Bra alternativ till pressfit-vevlager?

Någon som bytt ut sitt shimano pressfit vevlager till något bättre som håller längre? I så fall vad? och skulle ni rekomendera det?
Försöker byta mitt pressfit 86 lager på min scott gravel just nu. har använt det två säsonger och lagren är helt fulla av lera och rost.
Är väl inte rimligt att det ska vara så efter så kort tid?
Hej
Maskinlager med tätning typ 2RS har EN tätning/sida. I smutsig miljö (gravel) håller sådan tätning max 2 år sen dags att byta tätning/lager. Flera tätningar i rad med fettkammare mellan vore det bästa men finns det på cykel?

Å andra sidan stod jag vid sidan när en mekaniker tryckte ut mina pressfit (BMC) och fixade med Di2-kablarna. Sedan enkelt pressade tillbaka dem. Kanske även är en fråga om kunskap, erfarenhet och rätt verktyg.
Ja, det är inte så svårt med rätt och bra verktyg. Jag gjorde motsvarande operation när en Di2 framväxel skulle monteras för ett tag sedan, det man är mest orolig för är att man ska råka skada maskinlagret när man knackar ur hylsan

Hej
Maskinlager med tätning typ 2RS har EN tätning/sida. I smutsig miljö (gravel) håller sådan tätning max 2 år sen dags att byta tätning/lager. Flera tätningar i rad med fettkammare mellan vore det bästa men finns det på cykel?
Enduro bearings som någon tipsade om här har en yttre tätning sen ett kapslat rostfritt maskinlager. De borde väl teoretiskt hålla längre än Shimanos ej rostfria ej kapslade lager?

tyvärr kostar lager för mkt när man tillverkar cyklar, två år känns som en dröm..
Har bytt alla mina lager till skf och nej jag har inte högtryck eller avfettning
Jummet vatten och cykeltvättmedel!
Unvik märket enduro och välj generellt skf eller zen om skf inte finns
Vevlager kan va värre
Kolla in märket Token, dom har ett skruvat lager som ersätter pressfit
De har pressfit oxå
De verkar inte har skruvvarianten till alla pressfitstandarder
Själv har jag BB92/41 DUB och det finns inte som skruv
Har inte testat Token själv så vet inte livslängden
/Pirre

Tillbaka
Topp