Bra cykel vs dålig cykel

dobby

Ny medlem
Bra cykel vs dålig cykel
Tjo!
Jag har en kanske lite udda fundering, blir det roligare att cykla på en bra cykel? Jag har i nuläget en gammal odämpad mtb med 26" hjul,fälgbromsar och stålram. Cyklar både i skogen och på landsväg och inser att min nuvarande cykel kanske inte är optimal för något av det. Jag förstår att det antagligen skulle gå lite fortare med en ny mtb/racer men blir det avsevärt roligare att cykla? Har inte direkt några ambitioner på att vinna OS så bryr mig inte jätte mycket om hur fort det går utan cyklar för det är kul. Upplever man störst skillnad av en ny cykel på landsväg eller i skogen?

Bra cykel vs dålig cykel
på asfalt kommer du väldigt långt med bara lättrullande däck och bra utväxling. har t ex ingen större skilllnad i fart på racer och brompton minicykel. luftmotståndet en stor faktor, och kläderna ihop med körställningen i det fallet snarast viktigare än själva cykeln.

i skogen gör cykeln större skillnad.

men om det är roligare att ta sig fram snabbt vet bara du. retro och helstelt är också en form av kul. om du åker med andra vilket enligt mig är roligast, kan de vara okul att hela tiden komma efter.

Bra cykel vs dålig cykel
dobby sa:
Tjo!
Jag har en kanske lite udda fundering, blir det roligare att cykla på en bra cykel? Jag har i nuläget en gammal odämpad mtb med 26" hjul,fälgbromsar och stålram. Cyklar både i skogen och på landsväg och inser att min nuvarande cykel kanske inte är optimal för något av det. Jag förstår att det antagligen skulle gå lite fortare med en ny mtb/racer men blir det avsevärt roligare att cykla? Har inte direkt några ambitioner på att vinna OS så bryr mig inte jätte mycket om hur fort det går utan cyklar för det är kul. Upplever man störst skillnad av en ny cykel på landsväg eller i skogen?

som sportfiskande prylnörd, skulle jag säga ja.
Har man en bra cykel man trivs med, där allt fungerar så får du en bättre upplevelse än ett gammalt/dåligt härke där bromsarna tar dåligt, kedjan gör inte exakt som du vill och man funderar på vad som ska bytas i den hela tiden.

då är ju frågan, vad menar du med en bra cykel och en dålig cykel.
en billigare, lite sämre cykel kan vara lika rolig som en dyrare, nästan roligare om man hade fegat ur med den dyrare pga. att den är dyr och fin.

Bra cykel vs dålig cykel
dobby sa:
Cyklar både i skogen och på landsväg och inser att min nuvarande cykel kanske inte är optimal för något av det.
Det är väl ett understatement :-)
dobby sa:
Jag förstår att det antagligen skulle gå lite fortare med en ny mtb/racer men blir det avsevärt roligare att cykla?
Cykling handlar ju om att man ska tycka det är kul att sticka iväg en sväng och om du gör det frekvent på nuvarande så är den ju tillräckligt rolig. Frågan är väl mest om längtar du till lördagen när det äntligen finns några ljusa timmar så man kan dra iväg fem mil för en fika?
dobby sa:
Upplever man störst skillnad av en ny cykel på landsväg eller i skogen?
Skillnad i fart nerför i skogen. Skillnad i tid det är kul och fart efter några timmar på vägen.

Bra cykel vs dålig cykel
En bra är roligare än en dålig men snabbast är inte nödvändigtvis roligast.
Din är ju helstel? och funkar därför säkert alldeles utmärkt, hade du gått upp ett steg på statusstegen och haft en dålig fjädergaffel hade cykeln antagligen inte lockat lika mkt.

/T

Bra cykel vs dålig cykel
Om du fortsatt bara ska ha en cykel så kommer fjädring/dämpning antagligen göra det roligare i skogen men tråkigare på landsvägen (ofta är ju sittställningen på moderna mtb mer upprätt också, dvs ytterligare ett minus på landsvägen).

Bra cykel vs dålig cykel
Odämpad stål kan ändå ha xtr komponenter.
Jag kör fortfarande 26 men har beställt en 29er HT så jag kan snart svara på frågan. Jag tvivlar på att det blir roligare om man kör ensam och struntar i strava.

Risken är kanske att det blir för lätt om man kör samma stig.

Bra cykel vs dålig cykel
dobby sa:
Upplever man störst skillnad av en ny cykel på landsväg eller i skogen?

Du upplever garanterat störst skillnad om du skaffar en landsvägscykel.

Om du köper en landsvägscykel och försöker cykla både på vägen och i skogen så kommer du upptäcka att det inte kommer att fungera alls.

Bra cykel vs dålig cykel
Moderna skogscyklar (lång, låg, flack) inbjuder till mer härj.

Som jämförelse:
Jag hade som retroprojekt en gammal helstel Trek i stål med V-bromsar. Den hade
långa kedjestag och brant sadelrörsvinkel = svår att lyfta framhjulet.
Brant gaffelvinkel = nervös.
Kort reach och lång stam = over the bar-feeling hela tiden.
Den var faktiskt inte kul till någonting... jo kanske rejsa grusväg, men det är ju per definition inte kul (i min bok).

jag har även en modern skogscykel i stål (lång reach, lågt vevparti, flack gaffelvinkel, korta kedjestag) (jaja, vad som är modernast för veckan, korta/långa kedjestag, varierar) med 140 mm slag fram, 27,5x2,8” däck.
Den är faktiskt roligare. Mer fäste uppför, mer kontroll nedför. Det går antagligen lite fortare men huvudgrejen är att den känns som en sprättig huligan än en friidrottstränare.

Bra Cyklar har blivit billiga. Tjöp!
Ex på två omtyckta stigcyklar.
Kona honzo
Transmitter sonder

Bra cykel vs dålig cykel
Jag fick "nöjet" att testa skillnaden på gammal trött 26" och ganska ny fräsch 29" i somras när vi hyrde MTB i fjällen. Vi fick två gamla hojar och två nya. Ingen av oss cyklar MTB, jag gjorde det mycket för hundra år sen, när den där 26" jag körde på i somras var het fortfarande.
Vi tyckte iaf att det var som natt och dag, särskilt när vi kom till en singeltrackbana där det var lite mer tekniskt än grusvägen vi först uppehållit oss på. Där ställde vi de gamla cyklarna åt sidan och och körde varannat varv på de nya istället.
Att cykla gamla cykeln var läskigt, att cykla nya var kul!
Inte så vetenskapligt om geo osv men ändå lite input!

Bra cykel vs dålig cykel
Ett annat trick är att köpa en riktigt bra beggad 26:a billigt eftersom det är så grymt ute med 26 och få mycket skoj för pengarna. Lite kul också att köra ifrån kompisarna på 26 om de har 29 som är så mycket snabbare och bättre... ;-) Bra artikel här om storlekar: https://en.wikipedia.org/wiki/29er_(bicycle)

Bra cykel vs dålig cykel
Det man inte vet har man inte ont av. Testa aldrig en dyr cykel, då finns ingen risk att du tömmer bankkontot.

Om du tänkt dig en ny cykel som allround, både för skog o LVG så är det tveksamt om det skulle kännas så mycket bättre med en ny/dyr. Som flera varit inne på, en som är kul i skogen lär vara ganska tråkig på vägen. Men allt är relativt, om du aldrig suttit på en fullblodsracer så skulle du kanske inte tycka att den känns tråkig på vägen.

Jag kan bara tala för LVG, där är svaret på frågan "men blir det avsevärt roligare att cykla?" ett rungande JA!
Men snabbare? Nja, kanske. Om du kan ha samma sittställning på gammal/ny/dyrare så är det inte någon större skillnad.

Har en hyfsad racer, snäppet över instegs som jag tyckte var obscent dyr när jag köpte den (hade inte kommit in i cykelvärlden då). Och en nyinköpt gravel, typ som en lite grövre racer, för cykelsemester och vinterträning. Att ta en runda på graveln känns som en bestraffning jämfört med racern. Väldigt mycket roligare att sätta mig på racern, som typ arbetshäst vs. fullblod. Men cyklar nog ungefär lika "snabbt" på båda.

Bra cykel vs dålig cykel
För två år sedan cyklade jag på en gammal helstel 26" MTB med stålram, fälgbromsar och XT-komponenter. 2017 köpte jag en begagnad Focus Raven 29r, hardtail i kolfiber med skivbromsar. Galen skillnad och snabb cykel, men jag hade liksom inte roligt på den. Funderade på om jag skulle bygga om den med andra komponenter för att få lite annan känsla men det slutade med att jag sålde den tidigare i år och kör nu på en Santa Cruz Nomad CC. En helt annan typ av cykel (samt prisklass).

Skillnaden är såklart helt otrolig, konstigt vore kanske annars. Men den största skillnaden är att jag har roligt i skogen igen. Den helstela var såklart en del utmaning, men mitt mellansteg med Focusen trodde jag skulle ha gjort större skillnad än vad det faktiskt gjorde. Med min Nomad kan jag vara i det närmaste respektlös mot stenar och rötter, det är bara att sikta och trampa. Vad som tidigare var "stökig terräng" är nu skitkul både uppför och utför.

Jag har även utvecklat min teknik väldigt mycket sedan jag skaffade Nomaden. Jag upplever faktiskt steget från Focus Raven till Santa Cruz Nomad som större än det 20-åriga teknikhopp jag gjorde med det förra cykelbytet.

Jag blir aldrig KOM på Strava (inte för att jag blev det med någon annan cykel heller) och kommer inte att köra cykelvasan på min Nomad, men jag har alltid sjukt roligt i skogen och längtar efter nästa tillfälle att komma ut på cykeln.

Just my 2 cents.

Bra cykel vs dålig cykel
dobby sa:
Tjo!
Jag har en kanske lite udda fundering, blir det roligare att cykla på en bra cykel?... blir det avsevärt roligare att cykla?

Ja, en välinställd och väljusterad cykel med felfritt fungerande komponenter är roligare än ett slitet feljusterat vrak som håller på att falla isär och gå sönder. Det gäller ovasett om du kör en helstel 90-talare eller kommande års heldämpade hundratusenkronorshoj. Jag hade lika roligt på min ståltrek 970 som jag har på min kolfibercanyon.

Senast ändrad:
Bra cykel vs dålig cykel
dobby sa:
Tjo!

Varför välja? Om det handlar om pris så kanske du borde titta på begagnat. Det är ju trist att bli omkörd på asfalt i uppförsbackarna om du har en för tung cykel och det är ju lika tråkigt att inte våga ta den där tuffa branten i skogen för att du inte har rätt dämpning:)

Bra cykel vs dålig cykel
En "dyr" MTB kan ju vara tråkig p.g.a. fel användningsområde, finns femtielva olika typer. Inom LVG är det inte riktigt samma sak.
- "Jag tänkte köpa racer"
- "Jaha, vilket användningsområde hade du tänkt dig? Asfalt?"
- "Jag har funderat en hel del, tänkte först asfalt, men det lutar nog mer åt asfalt."

Bra cykel vs dålig cykel
Tack för alla svar! Låter onekligen som det kan vara värt att införskaffa en ny cykel(eller två). Då jag är en fattig student så har jag en ganska så begränsad budget, men tänker trots det att det nog är bäst att köpa en mtb och en racer istället för en cykel som ska funka på både landsväg och stig. Det finns ju sedan tidigare ett par trådar som handlar om köpråd till mtb så där har jag hyfsat koll på vad man bör tänka på. Känner mig lite mer osäker på vad som skiljer olika landsvägscyklar åt.
Jag har bland annat kollat på dessa två cyklar.

http://www.wiggle.se/brand-x-racercykel/
https://www.sportson.se/produkt/speedster-50

Är det värt att betala 4k mer för speedstern? eller finns det några mer prisvärda alternativ?

Bra cykel vs dålig cykel
Kul tråd tycker jag! Lite konsumtionshets-filosofi. En gång i tiden var ju din odämpade 26” det som gällde... Hade alla som cyklade då lite tråkigare än nu? Troligtvis inte... Fast klart, när jag köpte ny ht i våras blev jag ju såklart lyrisk över hur mkt bättre allt kändes. Så summa kardemumma bjöd jag nog just på ett ganska menlöst inlägg,

Bra cykel vs dålig cykel
dobby sa:
Tack för alla svar! Låter onekligen som det kan vara värt att införskaffa en ny cykel(eller två). Då jag är en fattig student så har jag en ganska så begränsad budget, men tänker trots det att det nog är bäst att köpa en mtb och en racer istället för en cykel som ska funka på både landsväg och stig. Det finns ju sedan tidigare ett par trådar som handlar om köpråd till mtb så där har jag hyfsat koll på vad man bör tänka på. Känner mig lite mer osäker på vad som skiljer olika landsvägscyklar åt.
Jag har bland annat kollat på dessa två cyklar.

http://www.wiggle.se/brand-x-racercykel/
https://www.sportson.se/produkt/speedster-50

Är det värt att betala 4k mer för speedstern? eller finns det några mer prisvärda alternativ?
Det finns betydligt mer prisvärda alternativ. Men de är dyrare. Dock, cyklarna du kollar på har 7-delad kassett, det var inne för typ 20 år sedan. Jag visste faktiskt inte att det fanns fortfarande... För 8-10k bör du kunna hitta en cykel med Tiagra (10-delat) eller tom 105 (11-delat), det är mycket mer prisvärt! Begagnat kanske det går att hitta nån vettig fr 5-6k och uppåt.

Bra cykel vs dålig cykel
haha cykeln jag har nu har 7-delad kassett fast den är ju iofs typ 20 år gammal...
Jag har altus växlar nu och tycker ändå dom funkar väldigt bra, vad är skillnaden mellan dom och typ 105 förutom antalet växlar?

Bra cykel vs dålig cykel
Miracle sa:
Till 7-delat finns det fortfarande gott om reservdelar å slitdelar att få tag på. :)

frid!

Kör du 7-delat? Jag hittade en annons på köp och sälj när jag sökte på 7-delat. Men visst, säkert inte svårt om en vet var en ska leta. Allt med utgångspunkt i hur jag själv tänker, tycker och tror, saknar erfarenheten så egentligen borde jag inte säg något men är tycker frågan är intressant.

Fröjd!

Bra cykel vs dålig cykel
Nej, kör 8-delat å 9-delat just nu, men renoverade ganska nyligen en 7-delad å där fick jag enkelt tag på det som behövdes. :)

frid!

Bra cykel vs dålig cykel
TS, om du känner någon som kan guida dig genom säljannonser hade jag nog rekommenderat något begagnat med den budgeten, och helst ökat på den lite.

Bra cykel vs dålig cykel
tobot sa:
zanoii sa:
Cheap bike vs. Super bike (LVG):

More money = More speed? (MTB):

Hade varit intressant med ett test mellan Bossnuten och låt säga en entry level Canyon Spectral eller motsvarande. Ett "gör 10000:- extra nån skillnad"-test :)

Jag har testat båda och frågan är nästan omöjlig att besvara. Har du 10000 extra så är det helt klart värt med Canyon. Men har du det inte så kan jag konstatera att Calibern är otroligt prisvärd. Har du 20k att spendera men gillar både LVG och MTB så skulle jag också rekommendera Calibern samt en instegs LVG.

Tillbaka
Topp