Bra/bekväma mtb skor!

Stuvarn

Aktiv medlem
Bra/bekväma mtb skor!
Mina gammla Shimano M087 skor sjunger på sista versen :)
Har lätta styva (å dyra) skor men vill ha/söker ett par liknande M087 som är lite mjukare/bekvämare i sulan som passar bra till pendling å även är bekväma att gå i då sulan är lite mjukare än mina andra med carbonsula!
Min fötter gillar Shimano å storleken vid näthandling har alltid passat perfekt (stl 46)
Är suttit å letat efter just M087 i min stl men dom verkar vara slut....letar alltså ersättaren till denna sko nån som kan tipsa mig?

Bilagor

• s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    24.4 KB · Besök: 176
Bra/bekväma mtb skor!
M088 fanns ju, men jag har slitigt ut mina och ersatte dem med XC7. Bra sko som fyller samma funktion. Lite styvare iofs, men går bra att gå i ändå.

Bra/bekväma mtb skor!
Jag köpte nya me501 som jag tycker funkar lika bra som mina gamla M0..

2018 års spännen var riktigt dåliga så skaffade inga nya pga av det men boa tycker jag funkar fint..

Bra/bekväma mtb skor!
Shimano xc5 gillar jag, dock med snörning.
Finns från ca 1100-1500 kr.

https://www.cyclist.co.uk/reviews/3730/shimano-xc5-mtb-shoes-review

Tillägg:
Har cyklat närmare 600 mil i mina under 2018 bl.a Siljan, VR, 45 mil grusvägs äventyr under en helg och har inte känt något av något pedaler (kör med singelsidiga spd A600) eller upplevt dem obekväma på något annat sätt.
Det enda nackdelen är att det är svårt att korrigera skon medan man cyklar, men det kan jag stå ut med.

Senast ändrad:
Bra/bekväma mtb skor!
M089 är väl iofs "M087 2018" men kollat på Fizik?
Att gå i skor handlar ju inte så mycket om hur mjuk sulan är som hur väl utformad den är.
Har ett par "gamla" M5 som är sköna, och det är väl X5 numera. [Inte förkrympta i storleken a'la Shimano]
Även Giro Republic funkar ju fint att ha många rimmar samt gå i. [Förkrympta i storleken a'la Shimano] Har ju utbytbara walking pads om man skulle gå så mycket så de slits ut. Men man låter ju som en Fred Astaire wannabe när man kommer :-)
Kan ju vara kul att pendla i skor så man ser normal ut...
Vill man ha Shimano gissar jag att XC5 funkar nu när RT4 tyvärr verkar ha utgått.

Senast ändrad:
Bra/bekväma mtb skor!
Jag impulsköpte Decathlons billigaste MTB-sko i somras och har använt de för pendling till jobbet nästan varje dag sedan dess. (Viss brasklapp här att mina var på utförsäljning för 300:- och har en aning rött på sig så det kanske inte exakt är de Decathlon säljer nu.)

Klart över förväntan! Mycket sköna, glömmer ibland byta till civila skorna när jag kommer till jobbet och tillräckligt styva för roligare pendling. (Har ett par Shimano M0...nånting också som är aningen styvare och var tre ggr så dyra, tycker passformen är bra på båda.)

Nackdelarna är aningen hårt gummi på sulan så viss halkrisk när man springer in på affären på vägen hem.

Används med Crank Brothers Candy, och jag var tvungen att skära bort gummiplupparna under skorna närmast klossen för att få pedalens plattform att vila rätt på skon.

https://www.decathlon.se/cykelsko-mtb-st-100-id_8500653.html

Senast ändrad:
Bra/bekväma mtb skor!
Tack ännu en gång för tips å råd efter mkt velande så beställde jag till slut ett par Shimano SH-ME5L stl 46 hos Bikester!

Bilagor

• Shimano_SH-ME5L_Schuhe_Unisex_black_[1920x1920].jpg
    Shimano_SH-ME5L_Schuhe_Unisex_black_[1920x1920].jpg
    220 KB · Besök: 164
  • Shimano-SH-ME5-MTB-Schuhe-schwarz-42-51571-159544-1481266974.jpeg
    Shimano-SH-ME5-MTB-Schuhe-schwarz-42-51571-159544-1481266974.jpeg
    111.4 KB · Besök: 191
Bra/bekväma mtb skor!
LDG sa:
Bra val! bekväma är de! Styva nog men fungerar att gå med.

Japp jag är helnöjd! Fick skorna idag å har även hunnit testa :)
PS Med skorna följde det små röda "plastpluppar" nån som vet vad det är å var dom ev ska vara?

Bilagor

• IMGP9825 (2).JPG
    IMGP9825 (2).JPG
    341 KB · Besök: 271
  • IMGP9827 (2).JPG
    IMGP9827 (2).JPG
    539.9 KB · Besök: 167
Bra/bekväma mtb skor!
Ibland behöver man läsa instruktioner (det fick jag göra för jag hade inga sådana på mina gamla skor). De skall sitta framför eller bakom plattan beroende på om du vänder den så den glider långt fram eller bak omöjligt att förklara :), bilderna i instruktionerna gör ett bättre jobb

Bra/bekväma mtb skor!
moros sa:
Ibland behöver man läsa instruktioner (det fick jag göra för jag hade inga sådana på mina gamla skor). De skall sitta framför eller bakom plattan beroende på om du vänder den så den glider långt fram eller bak omöjligt att förklara :), bilderna i instruktionerna gör ett bättre jobb

Tack för ditt svar....som fick mig att läsa instruktionerna :)
Har ju monterat så många spd klossar genom åren utan dom röda plupparna så jag tror jag kommer klara mig utan dom trots allt :)

Bra/bekväma mtb skor!
Jag köpte nya me501 som jag tycker funkar lika bra som mina gamla M0..

2018 års spännen var riktigt dåliga så skaffade inga nya pga av det men boa tycker jag funkar fint..
Är det någon som kör med dessa Shimano SH-ME501 och kan göra ett utlåtande? Börjar bli dags att införskaffa nya dojor då mina gamla NW outcross plus gtx börjar ge upp. Har varit väldigt nöjd med dom och gillar den typen av sko som är lite mer anpassad för AM/stigcykling/enduro och som har en hyfsat mjuk och greppig gummisula. Finns det några andra vettiga alternativ? Är alltså inte ute efter en ren XC sko.

Tillbaka
Topp