Bra bil xc mtb gbg

Bra bil xc mtb gbg
Allt...
Det är ju inget mtb-lopp den stora andelen asfalt. Den som dragit banan verkar ju vara helt okunnig om vad Delsjöterrängen har att erbjuda i stigväg.

Bra bil xc mtb gbg
Det har du iofs rätt i men det finns ju en gräns för hur mkt man kan urvattna loppet o fortfarande kalla det mtb lopp med någon form av heder i behåll.

Bra bil xc mtb gbg
Skall man ha ett lopp med masstart och många tävlande så kan man inte köra på mindre stigar. Det slutar bara med att det blir köer i skogen. Senast jag körde Girot så blev jag omkörd av allt och alla på grusvägarna och sedan var det totalstopp så fort man kom in i skogen :)

Bra bil xc mtb gbg
rekrevs sa:
Skall man ha ett lopp med masstart och många tävlande så kan man inte köra på mindre stigar. Det slutar bara med att det blir köer i skogen. Senast jag körde Girot så blev jag omkörd av allt och alla på grusvägarna och sedan var det totalstopp så fort man kom in i skogen :)

Tänk dig nu att dom ska köra Thin Lizzy från vändplatsen...

Bra bil xc mtb gbg
rekrevs sa:

Masstart och smala stigar var det ganska snabbt på Hammarby Hill XC för något år sedan när jag reporterkörde. Liksom dig blev jag left for dead på grusvägarna men fick köa i skogen. Kul koncept!

Bra bil xc mtb gbg
rekrevs sa:

Har du sett årets sträckning? Vad är poängen med att köra asfalt genom Mölnlycke när man avverkat 30km in på sträckan? Har inte fältet hunnit sprida ut sig då? Det finns ju gott om möjligheter till att varva grusväg/omkörningssträckor med kortare stigsegment i terrängen utan att hänfalla åt den asfaltsporr som banläggaren nu har vältrat sig i. Att kalla tävlingen för ett mtbrace är inte seriöst.

Bra bil xc mtb gbg
Dragakots sa:
rekrevs sa:

Har du sett årets sträckning? Vad är poängen med att köra asfalt genom Mölnlycke när man avverkat 30km in på sträckan? Har inte fältet hunnit sprida ut sig då? Det finns ju gott om möjligheter till att varva grusväg/omkörningssträckor med kortare stigsegment i terrängen utan att hänfalla åt den asfaltsporr som banläggaren nu har vältrat sig i. Att kalla tävlingen för ett mtbrace är inte seriöst.

Japp, har sett sträckningen och delar din uppfattning om att den inte har ett dugg med mtb att göra. Men jag är å andra sidan inte ett dugg förvånad att banan ser ut dom den gör.

Bra bil xc mtb gbg
Förra årets upplaga av girot var väl hyffsat xc. (terräng mässigt) Men upplevde att så fort man kom till första bästa backe så klev dom flesta av och började gå! Va i hel..... tänkte jag! Är det så tekniskt? Men när jag kom fram så var det en ponnystig i svårighetsgrad. Antar att dom flesta är inte så tekniska, utan brutalsnabba på grus/asfalt.
Därav detta ponnylopp till mtb evenemang. Surt för en som föredrar bröt o sten/surhål. Men men...

Bra bil xc mtb gbg
Jag är anmäld till eländet och tänker köra. Lite som att jag kört vätternrundan en gång. Men tänker aldrig nånsin mer utsätta mig för en sån utdragen plåga :) girot ska forceras och sen kan jag klaga bäst jag vill under alla kommande upplagor

Bra bil xc mtb gbg
Akoa sa:
per.e sa:
Cykeltävling sponsrad av en bilförsäljare och där pengarna går till lagidrotten. Bara i #volvograd.

Ja. Hoppas på bojkott från alla

Nja, jag har tillräckligt med självinsikt för att förstå att det är jag som har en avvikande åsikt i dom här två frågorna...

Bansträckningen handlade tråden egentligen om. Jag cyklade första året och hade riktigt roligt, men då var det Leo som la banan och vissa bitar var ordentligt tekniska. Nu är det nog annorlunda.

Bra bil xc mtb gbg
Vad är det för lallare som ligger bakom detta arrangemang?
Det skulle varit två banvisningar ochbåda har ställts in. Idag på morgonen ställdes allt in. Det stod ett gäng på 30-40 fågelholkar vid Skatås idag o fattade noll. Som tur var kunde några av oss banan hyfsat och det gick att köra. Men dåligt som tusan av arr.

Sen undrar jag hur dom har tänkt med banan. Stökiga stigar och långa grus o asfaltspartier. En hel del drops, branta steniga backar o mycket rötter. Knappast anpassat som långloppsstigar. Skulle kalla banan för teknisk xco med oförståeliga transportsträckor av asfalt o grus. Jag tycker det saknas helt känsla för området Delsjön. Sen är jag inte motståndare alls till riktig stigcykling, men ett sånt här jippo måste stigarna väljas med mer fokus på flow o undvika värsta branterna.

Senast ändrad:
Bra bil xc mtb gbg
Dom arrangerar LVG-klungor med jämna mellanrum också, de fladdrar förbi då och då på fejjan. Har inte varit med, men diverse kända ansikten verkar delta.

Bra bil xc mtb gbg
Då har dom ändå gjort banan lättare och snabbare än förra året (enligt dom själva)

Testade den ny sträckan för ett tag sedan, och inte fan är den lättare (stigmässigt)

Är nog många motionärer som kommer att bli besvikna.

Bra bil xc mtb gbg
Kollade mailen nyss och även loggade jag in på girots hemsida. Hittar ingen info om vilken starttid och info som brukar skickas ut. Någon som vet vart denna info finns? ?

Bra bil xc mtb gbg
Även om min cykling är med fokus på enduro så körde jag Girot förra året och och det var ett trevligt och kul arrangemang som gav mig massa trevliga minnen och erfarenheter. Helt klart en utmaning att utmattad efter lång tid i högt tempo på asfalt och grus köra välbekanta singel tracks i Delsjön.

Senast ändrad:
Bra bil xc mtb gbg
Är det någon som har fått sitt startbevis?

Mailade dom idag, känns som det är lite tid att skicka ut det där nu..... torsdag imorgon.

Men men.... får se om det blir något åka, har varit pruttförkyld här, däremot kanske man kan rulla igenom skiten så slipper man känna att man har slängt pengarna helt i sjön.

Bra bil xc mtb gbg
Senast ändrad:
Bra bil xc mtb gbg
Haha vad fan är det här! Det dubbelsvarta insteget på Thin Lizzy (15,8km) lär bli sevärt. Puketorpsstigen är fin och detsamma för Kåsjöstigen men Stans Väg är inte ens kul på fyllan. Nedfarten från masten är kul med obs på totalstopp i slutet (blöthål och teknisk crux). Lite snabbt räknat så är det fin stigcykling i ~3500m. Lycka till!

Bra bil xc mtb gbg
Kniven sa:
Haha vad fan är det här! Det dubbelsvarta insteget på Thin Lizzy (15,8km) lär bli sevärt. Puketorpsstigen är fin och detsamma för Kåsjöstigen men Stans Väg är inte ens kul på fyllan. Nedfarten från masten är kul med obs på totalstopp i slutet (blöthål och teknisk crux). Lite snabbt räknat så är det fin stigcykling i ~3500m. Lycka till!

Har i eftermiddag kollat närmare på nämnda ställen.
I stort är ju stigarna torra och fina nu med riktigt bra fäste! Håller med om inledande branten på Thin Lizzy, lär bli spännande för många... Hehe
Surhålet efter masten tycker jag inte va så farligt. Går att kryssa över ganska lätt där. Vad menar du med Stans Väg?

Bra bil xc mtb gbg
Från surhålet nedanför masten

Bilagor

• DSC_2150.JPG
    DSC_2150.JPG
    472.8 KB · Besök: 46
Bra bil xc mtb gbg
Hah vad fan? Skall det där föreställa något ogenomförbart? Det där kan man ju rulla igenom på endast framhjulet känns det som.... med framhjulet på ryggen.

Men det kanske är en annan sak med Leif 55 år på biltema cykel som har hört att "det där med montiinbike" är sköj, framför sig.

Tillbaka
Topp