Fredrik Larsson
Aktiv medlem
[BR] Fredriks snickers-kakor, bilder recept och budget!
Tydligen är stalles maktkakor äckliga så jag fick uppfinna några nya energikakor.
Snickers är bra men tröttsamt efter ett tag och dessutom dyra plus att jordnötterna är segtuggade vilket är kass när man vill vara svetto.
Fredrik proudly presents: Fredriks snickers-kakor!
Ingredienser:
350g jordnötssmak
1dl socker
3,5dl sirap
1,5l RiceCrispies (puffat ris, en slags frukostflinga) ungefär ett halvt paket (375g/2)
2dl kokos
200-400g blockchoklad
ev. russin, mandlar, jordnötter, aprikoser etc.
Smält socker, jordnötssmör, sirap i en kastrull (Tips: micra jordnötssmöret och sirapen innan så är det lättare att få ur burken).
Stäng av spisen, rör i RiceCrispies och kokos.
Bred ut i en långpanna, använd bakplåtspapper för att spara disk.
Smält choklad och ha på (jag körde med 200g, aningen för lite). Garnera med fina former.
Klart!
Och för viktbögarna:
2700-1432=1268g.
Pris?
23kr Jordnötsmör
12kr RiceCrispies
2kr Kokos
5kr Sirap
12kr Choklad
0kr Socker
Totalt 54kr.
Kilopris: 42,58kr/kg vilket är ungefär hälften jämfört med vanlig snickers.
Jag köpte alla delar hos min lokale LBS (local bakery store), köper man fultyska saker (LIDL etc.) så kan man komma billigare undan.
Snickers är bra men tröttsamt efter ett tag och dessutom dyra plus att jordnötterna är segtuggade vilket är kass när man vill vara svetto.
Fredrik proudly presents: Fredriks snickers-kakor!
Ingredienser:
350g jordnötssmak
1dl socker
3,5dl sirap
1,5l RiceCrispies (puffat ris, en slags frukostflinga) ungefär ett halvt paket (375g/2)
2dl kokos
200-400g blockchoklad
ev. russin, mandlar, jordnötter, aprikoser etc.
Smält socker, jordnötssmör, sirap i en kastrull (Tips: micra jordnötssmöret och sirapen innan så är det lättare att få ur burken).
Stäng av spisen, rör i RiceCrispies och kokos.
Bred ut i en långpanna, använd bakplåtspapper för att spara disk.
Smält choklad och ha på (jag körde med 200g, aningen för lite). Garnera med fina former.
Klart!
Och för viktbögarna:
2700-1432=1268g.
Pris?
23kr Jordnötsmör
12kr RiceCrispies
2kr Kokos
5kr Sirap
12kr Choklad
0kr Socker
Totalt 54kr.
Kilopris: 42,58kr/kg vilket är ungefär hälften jämfört med vanlig snickers.
Jag köpte alla delar hos min lokale LBS (local bakery store), köper man fultyska saker (LIDL etc.) så kan man komma billigare undan.