av verktyg som täcker en del av standarden.

Vid all "Hojmek", är relevanta cykelverktyg en nödvändighet. Måste man ha en specifik avdragare, så måste man! Det finns tyvärr inga genvägar om man inte själv kan tillverka verktyget!

Tillbaka
Topp