Bra cykelställ för mek?

helgonet1

Aktiv medlem
Bra cykelställ för mek?
Hej
Letar efter ett bra cykelställ för mek. Nån som kan rekomendera nåt? Har kollat jula's och biltemas. Titta lite på Red cycling products ställ också men är osäker på vilket lr om det finns annat.

Bra cykelställ för mek?
Jag har Biltemas och det funkar hyffsat bra. Klämman är lite kass dock och jag klarar inte att hänga upp cykeln i sadelstolpen så att den sitter stabilt. Roterings grejen/klämman är inte heller något att hänga i granen. Tror dock att nästa steg upp är Park Tool PCS-9.3 (eller annat bra märke) om man vill ha något bättre.

Tror att dem flesta ställen under tusingen är ganska lika.

Bra cykelställ för mek?
Jag har julas modell, låter som att biltemas är liknande, plast som klämmer runt ett metallrör blir ju inte bergstadigt det vill vrida sig ibland. Kan tänka mig att red cyclings modell är bättre på det sättet iaf mtp kuggtänderna som låser i varandra.

Bra cykelställ för mek?
Ja den har ju fått bra recensioner. Den ser stabil ut och välbyggd. Vad som är svårt att se på bilden är om klämman går att justera, typ hur hårt den klämmer runt sadelstolpen lr ramen. Jag har en cykel med kolfiberram. Vill ju inte klämma sönder cykeln

Bra cykelställ för mek?
Jag har detta Red-ställ:
Har inte lyckats krossa någon kolfiber hoj än på två år. Sätter den dock inte i sadelstoplen så kan inte säga hur det är där. Har ett gäng aluramar också. I stugan har vi Lidl-stället, skapligt likvärdiga ur meksynvinkel.

Bra cykelställ för mek?

Bra cykelställ för mek?
Gör dig själv en tjänst och köp ett bra direkt. Du köper mekstället en gång. Billiga mekställ är så kassa. Cykeln sitter aldrig fast ordentligt. Park Tool, Unior eller Pedro är ordentliga tillverkare.

Ex vis

Bra cykelställ för mek?
Ja det ser onekligen rejält och bra ut, kanske lite overkill för mig. Jag kommer inte att meka så mycket med min cykel, blir mest för att ta av bakhjulet för att byta däck till trainerdäck för inomhus på wahoo trainer. Detta händer ett par gg om året höst/vår sen däremellan nån gg lite mek men inte mycket utan kommer att lämna in cykeln för större rep.

Bra cykelställ för mek?
Alltså cykeln sitter inte fast ordentligt i de billiga. Du kan göra som mig, köp de billiga använd tills de går sönder/du får spader på att stället välter, cykeln snurrar runt etc, sen köper du ett dyrare. hehe

Bra cykelställ för mek?
Tycker också du ska satsa på kvalitet. En faktor är vikten på cykeln. Min 20 kilos (stål-)bruksklump hänger farligt gungigt i mitt i och för sig rätt bra ställ.

Bra cykelställ för mek?
Om du har möjlighet kan ett vägg- eller bänk-monterat ställ vara en idé. Blir ju förstås lite stabilare. Jag köpte ett billigt (liknande Red?) och det känns rätt premium bara för att det är stadigt. Men vissa moment, tex lossa Dub-vevpartier, får man göra med cykeln stående på marken.

Bra cykelställ för mek?
Jag har Lidls ställ och det funkar helt OK. Servar familjens 4 endurocyklar och använder det till gaffelrenoveringar, vanlig service, bygga nyacyklar osv. Det känns inte jättepremium, men funkar, med vissa störningsmoment. Har sett att Sam Pilgrim har ett likadant, så man måste inte ha megabra grejor bara för att man lever på cykling.

Men, har man ont om plats ska man definitivt inte ha ett med ben som spretar åt alla håll. Mycket bättre i så fall med ett med två ben som sticker ut under cykeln typ Parktool PCS.

Tillbaka
Topp