Bottnade idag, nu är den inte riktigt frisk ?

Martinmat

Aktiv medlem
Drog en repa nedför berget idag, efter ett dropp (inget dödsdropp) bottnade gaffeln rejält med en metallisk smäll. ( enkel recon RL)

Nu låter den illa vid ”top out”, klonkande ljud som metall mot metall. kompressionsvredet ger ingen effekt när man vrider på det och även rebound är skum. Ska riva gaffeln i veckan men ngn som har en idé om vad som hänt?

Ingen aning men jag blir väldigt nyfiken på att höra vad som hänt när du tittat.

Ja visst är man lite nyfiken ? hoppas få ordning på den så jag kan köra den ett tag till, inte riktigt råd med en ny gaffel just nu även om hojen förtjänar ngt bättre än denna budgetgaffel ?

Liknande hände med bakdämparen när jag valde fel spår och droppade en bit över komfortzoonen med min Vitus Sommet. Visade sig ha bildats gasbubblor i oljan och löstes med en enkel service hemma.
Kan det vara samma felkälla på din gaffel, dvs luft på fel ställe?

Liknande hände med bakdämparen när jag valde fel spår och droppade en bit över komfortzoonen med min Vitus Sommet. Visade sig ha bildats gasbubblor i oljan och löstes med en enkel service hemma.
Kan det vara samma felkälla på din gaffel, dvs luft på fel ställe?

Man kan ju alltid hoppas ?

Obduscerade gaffeln idag, lösa delar i gaffelbenen ska man inte ha ?

”Klamringen” hade trycks löst av smällen när jag bottnade, en liten pigg gått av men allt gick att få ihop å verkar sitta som det ska. Dock tycker jag nog det är ganska risigt att gaffeln ska börja ramla isär för att man bottnar en gång. Nu är den fullserviad å känns som vanligt igen. Får bli en provtur senare i veckan. Kör lite högre tryck denna gång för att undvika bottning

7E877076-CF40-4485-A648-66630F08FCE4.jpeg
4DE13004-11F2-4F36-9CC3-26787D37BA92.jpeg

Tillbaka
Topp